google نقش حجاب در کاهش آسیب های اجتماعی | حجاب برتر
Find Me Here
28 آگوست

نقش حجاب در کاهش آسیب های اجتماعی

مجموعه: صوت

برنامه رادیویی ابتدای خیابان جوانی درمورد تاریخ و نقش حجاب در کاهش آسیب های اجتماعی …

تاریخ نشان می دهد حجاب جایگاه رفیعی در تمامی اقوام داشته است کما اینکه در ایران باستان قبل از اسلام هم با مسئله حجاب سر و کار داریم. باتوجه به آنچه که در زمان اشکانیان و ساسانیان مطرح شده زنان ایران باستان دارای حجاب بوده اند کما اینکه ویل دورانت معتقد است که نقش حجاب در ایران چنان برجسته است که می توان ایران را منشا پراکندن حجاب در جهان دانست.

در زمان هخامنشیان، یک مورخ یونانی می نویسد که هرگاه نیاز است خانم های ایرانی از منزل خارج شوند در اتاقی می نشینند و دیگران آن را حمل می کنند. حتی در سنگ نگاشته هایی که وجود داشته است زنان معمولا با حجاب هستند.

حتی در اروپا در قبل از رنسانس، در مورد حجاب سخت گیری می شده است و محدودیت های افراطی نسبت به زنان داشته اند که سپس در اروپا انقلابات فرهنگی رخ می دهد و افراط و تفریط رخ می دهد ولی در مجموع اگر بخواهیم به تاریخ حجاب اشاره کنیم  که در تمام اقوام و ادیان الهی حجاب وجود داشته است.

برخی می گویند حجاب و اینها برای دورانی است که مردم با علم و اینها آشنایی نداشته اند اما امروز احتیاجی به حجاب نیست. اما مطمئنا وقتی ما بررسی می کنیم دنیای امروز با این آمار فسادی که در سرتاسر عالم گزارش می شود توسط سازمان های مختلف و این حجم گسترده ای که رسانه ها در پی بی عفتی هستند آیا جامعه امروز بهتر از گذشته شده است؟ امروز بسیار گناه کردن آسان تر از زمان سابق شده است. در زمان های قدیم اگر کسی می خواست در یک مجلس گناه شرکت می کرد باید خودش را به یک شهر بزرگ می رساند و می گشت و… و سختی های بسیاری داشت.

اما امروزه با توجه به این که شعار دهکده جهانی سر می دهند وقتی می بینیم، تلویزیون و موبایل با اتصال به شبکه های مختلف اجتماعی و رسانه های مختلف و برنامه های مختلف شرایط را بسیارسخت کرده است و لزوم حجاب امروزه بسیار بیشتر حس می شود.

جامعه امروزی نیاز بیشتری به حجاب دارد. این مطلب را نیز اشاره کنیم که امروز بنابر خبرهای رسیده در کشورهای غربی دانشگاه های بزرگ و معروف غربی، حد و حدودی را برای دانشجویان نسبت به پوشش اعمال می کنند البته حد و حدود آنها در حد اسلام نیست ولی بالاخره حد و حدود مطرح می کنند حتی نوع آرایش سر و این مطالب نشان می دهد که حتی افراد و شخصیت های غربی در مجموع متوجه لزوم حجاب (در حیطه خودشان) شده اند. البته حجاب یک امر عقلی هم هست. اگر در محیط دانشگاه و کار  و… حجاب رعایت نشود و هرکس هرطور بخواهد در جامعه حضور پیدا کند درنهایت افکار مردم به جای رشد و ترقی علمی و معنوی به مسائل جنسی مربوط می شود و به اینها انحراف پیدا می کند و رشد کافی و عالی حاصل نمی شود

اگر در کلاس درسی قرار باشد افراد با آرایش و لباس های رنگارنگ شرکت کنند، جوانان به جای اینکه به مطالب علمی استاد حواسشان جمع باشد به این مطالب انحرافی کشیده می شوند.

اینکه می گویند آزادسازی حجاب باعث کمتر شدن گناه و عادی شدن آن می شود آیا صحیح است؟ چون اروپایی ها نیز این چنین هستند…!

یکی از شبهاتی که مطرح می شود همین است که می گویند اگر همه مردم جامعه هرطور بخواهند حضور پیدا کنند عادی می شود و دیگر کسی توجه نمی کند. البته این شبهه یک مسئله اشتباهی است چراکه اگر این شبهه صادق بود باید در کشورهای غربی که هیچ بندوباری وجود ندارد، باید با عادی شدن این مسائل دیگر شاهد انحرافات و فسادهای اخلاقی نمی بودیم درحالی که برعکس این است که جوامع غربی و پیشرفته مادی آمار بالای فساد را دارا هستند.

مسئله عادی شدن و شبهه ای که ایجاد می کنند یک شبهه نابجایی است اگر قرار بود عادی شود باید در آن کشورها شاهد این فسادها و رشد بی بند و باری ها نمی بودیم. انسان موجودی بی نهایت طلب است. هرقدر که بیشتر در این باتلاق فرو می رود بیشتر پایین می رود. وقتی این بی نهایت طلبی در مسیر منفی قرار گرفت، انسان از رتبه انسانی و نه تنها رتبه انسانی بلکه از رتبه حیوانی هم نزول و سقوط می کند.

برای حجاب کامل هرانسان دین مداری این مطلب را باتوجه به ملاک هایی که اسلام برای ما ارائه می دهد می تواند درک کند که پوشش و حجابش تا چه اندازه ای باید باشد. ملاک این است که اولا حجاب پوست بدن فرد پوشیده شود و اعضا و جوارح بدن پوشیده شود و یک حجاب دیگری که برای خانم ها ذکر شده این است که اندام بدنشان را نیز حفظ کنند. مطلب دیگر این است که نوع پوشش و جنس و رنگش به گونه ای باشد که باعث جلب توجه دیگران نشود و لباس شهرت و انگشت نما محسوب نشود.

انسان همان گونه که نسبت به خودش تکلیف دارد نسبت به تک تک افراد جامعه نیز وظیفه دارد. مثلا فردی بگوید برای چه من خودم را به زحمت بیندازم. مانند این است که بگوید من صدای موسیقی را زیاد می کنم دیگران گوش نکنند!

[tabs][tabs][tab title=”دانلود صوت “]دانلود برنامه رادیویی با حجم ۲۴ مگابایت[/tab][/tabs]
۰ دیدگاه
  • خوشم میاد همه مردا در مورد حجاب مینویسند .
    مردم شب گرسنه میخوابن کجان مردان خدا که انان را سیر کنند ؟
    یعنی تو کل ادم های جهان ۳۰۰ نفر ادم خوب پیدا نمیشه که امام زمان ظهور کنه ؟
    ماشاالله همه هم ادعای مومنی و پاکی هم میکنند .
    اول عیب های خودتون رو برطرف کنید بعد دیگران را مقصر بدانید.
    تو دنیا فقط امام خامنه ای خوب و سرور و چهره اش نورانی با مجتهدی .
    رو دادین به مردا که اینطوری امر و نهی میکنن , اقاجان میخواین زنان حجاب را رعایت کنن زیاده روی نکنین , از خودتون داستان درست نکنید . حجاب موقع نماز .
    حجاب از ۹ سالگی نه ۳ سالگی .
    هرچی سرتون میاد حقتونه , خانم ها هم خوب کاری میکنن حجاب رو رعایت نمیکنن , تا مردا حجاب شون رو درست نکنن زنان هم درست نمیکنن .
    همه تونم قبول دارید ولی میدونید چیه سرتون رو کردید مثل کبک زیر برف .
    جای تاسفه تلویزیون جمهوری اسلامی , حسینی این جور مردان را نشان میدهد.:-(:-(

  • این صوت هم دانلود نمیشه.صفحه ی افسرانتون هم همین لینک رو فقط داده بود.
    ممنون میشم یه لینکی رو روی بیان قرار بدین.یاعلی-ع

افزودن ديدگاه