google حجاب راه حل است نه مسئله | حجاب برتر
Find Me Here
11 سپتامبر

حجاب راه حل است نه مسئله

مجموعه: متن

حجاب حل مسئله است نه خودش مسئله – بخش اول

حجاب راه حل است نه مسئله

حکومت اسلامی موظف به اجرای احکام اسلامی است. آن چیزهایی که کار خود حکومت است که حکومت باید خودش مستقیماً وارد شود و وظایفش را انجام دهد، اما در اموری که افراد موظف به اجرای آن‌ها هستند حکومت باید به افراد امر کند که وظایفشان را انجام دهند.

گروه فرهنگی-اجتماعی برهان؛ حجاب یک حکم شرعی و از مسلمات دین ماست اما برخی می‏ کوشند با شبهه پراکنی های متعدد آن را از اصل زیر سؤال ببرند. این شبهات از آنجا سرچشمه می‏ گیرد که برخی حجاب را مسئله تلقی کرده و در نتیجه به دنبال راه حلی برای حل آن می‏ گردند! در حالی که این بی ‏حجابی است که مسئله است . این نگاه که ناشی از نگاه سکولاریستی برخی افراد می‏ باشد؛ حجاب را امری خصوصی تلقی کرده که باید از حیطه‏ ی دخالت حکومت خارج شود. در خصوص بررسی این نظریات و تبیین حدود حجاب با «حجت الاسلام والمسلمین داوود مهدوی‌زادگان» نویسنده‌ی کتاب «حکومت اسلامی و حکم حجاب» به گفت‌و‌گو نشسته‏‌‌‌ایم.

آیا حجاب یک مسئله است یا یک راه‌حل و حکم؟

این پرسشی که شما مطرح کردید از ۲ منظر یا دیدگاه است؛ یعنی، از یک دیدگاه حجاب به مثابه‌ی یک مسئله تلقی می‌شود و از دیدگاهی دیگر حجاب به مثابه‌ی راه‌حل و حکم است. این طوری نیست که بگوییم که در یک دیدگاه یا منظر دو گونه به این مسئله نگاه می‌شود: مسئله یا حکم.[pullquote]حجاب مسئله نیست، بلکه پاسخ به مسئله است[/pullquote]

باید ببینیم کدام دیدگاه درست است. به طور کلی، از نگاه دینی و شرع مقدس اسلام اساساً حجاب یک حکم و راه‌حل است. حجاب مسئله نیست، بلکه پاسخ به مسئله است؛ یعنی، حجاب حل مسئله است، نه خود مسئله. اما اگر از نگاه غیردینی یا سکولار به موضوع حجاب نگاه کنیم، حجاب مسئله است؛ یعنی، حجابی که در اسلام یک حکم شرعی است در نگاه سکولار به یک مسئله تبدیل می‌شود. آن‌ها این طور به مسئله نگاه می‌کنند که با حکم حجاب که یک حکم دینی است، اما برای ما یک مسئله شده است، چه کار باید بکنیم؟ چطور باید مسئله‌‌ی حجاب را حل کنیم؟ در واقع آن‌ها برای حکم حجاب دنبال یک راه‌حل می‌گردند. در حالی که اگر شما حجاب را حکم بدانید، دیگر دنبال راه‌حل آن نیستید، چون حکم آمده است که مسئله‌ای را حل کند. پس وقتی که حجاب را حکم بدانید، دیگر مسئله نیست.

آن‌هایی که حجاب را مسئله می‌دانند، راه‌حل‌هایی را برای آن مطرح می‌کنند. مثلاً می‌گویند حجاب یک امر فردی و خصوصی است. کسانی که مسائل این‌چنینی را مطرح می‌کنند و تحلیل‌هایی از این قبیل ارائه می‌دهند اساساً حجاب را مسئله دیده‌اند و به دنبال این هستند که چطور این مسئله را حل کنند.

از نگاه دینی و شرع مقدس اسلام اساساً حجاب یک حکم و راه‌حل است. حجاب مسئله نیست، بلکه پاسخ به مسئله است؛ یعنی، حجاب حل مسئله است، نه خود مسئله. اما اگر از نگاه غیردینی یا سکولار به موضوع حجاب نگاه کنیم، حجاب مسئله است؛ یعنی، حجابی که در اسلام یک حکم شرعی است در نگاه سکولار به یک مسئله تبدیل می‌شود.

همان طور که عرض کردم، حجاب در اسلام یک حکم است و در شریعت اسلامی ما چیزی به نام مسئله‌ی حجاب نداریم. بی‌حجابی مسئله است که حکمش حجاب می‌شود. ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا مرحوم استاد شهید مرتضی مطهری کتاب مشهوری در این زمینه نوشته‌اند و نام آن را مسئله‌ی حجاب گذاشته‌اند؟ چرا ایشان این طور تعبیر کرده‌اند؟ قطعاً مرحوم استاد مطهری حجاب را به مثابه‌ی مسئله نمی‌دیدند، بلکه این تعبیر استعاره است. در واقع ایشان عنوان کتابش را با توجه به نگاه غیردینی و سکولار انتخاب کرده است، وگرنه ایشان هم حجاب را حکم می‌دانستند.[pullquote]چرا مرحوم استاد شهید مرتضی مطهری کتاب مشهوری در این زمینه نوشته‌اند و نام آن را مسئله‌ی حجاب گذاشته‌اند؟ [/pullquote]

می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که نگاه‌های فمنیستی به حجاب این طور است و آن را مسئله می‌دانند. وقتی که این طور به حجاب نگاه می‌کنند، دیگر نمی‌گویند حجاب چه مشکلاتی را حل می‌کند، بلکه می‌گویند حجاب چه موانعی به وجود می‌آورد. این طور نیست که با حجاب یک سری از مسائل را حل کنند، در صورتی که در نگاه دینی ما می‌گوییم حجاب مسائل زیادی را حل می‌کند.

[tabs][tabs][tab title=”منبع “]مجله اینترنتی سبک زندگی[/tab][/tabs]

افزودن ديدگاه