google حجاب و ورزش؟! | حجاب برتر
Find Me Here
20 می

حجاب و ورزش؟!

مجموعه: متن

ورزشکار ایرانی که در سال ۲۰۱۳ از طرف سازمان اسپورت آکورد به عنوان بهترین ورزشکار زن جهان انتخاب شد، از حجاب و تاثیر آن در ورزش حرفه ای می گوید…

زهرا نعمتی

زهرا نعمتی قهرمان پارالمپیک کشومان، در طول ۶ سال فعالیتش در رشته تیر و کمان موفق به جابجایی ۳ رکورد جهانی و یک رکورد پارالمپیک شده است. مهم ترین عناوینی که وی تاکنون موفق به کسب آن شده، مدال طلای انفرادی و مدال برنز تیمی پارالمپیک لندن بوده است. به گفته خودش، آخرین افتخار آفرینی اوبه کسب مدال طلا در جام جهانی ۲۰۱۴ تایلند برمی گردد.

پیدا کردن فرصتی برای گفتگو با نخستین بانوی طلایی ایران در المپیک و پارالمپیک ایران، به هیچ عنوان کارساده ای نیست. زهرا نعمتی در کنار تمرینات سنگین و شرکت در مسابقات مختلف بین المللی، این روزها در حال تدارک برای شرکت در نشست عالى رتبه معلولین سازمان ملل متحد به عنوان نماینده معلولین کشورمان است.

حال به پرسش ها و پاسخ های زهرا نعمتی می پردازیم:[pullquote]ما، خانم های ورزشکار ایرانی با حجابمان به دنیا ثابت کرده ایم که حجاب به هیچ عنوان باعث محدودیت ما نشده است[/pullquote]

برخی حجاب را محدودیت و مانع فعالیت های حرفه ای می دانند. نظر شما به عنوان یک بانوی با حجاب ایرانی که توانسته در عرصه بین المللی موفقیت های چشم گیری کسب کند، دراین رابطه چیست؟

ما، خانم های ورزشکار ایرانی با حجابمان به دنیا ثابت کرده ایم که حجاب به هیچ عنوان باعث محدودیت ما نشده است. شاید کارما نسبت به ورزشکاران دیگر کشورها که پوشش آزاد تری دارند سخت تر باشد؛ ولی ما آزادی را در این می بینیم که پوشش مناسب داشته باشیم و حجاب برای من افتخار و لذت بخش است.

* واکنش ورزشکاران خارجی نسبت به حضور باحجاب بانوان ایرانی چطور بوده است؟

روزی که من با حجابم وارد مسابقات جهانی شدم،هیچ کس زهرا نعمتی را نمی شناخت. در همان اولین مسابقه، من رکورد جهانی را جابجا کردم و آن روز همه فکر می کردند این اتفاق شانسی بوده است. ورزشکاران دیگر کشورها، حجاب ما را محدودیت و باعث سختی کار می داستند، اما خدا را شکر در مسابقات متعدد خلاف آن ثابت شد. در لندن زمانی که مسابقات پارالمپیک را در پیش داشتیم، خانم های ورزشکار آمریکایی به من می گفتند مگر با حجاب می شود کار یا ورزش کرد؟ به همه آنها ثابت شد که با حجاب هم می شود مدال طلای پارالمپیک رو کسب کرد. خیلی خوشحالم به روزی رسیدیم که ورزش جهان نوع پوشش بانوان ایرانی و مسلمان رو پذیرفت و این امر زمانی ثابت شد که در سال ۲۰۱۳ از طرف سازمان اسپورت آکورد به عنوان بهترین ورزشکار زن جهان انتخاب شدم.[pullquote]خانم های ورزشکار آمریکایی به من می گفتند مگر با حجاب می شود کار یا ورزش کرد؟[/pullquote]

* زهرا نعمتی باعث اعتبار ورزش بانوان ایرانی در مسابقات جهانی شد ونگاه خیلی از کشورها را نسبت به زنان ایرانی ومسلمان تغییر داد. خود شما ازاین تغییر نگاه چه احساسی دارید؟

این یک واقعیت و احساس خوشایندی بود؛ نه تنها برای من بلکه برای همه ی خانم های ورزشکار ایرانی. ما به دنیا ثابت کردیم که بهترین ها هستیم و نشان دادیم با حجاب هم می شود بهترین ها را رقم زد.

* بسیاری از کسانی که مخالف حجاب هستند، عنوان می کنند که بسیاری از بانوان موفق ایرانی مجبورند حجاب داشته باشند و اعتقاد و باوری به آن ندارند. از نظر شما واقعیت این گونه است؟

خانم های ایرانی به حجاب اعتقاد دارند و اجباری درکار نیست. خانم هایی که موفق به کسب درجه های علمی و ورزشی بالایی می شوند تا زمانی که اعتقاد در وجودشان نباشد و تا زمانی که به کاری که انجام می دهند یقین نداشته باشند، قطعا موفقیتی کسب نخواهند کرد. من مطمئنم همه خانم های ورزشکار ایرانی که با حجابشان به موفقیت های بزرگی دست پیدا می کنند، به کارشان یقین دارند. همیشه هم گفته ام؛ قضیه حجاب برای من حیثیتی است و من همه جوره پای حجاب ایستاده ام.[pullquote]خانم های ایرانی به حجاب اعتقاد دارند و اجباری درکار نیست.[/pullquote]

* خیلی ها زهرا نعمتی را به عنوان الگو پذیرفته اند. آیا سنگینی بار این مسئولیت رو احساس می کنید؟

فکر می کنم این وظیفه فقط بر دوش من نیست و یک وظیفه ای است به گردن همه ی خانم های ورزشکار ایرانی. من خودم همیشه از دیگرخانم های ورزشکار الگو برداری می کنم. خانم هایی که خیلی بیشتر از آقایان برای ورزش کشورمان تلاش می کنند؛ شاید کوچکتر از آن هستم که بخواهم برای دیگران الگو باشم.

* هم نامی با حضرت زهرا (س) چه تاثیری بر روی زهرا نعمتی داشته است؟[pullquote] قضیه حجاب برای من حیثیتی است و من همه جوره پای حجاب ایستاده ام.[/pullquote]

من از این قضیه خیلی انرژی می گیرم. همه ی ما آدم ها یک وقت هایی توکل می کنیم و خودمون رو دست یک قدرت بزرگتری می‌سپاریم. خودمون رو می سپریم دست یک انرژی هایی که به مثبت بودنشان اعتقاد داریم. همیشه ازآنها روحیه گرفتیم و باعث اعتماد به نفس ما شده اند. توکلی که من همیشه دارم و هم نامی من با حضرت زهرا(س)، همیشه به من کمک کرده و انرژی خیلی خوبی به من داده است.

[tabs][tab title=”منبع”]وبلاگ زینت زن = حفظ حجاب[/tab] [/tabs]

 

افزودن ديدگاه