google خطرات نگاه در دیدگاه قرآن و احادیث | حجاب برتر
Find Me Here
28 سپتامبر

خطرات نگاه در دیدگاه قرآن و احادیث

مجموعه: متن

خطرات نگاه در دیدگاه قرآن و احادیث

این احکامی که درباره نگاه به نامحرم وضع شده از کجا آمده است؟  به چه دلیلی انسان بایستی نگاه خود را از نامحرمان دور نگه دارد؟ آیا آیات قرآن یا روایاتی بر این مسئله دلالت دارد؟

چشم و گوش دو راه ورودی اطلاعات محیط به مغز انسان است و مغز و عقل بر اساس اطلاعات وارد شده به آن تصمیم خود را به صورت گفتار و کردار بروز می دهد.

خداوند در آیه ی ۳۶ سوره اسراء هشدار داده که « در محدوده ای که اطلاع نداری وارد نشو زیرا گوش و چشم و دل در مقابل آنچه می شنود و می بیند و می اندیشد مورد سوال واقع خواهد شد. »

« خداوندی که بشر را خلق کرده، وسوسه ها و افکار درونی بشر را هم می داند و حتی از رگ گردن به انسان نزدیکتر است ( سوره ق آیه ۱۶) »  به همین دلیل به انسان هشدار می دهد که مواظب چشم و گوش خود باش !

در شهر مدینه جوانی در حال راه رفتن در کوچه ، نگاهش متوجه زنی بی حجاب شد همچنان که راه می رفت متوجه اندام و زیبایی آن زن شده بود ناگهان با صورت به دیوار اصابت کرد و خون از سر و روی او جاری شد چون خبر به رسول خدا (ص) رسید این آیه نازل شد که ای پیامبر « به مردان مومن بگو که  چشم خود روبندند و عفت خود را حفظ کنند چرا که این کار برای پاکیزه ماندن آنهاست و به زنان با ایمان هم بگو که چشم خود را فروبندند و دامان خود را حفظ کنند و آرایش خود را آشکار نکنند و با حجاب باشند  ( آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور ) . »

خداوند می داند که اگر انسان صحنه شهوت انگیز را ببیند فکرش هم به دنبال آن صحنه خواهد رفت و مشغول خواهد شد و چه بسا آلوده هم بشود به همین دلیل در آیه ی ۲۱ سوره نور هشدار می دهد که « ای مومنان از گام های شیطان (که همان نگاه های شیطانی است) پیروی نکنید چرا که پیروی از افکار شیطانی شما را به فحشا و منکرات می کشاند و اگر نبود فضل و رحمت خداوند بر شما، احدی از شما پاک نمی شد. »

حضرت امام سجاد (ع) در رساله حقوقیه خود می فرماید: حق چشم تو آن است که آن را از ناروا بپوشانی و با چشمانت عبرت بیاموزی و از هرزه نگری پرهیز کنی.

بله ! سلامت فکر و روان جامعه و زندگی اجتماعی انسان ها با گناه نکردن تضمین می شود چون چشم می بیند و دل آرزو می کند و نفس تلاش می کند که این خواسته دل و دیده را برآورده کند به همین دلیل بهترین راه مقابله با گناه نکردن است. به قول بابا طاهر :

بسازم خنجری نیشش ز فولاد

                                              زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

خطر نگاه گاهی غیر قابل جبران است و روح را متحول و منحرف می سازد و روان را حتی زندگی اجتماعی را دگرگون می کند به همین دلیل امامان معصوم(ع) پیروان خود را از نگاه های غیر مجاز بر حذر داشته اند.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: نگاه تیری است از تیرهای مسموم شیطان! چه بسیار نگاههایی که حسرت طولانی به بار می آورد.

چه تعبیر زیبایی. تیر مسموم! اگر سم خود هدفش را نکشت ولی  آثار آن کشنده است به همین دلیل گاه یک نگاه چند لحظه ای به صحنه های مستهجن و محرک یک عمر آثار در روح و روان انسان تاثیر مخرب می گذارد  وحتی ممکن است بنیان خانه روح و تقوای آدمی را متزلزل سازد ، به همین دلیل فردای قیامت که روز رستاخیز انرژی های خوب و بد است چشمانی که با حرام پر شده از میخ های آتشین پر خواهد بود.

چتر حجاب

منبع: http://efaf89.mihanblog.com/post/48

افزودن ديدگاه