google احیای زن در اسلام | حجاب برتر
Find Me Here
29 آگوست

احیای زن در اسلام

مجموعه: متن

زن در زمانه پیش از اسلام تقریبا مرده بود و تنها جسمی بود که حرکت می کرد و برای مردان آن دوره می بایست پسر می زایید اما پس از ظهور اسلام…

i_luv_islam_by_AyeshaQaisara

وقتی باور غالب جامعه، «زن» را مایه عار می دانست و از «دختر» نفرت داشت و حتى آن را زنده به گور می ساخت؛ در چنین محیطی، «اسلام» جایگاه انسانى زن را احیاء کرده و او را ریحانه؛ یعنی شاخه گلى ظریف می نامد. یکى از ارمغان هاى زیبای پیامبر، شخصیت دادن به دختر و زن می باشد. بدان حد که پیامبر(ص) می فرمود :

ـ بهترین فرزندان شما، دخترانتان می‌باشند.

ـ از خوش قدمى زن، این است که نخستین فرزندش دختر باشد.

و چون به نبى خاتم بشارت دختر می دادند، می‌فرمود:

گلی است که خدا، روزیش می‌دهد و تامین او با خداست.

حیا را پاس دارید

«حیا» سرچشمه همه زیبایی هاست و در فقدان حیا، هیچ کار زیبایی انجام نمی شود و هیچ کار زشتى ترک نمی شود.

حیا همان دگرگونى حال و انکسار و دورى گزینى از کار زشت است؛ به خصوص آنکه انسان احساس کند که ناظرى او را می‌بیند. و آگاهی و نظارت خداوند ، عامل برانگیختن حیا است. رسول خدا(ص) فرمود :

«فاستحیوا الیوم أن یطَّلع الله على شیء من أمرکم؛ شرم کنید امروز از اینکه خداوند از تمام امور شما، مطلع است.»
بزرگترین سرمایه دختر و زن مسلمان «حیا» است که ثمره آن، مهار شهوت و تضمین عفّت او خواهد بود.

درنگ در نوع برخورد موسى با دختر شعیب و شیوه راه رفتن این دختر که با حیا آمیخته بود، نیز براى شما الهام بخش است.

حجاب

پیامبر اسلام بر پوشش زن در مقابل نامحرم و دورى از جلوه گرى و خود نمایی اصرار مى ورزید و قرآن، هم پاى توصیه به مردان در دوری از چشم چرانى و رعایت پوشش بدن از نامحرم، به زنان نیز توصیه مى کند که دیدگان خود را فرو خوابانند و عفّت پیشه کنند. به دو آیه ذیل دقت کنید:

۱٫ «اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: پوشش های بلند (جلباب) خود را بر خویش فرو افکنند».

۲٫ «به زنان مؤمن بگو: دیدگان خود را فرو خوابانند و عفّت پیشه ساخته، دامن خود را از بیگانگان بپوشانند و زیور خویش را جز برای شوهران و سایر محارم، آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است، و روسری‌های (خُمُر) خویش را به گریبان ها اندازند تا سر و گردن و سینه و گوش‌ها پوشیده باشد، و پاهایشان را به زمین نکوبند تا آنچه از زینت پنهان می‌کنند، معلوم شود».

همواره دانش بجویید

پیامبر(ص) مى فرمود:

«زنان انصار، خوب زنانى هستند! شرم، مانع فقاهت آنان در دین نمی شود.»

بهترین مطالبى که شایسته است دختران جوان یاد بگیرند، چیزهایی است که در بزرگسالى مورد نیازشان باشد و بتوانند در زندگی اجتماعى از آموخته هاى دوران جوانى خود، استفاده نمایند.

قدردان والدین خود باشید

در خوبى کردن، کرنش و فروتنى به پدر و مادر خود ، کوتاهى نکنید؛ خوشا به حال کسى که پدر و مادرش را نیکى کند!

شخصی درباره دوست داشتنى ترین کار از پیامبر سؤال کرد و آن حضرت نخست به «گزاردن نماز اوّل وقت» اشاره فرمود و آنگاه از «نیکویى به پدر و مادر » یاد کرد.

روزی خواهر رضاعى پیامبر اکرم(ص) به نزد آن حضرت آمد؛ وقتى به او نگریست، از او شادمان گشت و ملحفه اش را گسترد و او را بر آن نشاند. سپس روى کرد و با او سخن گفت و به صورتش خندید. آنگاه خواهرش برخاست و رفت و برادرش آمد. رسول خدا(ص) چنین احترامى به او نکرد. لذا به حضورش عرض شد: ای رسول خدا ! با خواهرش رفتارى کردى که با او در حالى که مرد است، چنین نکردی!؟ فرمود:

«چون او نسبت به پدر و مادرش نیکوکارتر از برادرش بود.»

[tabs][tabs][tab title=”منبع “]وبلاگ جنگ و زن[/tab][/tabs]
۰ دیدگاه
  • کیا زنان رو زنده به گور میکردن مسلمون ها نه ؟
    شمر و یزید و معاویه این کارارو میکردن ؟
    خدا لعنتشون کنه شمر و یزید و.معاویه رو .
    بازم اگه شمر و یزید و معاویه نبودن امام حسین به این مقام نمیرسید نه ؟ قبول دارید یا نه ؟

    • امید وطن دوست

      منظور از مقام، کدام مقام است؟
      آیا قبل از اینکه یزید و معاویه به حکومت برسند امام حسین (ع) مقامی نداشته؟!

  • داشتند ولی مثل بقیه امامان,ولی الان تا اسمش میاد همه گریه میکنند.
    کدوم امام هست که براش ۲ ماه عزاداری میکنند؟

  • سلام علیکم خانم اسما وقت به خیر ان شاءالله،ابتدا باید یاد آور بشم این مسلمانان نبودند که دختران را زنده به گور میکردند بلکه قبل از اسلام بوده ودر زمان جاهلیت که این مسلم وخدشه ناپذیر است،درمورد مقام رفیع اباعبدالله الحسین (علیه السلام) باید خدمتتون عارض بشم که دچار خلط مبحث نشید،یعنی انقدر اهل بیت عصمت وطهارت که آیه تطهیر وسوره انسان و ده ها آیه دیگر در شانشان نازل شده مقامشان العیاذبالله پایین بوده که ملعونی چون معاویه ویزید که مورد لعن خداورسول صلی الله وعلبه وآله وسلم هستند به ایشان مقام بدهد!!!! جای بسی تعجب است…این حدیث که پیامبر گرامی اسلام ص فرمودند حسن وحسین سید جوانان اهل بهشت اند و درکودکی خداوند مقام شفاعت امت را به امام حسین ع دادند و هزاران فضیلت دیگر که زبان عاجز از بیانشان وعقول ناتوان از درکشان.معلوم است تابدی نباشد خوبی نیست اما این فرق دارد با چیزی که شما میگویید، مقام امام حسین ع بخاطر ایثار وازخودگذشتگی ایشان است که بخاطر من وشما که به سعادت برسیم ویزیدی زندگی نکنیم تکه تکه شدند وناموسشان با پای پیاده کیلومترها به اسارت گرفته شدند..مگر میشود یزید سگ باز و شراب خور ومیمون باز که مردم را وادار کرد در تشییع جنازه میمونش شرکت کنند و رقاصه ها برایش میخواندند ومیرقصیدند و حاصل تولدی نامشروع بود باعث مقام قدسی خون خدا امام حسین علیه سلام شوند! اندکی تامل تفکر ومطالعه مارا از افتادن در مهلکه ها نجات میدهد ان شاءالله خواهر بزرگوار.باآرزوی توفیقات روز افزون ان شاءالله.
    اضافه کنم که این استدلال شما مانند این است که به جای اینکه به برنده المپیاد علمی جایزه دهند از بازنده ا تقدیر کنند چون با باختشان باعث شدند کس دیگری برنده شود واین نه از نظر عقلی پذیرفته است ونه از نظر قانون الهی زیرا هرکسی دسترنج خویش را میخورد وبس واین تصریح قرآن کریم میباشد که هرچه کسب میکنیم نتیجه اش راهم میبینیم،به جای اینکه بگید مقام امام بخاطر یزید ملعونه چرا نمیگید بخاطر آزمایشی است که درآن پیروز شد..!هروقت من هم بچه شش ماهه ام را لب تیغ دادم برای رضای خدا بعد درک میکنم عظمت کار امام را البته نمیدانم بعد یه کسی بهم بگه تو مقام وجایگاهت به خاطر دشمنه وگرنه فرقی بادیگران نداری چه باید عرض کنم…فقط نمیدونم چرا آقای یزید حمله کرد یه عده دیگه نرفتند کمک امام علیه السلام تا اوناهم به مقام برسن!!!!

افزودن ديدگاه