google مستند نیمه تاریک ماه | حجاب برتر
Find Me Here
11 ژانویه

مستند نیمه تاریک ماه

مجموعه: فیلم

مستند نیمه تاریک ماه، مستندی است که اخیرا از شبکه دو سیما پخش شده. در این مستند به چگونگی کشف حجاببه طور مستند پرداخته شده است.این مستند حاوی فیلم هایی ناب از آن دوران است.

در سوم اسفندماه، دیکتاتوری در تاریخ ایران ظهور کرد که عامل مسائل بسیاری برای این مرز و بوم شد.رضاخان که تا ۳۰ سالگی سواد خواندن و نوشتن نداشت طی کودتایی انگلیسی وارد سیاست شد و ۵ سال بعد به پادشاهی رسید.

دیکتاتوری ای که با از بین رفتن آزادی های اندک به وجود آمده در پی مشروطه همراه بود. احزاب سیاسی تعطیل شدند و به پایه های دینی مردم مسلمان ایران ضربه زد.

وی در راستای زدودن هویت ملی مردم ایران، ابتدا با قانون متحدالشکل کردن لباس مردان و در ادامه با قانون کشف حجاب، سعی کرد تا یکی از دستورات دین اسلام را از جامعه بزداید. در ۱۷ دی ۱۳۱۴ رضاشاه با دختران و همسرانش در مراسم فارغ التحصیلی دختران دانشسرا حاضر شدند و تمامی مقامات نیز با دختران و همسران کشف حجاب شده شان حضور یافتند.

در سال ۱۳۰۰ و در ابتدای به قدرت رسیدن او، جریان خزنده کشف حجاب در سه کشور افغانستان، ایران و ترکیه آغاز شده بود. در افغانستان با آغاز انجمن حمایت از نسوان این کار کلید خورد. آتاتورک نیز جمهوری لائیک را پدید آورد و حجاب زنان را برداشت و آزادی غربی را در آن کشور ترویج کرد. رضاخان نیز روابط خوبی را آتاتورک ایجاد کرد و تحت تاثیر او قرارگرفت.

همفر (جاسوس انگلیسی) در خاطرات خود می گوید که وقتی در راه عربستان بودم. وزیر مستعمرات به من گفت: ” ما اسپانیا را تنها با اشاعه فحشا توانستیم از دست مسلمانان درآوریم”.

باتوجه به ریشه دین در میان مردم ایران، رضاخان ابتدا با تخریب و توهین به نمادهای دینی کار خودش را آغازکرد. منع چادر از سوی ملکه و حضور خاندان سلطنتی در حرم حضرت معصومه در ۱۳۰۶ و حضور تعداد زیادی از زنان افغان در مراسمات رسمی؛ از جمله کارهایی بود که دربار رضاخان برای کشف حجاب انجام می داد.

جامعه ملل متحد نیز در این مسئله واردشد. تشکیل کنگره زنان شرق در تهران و دعوت از زنان بی حجاب سایر کشورها یکی دیگر از کارهای رضاخان بود. این کنگره به ریاست شمس پهلوی انجام گردید.

جمعیت زنان آزادی خواه ایران را به ریاست شمس پهلوی برای رفع حجاب مردم ایران، ایجاد نمود. یکی دیگر از کارهای مهم دراین زمینه، واکنش های روشنفکران بود. آنها ظلم هایی که ادعا می شد در ایران مردان علیه زنان انجام می دهند را چاپ می کردند و زنان ایران را با زنان غرب مقایسه می کردند. در این میان شاعران معروفی نیز حضور داشتند.

زنان درباری، ابتدا برای حفظ آبروی مردان شان حجاب را برمی داشتند اما با گذشت مدتی، از زنان غربی نیز جلو زدند. تشکیل کانون بانوان در سال ۱۳۱۴ از دیگر کارهای رضاخان بود که بازهم به ریاست شمس پهلوی بود. این کار با دستور مستقیم رضاشاه به وزیرمعارف انجام شد. در تمامی فعالیت های این زنان ایرانی، بحث های مستقیمی درمورد کشف حجاب نبود؛ اما نوشته جات آنها از این مسئله حکایت می کرد که آینده ای نه چندان روشن، منتظر زنان ایران است.

اولین جرقه کشف حجاب چه زمانی بود؟

پاسخ این سوال ما را به فرقه بهائیت می رساند. اولین زنی که کشف حجاب کرد، زنی از فرقه بهائیت بود که شوهر و فرزندانش را ترک کرد و درزمینه رواج بهائیت تلاش کرد. آرام آرام خشونت های مختلف درمورد کشف حجاب انجام گردید.

مخبرالسلطنه وزیرالوزرای رضاخان، از معدود افرادی است که زنش را در مجالس شب نشینی درباری نمی برد و خودش نیز به همین خاطر در آن مجالس حضور نمی یافت. او در پاسخ به نامه دعوت رضاخان نوشت: همسری مجلس آرا ندارم و حضور من بدون همسرم عدم نزاکت است.

این کارهای رضاخان، زنان مسلمان ایرانی را خانه نشین کرد به طوری که در خانه ها، حمام ساخته شد که این زنان حتی برای رفتن به حمام هم از خانه بیرون نیایند.

مراجع مختلف تقلید در تلگرافی اعتراض خود را در مورد کشف حجاب به رضاخان اعلام کردند. روحانیون مشهد به رهبری شیخ محمدتقی بهلول، مردم در گوهرشاد حضور یافتند و مردم به کشف حجاب و قانونی بودن آن اعتراض می کردند. در ۲۰ تیر ۱۳۱۴، قزاق ها مردمی که در گوهرشاد جمع شده بودند را به گلوله بستند و ۱۰۰ تن از مردم کشته شدند. حتی مردم اطراف مشهد نیز به داخل حرم آمدند و برای متحصنین غذا آوردند.

۲۲ تیر ۱۳۱۴، مسلسل های مختلف که قبلا در بیرون از حرم و مسجد گوهرشاد آماده شده بود، مردم به گلوله بسته شدند. فقدان رهبری منسجم و خشونت شدید حکومت، اعتراضات مردم را ناکام گذاشت و رضاخان موفق شد تا با خشونت تمام این قانون را به اجرا گذارد.

۲۳ مهرماه ۱۳۲۰، جمعی از زنان یزد نامه ای به مجلس شورای ملی می نویسند و خواستار لغو قانون کشف حجاب می شوند. در این دادخواهی، به کشته شدن بسیاری از زنان در راه حفظ حجابشان، اشاره شده است. آنها با چماق هایشان به جان زنان محجبه می افتادند و اکنون موقع آن است که دیگر زنان مسلمان از این خشونت های بی مورد آزاد شوند.

به محض خروج رضاخان از کشور، کشف حجاب توسط زنان زیر پا گذاشته شد درحالی که لباس های مردان هیچ تغییری نکرده بود. در این زمینه، مراجع تقلید وارد شدند و قانون کشف حجاب از اعتبار افتاد و با تلاش های آیت الله ابوالقاسم کاشانی ملغی گردید.

در زمان محمدرضا پهلوی و پس از مدتی کشف حجاب نرم و بسیار هوشمندانه از سوی دربار، آغاز گردید. رسانه های دولتی، آن چنان از زنان بی حجاب تعریف می کردند که انگار زنان محجبه، در جامعه اضافه هستند. مجلات بسیار، چاپ عکس زنان خواننده و بازیگر در مجلات مختلف، این کارها تشدید گردید. در هنگام نهضت امام خمینی (ره)، پاسخ های شهید مطهری در مورد نظام زن در اسلام و غیره، باعث شد تا زنان ایران به حجاب و حقوق زن در اسلام پی ببرند.

بسیاری از درباریان، اعتراف کردند که نتوانسته اند کشف حجاب نرم را به طور کامل اجرا کنند. در تحقیقاتی که در اصفهان انجام گردید، گفته شد که حتی مدیران مدارس، به دختران نمی توانند بگویند که درس خواندنت چیست و رو گرفتنت چه؟

[tabs][tab title=”دانلود با کیفیت خوب”]دانلود مستند نیمه تاریک ماه با حجم ۱۲۵ مگابایت[/tab] [tab title=”دانلود با کیفیت متوسط”]دانلود مستند نیمه تاریک ماه با حجم ۱۱۶ مگابایت[/tab] [tab title=”دانلود نسخه مخصوص موبایل”]دانلود مستند نیمه تاریک ماه با حجم ۴۰ مگابایت[/tab][/tabs]

 

Video: مستند نیمه تاریک ماه

مستند نیمه تاریک ماه ،مستندی است که از شبکه دو سیما پخش شده در این مستند به چگونگی کشف حجاب پرداخته شده است.این مستند حاوی فیلم هایی ناب از آن دوران است
۰ دیدگاه
  • عوامل این فیلم:
    نویسنده: محسن زمانی
    تدوین: حامد موسوی، سجاد مشحون
    تهیه کننده و کارگردان: مهدی عزتی
    تهیه شده در گروه سیاسی شبکه دو

    امیدوارم این اطلاعات به متن شما اضافه شود که شکل معتبرتری به خود بگیرد. ممنون

افزودن ديدگاه