google همیشه خبر ، خوب نیست | حجاب برتر
Find Me Here
07 مارس

همیشه خبر ، خوب نیست

مجموعه: متن

فعالان رسانه ای و کسانی که به نحوی یکی از رسانه های کوچک و درشت را دارا هستند باید مراقب صحبت هایشان باشند…

همیشه خبر ، خوب نیست

منظور از فعالان رسانه ای ریز و درشت این است که هرکسی که در فضای رسانه ای مثلا وبلاگ دارد، در شبکه های اجتماعی فعالیت می کند گرفته تا مدیران صدا و سیمای کشور، وب سایت داران مشهور همه مسئول هستند تا در مورد نوع گفتارشان و نوع خبری که می دهند دقت نمایند.

به عنوان مثال یکی از خبرهایی که این روزها و البته از چندسال پیش در محافل رسانه ای، دانشگاهی و حتی خانوادگی شنیده می شود آمار روزافزون طلاق ها در کشور است. بسیاری از رسانه ها از روی دلسوزی این خبر را منتشر می کنند تا جوانان در ازدواج دقت بیشتری نمایند اما وقتی بیش از حد درمورد این بحث صحبت شود نتیجه ای معکوس خواهد داشت.

زمانی که ازدواج به عنوان امری شناخته شود که دارای ریسک فوق العاده بالایی است جوانان نه تنها سعی نمی کنند که مقدمات ازدواج را فراهم کنند بلکه سعی می کنند از آن پرهیز نمایند تا ریسکی ترین کار عمرشان را انجام ندهند. در این راه هم به دنبال بهانه های بیشتری خواهند گشت تا از این امر دوری نمایند.

بسیاری از کارشناسان هم معتقدند پس از طلاق های روزافزون، امر دیگری که در جامعه شیوع خواهد یافت منازل مجردی است. قاعدتا هم همین طور است. جوانی که ازدواج نمی کند نمی خواهد غرور خودش را زیر پا بگذارد و برای همیشه در کنار پدر و مادرش زندگی کند (البته فرهنگ غربی نیز همین را تجویز می کند!) لذا منزلی مجردی تهیه می کند و در آن زندگی می کند. نکته ای که هست این است که اگر این جوان نیمه های شب نفسش به تنگ آید و حتی بمیرد هیچ کس نیست که از این امر مطلع شود و احتمالا پس از چند روز همسایه ها از روی بوی بد نعش او متوجه خواهند شد.

این یکی از مثال ها بود. مثالی دیگر درمورد کم حجابی بانوان در کشور است. آمارهای مختلف با تصاویر زننده در اینترنت منتشر می شود. می دانم که بسیاری از این مسائل از روی دلسوزی است اما رسانه داران باید توجه کنند که انتشار این تصاویر آیا باعث باحجاب شدن می شود؟ آیا باعث می شود که باحجاب ها کمتر به روی کم حجابی روی آورند؟

مسلما هدف وسیله را توجیه نمی کند. در آمارهای طلاق، رسانه داران باید بتوانند منظور خود را از انتشار این آمارها (که همان دقت بیشتر در ازدواج است) را به خوبی برسانند. در مثال تصاویر زننده کم حجابان نیز می توان از تصاویر دیگری استفاده کرد و به تحلیل های علمی روی آورد. تحلیل هایی که دارای استدلال های قانع کننده بوده و حتی منتقدین را ساکت نماید.

امید وطن دوست – نویسنده اختصاصی وب سایت حجاب برتر 

۰ دیدگاه

افزودن ديدگاه