google نمونه هایی از غیرت | حجاب برتر
Find Me Here
26 آگوست

نمونه هایی از غیرت

مجموعه: متن

احساس غیرت مانند پاسبانی در وجود انسان است که از نوامیس خود پاسبانی کند

رابطه غیرت مردان و حجاب زنان

در زندگی روزمره، مخصوصا امروزه با وضعیتی که به وجود آمده، از مهم ترین سفارشات؛ همان طور که از گفتار ناب اهل بیت (علیهم‌السلام) هم استفاده می‌شود، غیرت مندی و حفظ غیرت است. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) شخصی کافر که محکوم به اعدام شده بود را به دلیل این غیرت مندی بخشید. پس اهمیّت این خصیصه بسیار بالا است؛ زیرا با نبود غیرت و عفت، بنیان خانواده‌ها به هم می‌ریزد.

امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«[چند کافر حربی] را نزد پیغمبر آوردند پیغمبر دستور دادند تا آنان را بکشند، امّا شخصی از آنان را آزاد کرد؛ آن مرد، عرض کرد اى پیغمبر خدا براى چه مرا از میان اینان رها نمودی؟ پیامبر فرموند: جبرئیل مرا از جانب خداوند خبر داد تو را پنج خصلت است که خدا و رسولش آنها را دوست می‌دارد.
نسبت به خانواده‌ات سخت غیرت مندى، سخاوت مندی، خوش خلقى، راستگویى، شجاعت دارى.

چون آن مرد این سخن را شنید، اسلام آورد و نیکو مسلمانى شد و در رکاب رسول خدا جنگ سختى نمود تا به درجه شهادت رسید».[۱]

پیامبر در این روایت، غیرتمندی را از علامات نیکو برای این مرد دانستند و آن را اعدام نکردند.

حضرت امیر (علیه‌السلام) هم اینچنین می‌فرماید:

«مَن لایُغار فَانّهُ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ؛ کسی که غیرت ندارد قلبش واژگون و سیاه است».[۲]

همچنین در بیانی دیگر می‌فرماید:

«لَعَنَ اللّهُ مَنْ لا یُغارُ؛ خداوند لعنت کند کسی را که غیرت ندارد».[۳]

این رفتار در سیره و روش اهل بیت (علیهم‌السلام) برجسته و شاخص بوده، زنان اهل بیت (علیهم‌السلام) عفت و حیا را از مهم ترین کارهای خود می‌دانسته و به آن پایبند بوده‌اند و مردان آنان هم غیرت را سرلوحه زندگی خویش قرار می‌داده‌اند و ما هم که ادامه دهنده راه آنان هستیم، باید همین گونه رفتار کنیم. زیرا احساس غیرت مانند پاسبانی در وجود انسان است که از نوامیس خود پاسبانی کند و همچنین همانند علاقه به فرزند است که اگر وجود نداشته باشد اساس و بنیان خانواده‌ها به هم می‌ریزد و بی‌بند و باری رواج پیدا می‌کند.

من جمله از رفتار غیرت مندانه‌ی حضرت علی (علیه‌السلام) و فرزندان ایشان این قضیه است که:

«یحیی مازنی می‌گوید:

من مدت زیادی همسایه حضرت علی (علیه‌السلام) بودم و منزل ما نزدیک خانه‌ای بود که حضرت زینب (سلام‌الله علیها) در آن ساکن بود. به خدا قسم در این مدت نه من زینب را بیرون دیدم و نه صدایش را از داخل خانه شنیدم و هر وقت می‌خواست به زیارت قبر شریف جدش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌واله) مشرف شود، شبانه از منزل خارج می‌شد در حالی‌که امام حسن (علیه‌السلام) در طرف راست او و امام حسین (علیه‌السلام) در طرف چپش و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در جلو او حرکت می‌کردند و هنگامی که حضرت زینب به قبر شریف رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌واله) نزدیک می‌شود حضرت علی(علیه‌السلام) جلوتر می‌رفت و نور چراغی را که بالای سر پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌واله) بود کمتر می‌نمود. امام مجتبی(علیه‌السلام) علت این کار را از آن حضرت سئوال نمود، حضرت علی(علیه‌السلام) در جواب فرمود: می‌ترسم (کسی زیارت آمده باشد) و به خواهرت زینب نگاه کند».[۴]

حال این سوال پیش می‌آید که چطور زینب (سلام‌الله‌علیها) برای زیارت قبر جدش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌واله) شبانه می‌رفتند اما در کوفه و شام حتی در جمع مردان خطبه هم می‌خواندند؟

با کمی دقت و ظرافت به این نتیجه می‌رسیم که:

اولا: زینب (سلام‌الله‌علیها) که در کوفه خطبه می‌خوانند، مردانشان را به شهادت رسانده‌اند و زینب این رسالت را می‌بایست کامل کند و جزئیات عاشورا را به گوش مردم برساند و این در حالی است که در کربلا چون حسین (علیه‌السلام) و مردانشان هستند کسی خطبه‌ای از زینب نقل نکرده است پس خطبه‌های زینب به مقتضای زمان نیاز بوده و هیچ منافاتی با عفت و حیای ایشان نداشته است.

ثانیا: زینب (سلام‌الله‌علیها) که در کوفه و شام ایراد خطبه می‌کند، تمامی جنبه‌های عفت و حیا را حفظ کرده است و هیچ کس سخنی خلاف عفت و حیای زینب، نقل نکرده است.

پس غیرت برای مردان لزوماً نیاز است و اگر غیرت مردان از بین برود، حیای زنان خدشه‌دار می‌شود.

———————————–

پی‌نوشت:
۱- «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه‌السلام) قَالَ أُتِی النَّبِی صلی‌الله‌علیه‌وآله بِأُسَارَى فَأَمَرَ بِقَتْلِهِمْ وَ خَلَّى رَجُلًا مِنْ بَینِهِمْ فَقَالَ الرَّجُلُ یا نَبِی اللَّهِ کیفَ أَطْلَقْتَ عَنِّی مِنْ بَینِهِمْ فَقَالَ أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّ فِیک خَمْسَ خِصَالٍ یحِبُّهَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ؛ الْغَیْرَهَ الشَّدِیدَهَ عَلَى حَرَمِک وَ السَّخَاءَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ صِدْقَ اللِّسَانِ وَ الشَّجَاعَهَ، فَلَمَّا سَمِعَهَا الرَّجُلُ أَسْلَمَ وَ حَسُنَ إِسْلَامُهُ وَ قَاتَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص قِتَالًا شَدِیداً حَتَّى اسْتُشْهِدَ» خصال، ج ۱، ص ۲۸۲٫
۲- وسایل الشیعه ج ۱۴ ص ۱۷۶٫
۳- همان.
۴- «یحیی المازِنی قال: کنتُ فی جَوارِ امیر المؤمنین علیه السلام فی المدینه مدهً مدیده و بالقُربِمِن البیت الذی تَسْکنُه زَینبُ اِبنَتُه فلا وَاللهِ ما رأیتُ لَها شخصاً و لا سَمِعْتُ لَها صوتاً وکانَت اِذا اَرادَتِ الخُروجَ لِزیاره جَدِّها رسولِ الله قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تَخْرجُ لیلاً و الحسنُ علیه السلام عَن یمینها و الحسینُ علیه السلام عن شِمالِها و امیرُالمؤمنین علیه السلام اَمامُها، فاذا قَرِبَتْ مِنَ القبر الشریف سَبَقها امیرالمؤمنین علیه السلام فَاَخْمَدَ القَنادیلَ، فَسَألَهُ الحسنُ مَرّهً عَن ذلک فقالَ علیه السلام: اَخْشی اَن ینْظُرُ اَحدٌ الی شخصِ اُختِک زینبّ» زینب کبری، علامه نقدی، ص ۲۸٫

[tabs][tabs][tab title=”منبع “]گروه اینترنتی رهروان ولایت[/tab][/tabs]
۰ دیدگاه
  • فعلا ک زنای بیحجاب طرفدار بیشتری دارند و شانس ازدواجشون بالاست.ما این همه سال حجاب سر کردیم چی شد؟اطرفیان بیحجابم ازدواج کردند اما من و امثال من خریداری نداریم؟
    دخترای بیحجاب مقرب ترند دیگه دور وزمونه عوض شده باید آپدیت شد .میدونم پیامم رو نمیذارین .

    • امید وطن دوست

      در این وب سایت هیچ کامنتی فیلتر و سانسور نمی شود (البته غیر از تبلیغاتی ها!)
      درمورد این مسئله ای که شما عرض کردید هم باید گفت که شما قاعدتا بنا بر یک سری عقایدی که داشته اید حجاب بر سر داشته اید. لذا بر این راه استوار بمانید چراکه اگر عقاید پیش زمینه ای شما ثابت بماند و پسری از این مسئله آگاه شود و پیش زمینه های فکری شما را پذیرا باشد قطعا در این زمینه شما از دوستان و اطرافیان دیگرتان پیشتاز خواهید بود…

  • باسلام ،این زمونه عصر برهنگیه .تانیا راس میگه باحجابا خواستاری ندارند

    غیرت هم تومردا کم رنگ شده .

    • امید وطن دوست

      سلام
      در جریان این مسئله ای که شما روی آن درمورد خواستگار داشتن یا نداشتن تاکید دارید شما را نمی دانم اما من نمونه های زیادی را سراغ دارم که این مورد برایشان نبوده است

  • با عرض سلام

    بی حجابی به قیمت چی؟
    به قیمت داشتن همسر؟
    پا نهادن به امر خدا به قیمت همسر؟
    امام حسین ع به خاکو خون کشیده شدن عزیییزانش رو دید خودش به خاکو خون کشیده شد نامونس پیامبر ناموس حسینو علی به اسارت رفت دختری سر باباشو بغل گرفتو آروم جون داد که چی بشه؟
    که چی حفظ بشه؟
    همسر؟
    ای کسانی که ایمان آورده‏اید اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند، و هر کس چنین کند زیانکار است (المنافقون ۹)
    چه کسایی بودند چه زمان پیامبر چه مولایم علی و چه سیدم حسین ع به یاری دین خدا و نوه ی پیامبر پسر فاطمه نرفتند به بهانه ی همسر و فرزندان و مالو این ها
    حجاب (به نظر بنده جهاد است(منظورم فقط حجاب ظاهر نیست که البته اونم اصل هست) چه برای دختر چه پسر) حالا شبیه کی میشیم که سختیه حجاب و همسر و و و رو بهانه برای نرفتن به این جهاد کنیم؟
    بعدم من یک پسرم از من بشنوید ، ببنید که چه کسی به خواستگاریه همون دخترانی که مد نظر شما هستن میان؟
    بعد از ازدواج و پس از مدتی از زندگیه مشترک ک همه شعله های زبانه کشیده فرو مینشینه چه اتفاقی میوفته بین زندگیشون؟
    اون که برای زیباییه ظاهری مثل وقتی که می روی در مغازه در ویترین چیزیو انتخاب میکنی کسیو انتخاب کرده به همون راحتی ممممممکککنننه کسه دیگه ای رو ببینه و لذت ببره
    این طور نیست؟
    علاوه بر اون ما یا به خدا اعتقاد داریم یا نداریم
    قوانین خدا هرررگز تغییر نمیکنند
    بعد هم کسی که با خدا معامله میکنه که چکسی جز خدا کفایتش میکنه و هواشو داره؟
    خودتونو به خدا بسپارید نه به نمایاندن زیبایی هاتون که خدا برای شما نمهاده
    بعدم نمایاندن در ازای خراب کردن زندگیه مرد زن داری که نگاهش بره؟
    در ازای آشفته کردن دل جونی که باید دلش به یاد خدا باشه؟
    به ازای شکستن دل مهدیه زهرا؟چه معامله حقیرانه ای، ارزش داره؟
    خب یکیم میاد با نمایاندن خودش دل همسر شما رو آشفته میکنه دست رو دست بسیاره

    ببخشد قصدم توهین به هیچ کسی نبودا مخصوصا خواهرای خوبم
    ولی بد نیست فقط زندگی رو پیدا کردن همسر نبینیم
    چه جور همسر
    واونایی که اینطور انتخاب شدن رو کمی بیشتر و عمیق تر به زندگیشون بنگریم نه سطحی که حالا انتخاب شدن و تمام
    بازم ببخشیدم 🙂
    در پناه مهدیه زهرا خواهرا و برادرای خوبم
    ضمنا هرکسی لیاقتی داره لیاقت کسی که امر خدارو اجرا میکنه و صبر داره هر پسری نیست(بدون توهین به هییییچ احدی) و خریدار شما هم مهدی زهراس نگید خریدار ندارین

  • راستی اینم بگم من خودم یکیو دارم محجبه
    خیلی هم دوستش دارم
    تازه هرچقدرم حجابش کامل تر و عمیق تر و برای خدا میشه نمیدونم چه فلسفه ای داره که بیشتر به دلم میشینه و انگار بیشتر خدا در نظرم عزیزش میکنه
    اینو میگن معامله یا قادر مطلق که همه ی کارها به سوی اون باز میگرده این آیه و عده ی خداس در قرآن
    خدایا شکرت

  • حجاب دلیلی برای خاستگار نداشتن نیست , بلکه افتخاری است که خداوند به فرد باحجاب داده است , مثل زنان امامان که هیچ فردی حق نداشت بعد از فوت انان , انان را به همسری بگیرد .
    اینم همینه کسی که لیاقت زن خوب را ندارد همان بهتر که زنان بی حجاب را بگیرد , البته توهینی به بدحجاب ها نشه چون هر کس شاید حجاب نداشته باشه ولی پیش خدا عزیز تر از فرد با حجاب باشه مثلا دروغ نمیگه , نماز میخونه و … مثل یک فرد امریکایی .
    حالا کسی که نمیتونه ازدواج کنه تقوا پیشه کنه و خودشو در از تحریکات محیط دور بسازه خداوند از فضل خودش اونو بی نیاز میکنه خانم عزیز.
    من اطرافم خیلی از باحجاب هارو دیدم که ازدواج کردن و زندگی خیلی شیرینی دارند , و برعکس زندگی خیلی از بدحجاب هارو دیدم که زنگیشون به تباهی و تلخی کشیده شده . پس بیایم به این موضوع به دید دیگران نگاه نکنیم بلکه از افراد مومن وخداترس این موضوع رو بپرسیم تا جواب مناسبی بدست بیاریم .
    در ضمن اگر واقعا به ازدواج نیاز دارید برای ارضای جنسی فقط ازدواج نکنید که بعد از مدتی همین مورد سرد شده و به طلاق کشیده میشه .

افزودن ديدگاه