google فقط الگو باش! | حجاب برتر
Find Me Here
14 ژانویه

فقط الگو باش!

مجموعه: صوت

صحبت های حجت الاسلام دهنوی درمورد آموزش حجاب به دختران و نحوه تذکر به آنها

طبق معمول اولین نکته ای که عرض می کنم، روش الگویی است. اینکه شما خودتان الگوی خوبی در حجاب برای دخترانتان باشید اما چیزی که لازم است اضافه کنیم این است که آثار حجاب را در رفتار شما ببیند؛ مثلا صرفا نماز کافی نیست اما رفتارم با دیگران مناسب نباشد او احساس می کند که این نماز فایده ای ندارد؛ درمورد حجاب نیز همین طور است.

ارتباط دختران را با همسالان خوب برقرار کنند که این مسئله بسیارمهم است. اعمال سلیقه نکنند خانواده های عزیز و از شرع مقدس پیروی کنند. گاهی یک خانواده در زمینه حجاب خیلی سخت می گیرد و فکر می کند که دخترش بدحجاب است درحالی که حجاب آن دختر به اندازه شرعی آن است. یا برخی خانواده ها در مورد پوشش خیلی سخت می گیرند درحالی که در اسلام کلیت این حجاب مهم است. متدینین لبنان را مثلا شما ببینید. آنها نوعی غیر ازچادر دارند، مانتو و شلوار دارند اما واقعا کاملا پوشیده هستند و تحریک کننده نیز نیستند گرچه طبق نظر مقام معظم رهبری چادر لباس ملی ماست.

به دخترانمان زمانی که حجاب می پوشند توجه کنیم که فردای روزگار، نخواهد با بدحجابی خودش را جلوه دهد و نظرها را به خودش جلب کند. نوجوان به شدت به دنبال جلب توجه است. وظیفه ما ابلاغ است که پیامبراکرم(ص) نیز همین طور بودند؛ تابحال کسی ندیده که کسی را به زور مسلمان کنند. ابلاغ، نباید با داد و فریاد باشد؛ نوجوان باید احساس کند که ما دلمان برایش می سوزد. ابلاغ باید با مهربانی و محبت باشد.

تذکر در حضور دیگران درمورد حجاب کاملا نتیجه عکس می دهد چراکه هویت و شخصیتش درآن جمع شکسته می شود. نوجوانان پندناپذیرند پس سعی کنید به شیوه القای غیرمستقیم استفاده کنید. مثلا به او کتاب بدهید. البته ما می گوییم که او پندناپذیرست ولی درمقابل پند مستقیم. وجدان اخلاقی نوجوان بسیار بیدار است و نفس لوامه او هوشیار است. نوجوان بسیار احساس گناه می کند برخلاف بزرگترها.

اگر گاهی هم می خواهیم تذکر دهیم از تحریک عواطف و احساسات استفاده کنیم مثلا بگوییم: دخترم! وقتی من تو را اینجوری می بینم دلم می گیرد و ناراحت می شوم. اگر دوباره عمل نکرد، تهدید به محرومیت کنید، از شیوه بده و بستان استفاده کنید؛ نوجوان به شما نیاز دارد و وقتی به شما مراجعه می کند اینجاست که به او بگویید که شما حجابت را رعایت کن تا من هم این کار را برای شما انجام دهم. البته تمامی این مسائل باید با محبت باشد و مهربانی نه با زور.

[tabs][tab title=”دانلود صوت”]دانلود صحبت های حجت الاسلام دهنوی با حجم ۱۱٫۴ مگابایت[/tab] [/tabs]

افزودن ديدگاه