بدحجابی در جامعه ایرانی به عنوان یک هنجار و حجاب داشتن به عنوان یک ناهنجاری شناخته شده است…
حجاب و پوشش در مفهوم عام آن همیشه ناظر بر شرم و حیا بوده است که این مقوله خصلتی انسانی داشته و تاریخ را برنمیتابد و شامل مرد و زن است و همین خصلت انسانی است که یکی از فلسفههای اصلی پوشش آدمی بوده است.
مسئله حجاب به علت ارتباط با ویژگیهای گوناگون فردی و اجتماعی انسان در تمام دوران تاریخ و نیز در ادیان الهی به انحای مختلف مورد تاکید قرار گرفته و از نیازهای حقیقی و مسلم است که هر چه دارای مراتبی عالیتر باشد به معنویت و دین داری فرد تاثیر بیشتر و عمیقتری داشته و هرچه خلا در این زمینه محسوستر باشد مشکلات و آسیبهای سلامت، رشد و امنیت فردی و اجتماعی افزونتر خواهد شد.
حجاب واژهای است عربی با معانی متعدد؛ از جمله وسیله پوشاندن، حائل که در فرهنگ فارسی معین نیز به معنای پرده، ستر، نقابی که زن چهره خود را با آن میپوشانند، آوردهاند.
استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدیدی است و در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها کلمه ستر که به معنای پوشش است به کار رفته است. فقها در علم فقه می گویند که فهم واژه حجاب بیشتر ناظر به معنای آن است حجاب را «الحجاب ما تلبسه المراه من الثیاب لستر العوره عن الاجانب» یعنی «حجابی که زن را برای حفظ عورت از اجانب میپوشاند» تعریف کردند.
حجاب در تاریخ
با تکیه بر متون و اسناد تاریخی، در هر آیین و مذهبی حجاب چه پیش از اسلام و چه در زمان ظهور دین مبین اسلام تاکنون جایگاهی داشته و برای آن حد و مرزی قائل میشدند؛ با مشاهده کتیبهها، طومارها، و سنگ نوشتههای تاریخی و کهن میتوان درستی این سخن را تایید کرد.[pullquote] در هر آیین و مذهبی حجاب چه پیش از اسلام و چه در زمان ظهور دین مبین اسلام تاکنون جایگاهی داشته و برای آن حد و مرزی قائل میشدند[/pullquote]
پوشش در ادیان و اقوام پیش از اسلام بیسابقه نیست؛ گرایش فطری انسان او را به نوعی پوشش دعوت کرده، مثلاً در اصول اخلاقی تلمود که در تفاسیر متون تورات است آمده، اگر زنی به نقض قانون یهود پرداخت مثلاً بی آنکه چیزی برسر داشته به میان مردم میرفت یا در شارع نخ میرشت یا به هر سنخی از مردم دردل میکرد در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد
در دوران باستان نیز این پوشش و حجاب زنان و مردان قابل مشاهده است مثلا در کتیبههای تخت جمشید نیز میتوان آثار حجاب زنان و نوع پوشش مرسوم مردان و زمان عصر هخامنشی را دید و لباسها عموما دامنهای پرچین و بلندی داشته و دارای یقههای پوشیده و مناسبی بوده و آثاری از بیحجابی در این مستندات تاریخ مشاهده نمیشود و یا در زمان زرتشت پیامبر منزلت زن در اجتماع محفوظ بود و پوشش و حجاب در جامعه برای هر جنسیتی به شکلی خاص و پوشیده رعایت میشد..[pullquote]در آموزه های تلمود( یکی از کتب مهم یهودیت) آمده است که اگر زنی مثلا بدون آنکه چیزی بر سرش باشد به میان مردان بیاید در آن صورت مرد حق دارد بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.[/pullquote]
روند حجاب در دوره تاریخی و قرن حاضر ادامه داشت و حتی در ابتدای عصر پهلوی نیز ادامه داشت و زنان و مردان متناسب با عرف اسلامی در صحنههای اجتماع ظاهر میشدند تا اینکه نظریه پردازان و داعیه داران روشنفکری به واسطه برخورد با افکار و پیشرفت جوامع غربی دم از آزادی زدند و حجاب و پوشش اسلامی را مانعی برای رشد و تعالی ترقی کردند و به دنبال این افکار و تلقینات شاه را وادار به اجرای طرح کشف حجاب کردند و طی دورهای کوتاه ولی دردناک بیحجابی رواج یافت و به بدترین نحو ممکن با زنان چادری و روبنددار برخورد شد.
از این دست مثالها در تاریخ بسیار است که با کمی تحقیق و تامل میتوان جایگاه حجاب را در تاریخ به عنوان اصلی در زندگی دید.
حجاب باید به باور تبدیل شود
خوشبختانه با قیام امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ایران از ظلم ستمشاهیان رهایی یافت و زنان و مردان مسلمان ایرانی خود پوشش اسلامی و حجاب را برگزیدند.
تجربه ثابت کرده در هر برههای از تاریخ برهر چیزی تصریح و امر میشود و یا از هر فعلی نهی شده نتیجه معکوسی در پی داشته اشت.[pullquote]تجربه ثابت کرده در هر برههای از تاریخ برهر چیزی تصریح و امر میشود و یا از هر فعلی نهی شده نتیجه معکوسی در پی داشته اشت.[/pullquote]
این نکته را میتوان در نوع پوشش عصر حاضر ایران بررسی کرد که در پی رواج فیلمهای مبتذل و مدهای غربی، نوع پوشش و حجاب ما با معیارهای ایرانی – اسلامی بسیار فاصله گرفته و هر چه بیشتر به افراد جامعه امر شود و یا از بی حجابی و رواج افعال غربی نهی شود این نتیجهای منفی خواهد داشت و تا حجاب به باور تبدیل نشود سخت گیری و برخوردهای دستگاههای قضایی و اجرایی بیفایده است و باید مردم جامعه به این باور برسند که حجاب یک هنجار است و آن را عمیقا بپذیرند و افراد مذهبی را دور از تمدن نپندارند.
حجاب را نباید تنها یک واجب دینی دانست
مدیر گروه تفسیر و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه حجاب در جامعه امروزی گفت: حجاب از منظر جامعه شناختی یک رفتار اجتماعی است که الزام و وجوب آن در حضور اجتماع متجلی میشود.[pullquote]حجاب از منظر جامعه شناختی یک رفتار اجتماعی است که الزام و وجوب آن در حضور اجتماع متجلی میشود.[/pullquote]
حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی ادامه داد: آنچه بسیار مهم است و نمی توان آن را نادیده انگاشت این واقعیت است که حجاب را نباید تنها یک واجب دینی دانست بلکه افزون بر وجوب دینی یک هنجار اجتماعی نیز محسوب میشود؛ بی تردید هنجارهای اجتماعی نقشی بسیار موثر در تعیین میزان حجاب و حد آن دارند و نقش هنجارهای اجتماعی چنان است که هر جامعه ای خود را ملزم به تبعیت از آن می داند و بی تکلف از آن پیروی می کند و هر رفتاری که موجب ناهنجاری باشد، به سهولت از آن اجتناب می کند؛ باید دید در عصر ما در شرایط کنونی حجاب یک هنجار اجتماعی است یا نه؟
وی تصریح کرد: به رغم اینکه حجاب یک ضرورت و بایسته دینی است اما رعایت این بایسته دینی به صورت کامل و مورد قبول دین، به عنوان هنجار اجتماعی پذیرفته شده نیست و تنها زمانی میتوان به رعایت حریمهای دینی در باره حجاب خوش بین بود که این موضوع به صورت یک هنجار اجتماعی پذیرفته شود.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از این رو باید هنجارهای اجتماعی را شناسایی کرد و ساده اندیشی است که گمان رود، با یک توصیه ساده یک استاد یا عالم و خطیب هنجارهای دینی جایگزین هنجارهای اجتماعی شوند، چنانچه با تکیه بر برخوردهای انتظامی و اجبار و تحمیل نیز نمی توان تحولات هنجاری را اننظار داشت.
وی تاکید کرد: آنچه امروزه در جوامع اسلامی از جمله کشور ما نمایان است بدحجابی است که به عنوان یک هنجار اجتماعی مورد قبول و حجاب به مفهوم دینی آن متعارض است؛ حجاب کامل که یک اصل و واجب دینی است، ناهنجاری شناخته شده و در مواردی موجب تعرض و تمسخر میشود.[pullquote]آنچه که اکنون توسط جامعه به عنوان هنجار پذیرفته شده است بدحجابی است و حجاب کامل به عنوان ناهنجاری شناخته می شود.[/pullquote]
حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: خانوادههای غیرمذهبی و یا کسانی که در مسائل دینی ضعیف هستند، به سادگی تسلیم هنجارهای اجتماعی میشوند و بدحجابی را به عنوان امری اجتناب ناپذیر میپذیرند درحالیکه قشر مذهبی با سختی در برابر این شرایط مقاومت میکنند.
وی در ادامه با اشاره به نگرانی و دغدغه خانوادههای مذهبی با نحوه حجاب فرزاندانشان گفت: پذیرش هنجارهای اجتماعی و نادیده انگاشتن دستورات دینی از سوی فرزندان خانوادههای مذهبی در نگاه والدین نوعی لجاجت و بی اعتنایی به دستورات دینی تلقی شود و نگرانیهای فراوانی را در پی دارد در حالی که حقیقت این است که فرزندان دچار تعارض هنجارهای اجتماعی – دینی شدهاند.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بسیاری از این فرزندان، تحت تاثیر هنجارهای جامعه هستند و برای اینکه مورد قبول اطرافیان قرار گیرد و از تنهایی و تمسخر همسانان اجتماعی خود در امان بمانند، تن به پذیرش رفتارهای غیر دینی میدهند تا از نسبتها و انگهای مانند امل و عقب افتاده مصون بمانند.[pullquote]بسیاری از فرزندان برای اینکه از تنهایی و تمسخر همسانان اجتماعی خود در امان بمانند، تن به پذیرش رفتارهای غیر دینی میدهند تا از نسبتها و انگهای مانند امل و عقب افتاده مصون بمانند.[/pullquote]
تخریب افکار و اذهان جوامع اسلامی در برنامههای ماهوارهای
وی بیان کرد: امروزه در برنامههای ماهوارهای و فضاهای مجازی شاهد القای بدحجابی و برنامههایی هستیم که مطابق با عقاید و فرهنگ و رسوم خود کشورهای غرب و شرق نیست بلکه تنها هدف آنان تخریب افکار و اذهان جوامع اسلامی است.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به سرگذشت آندلس گفت: فعالیت جوامع غربی و ضد اسلامی دنیای امروز کاملا تکرار جریان آندلس است که پس از شکستهای پی در پی اروپاییان تصمیم گرفتند با رواج مفاسد مسلمانان را از پای بندی به باورهای دینی بازدارند و با این سیاست موجب فروپاشی اقتدار جامعه اسلامی شدند.
وی با اشاره به ناخرسندی غرب از پیشرفت و موفقیتهای ایران در زمینه علمی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی، و… اذعان داشت: این پیشرفت ها برای جوامع غربی ناخوشایند است لذا با ایجاد شبهه و نفاق و برهم زدن نظم و امنیت فکری، اقتصادی و …. یأس و نا امیدی مسلمان را از حکومت اسلامی در دستور کار خود دادند.
[tabs][tab title=”منبع”]حجاب نیوز[/tab] [/tabs]
نوامبر 21, 2014 در 12:39 ق.ظ
الان چند ساله دارید به حجاب دختران گیر میدید ؟ چرا جواب نداد؟ چرا همه از حجاب زده شده اند ؟
من بهتون میگم :
چون حجاب مردان را ول کرده اند و فقط و فقط چسبیدن به دخترا .
حالا یک دختر وقتی میبینه پسری با چه وضع افتضاحی وارد جامعه میشه و اونو تحریک میکنه و جامعه بهش کاری نداره خب اونم میگه پس منم نمیخواد حجاب داشته باشم .
اگه پسرای عزیز حجاب شون را رعایت کنن , لباس گوشاد بپوشن , شلوار فاق کوتاه نپوشن , استین خیلی کوتاه نپوشن , یقه هارو باز نزارن سندل نپوشن چون پاهاشون خیلی سفیده جلب میکنه . دخترا هم با حجاب میشن , به همین قرآن راست میگم , ترو خدا این کارو بکنید , به خدا جامعه داره از فساد نابود میشه , ترو جون هرکی دوست دارید نزارید نزارید جوونا تو فساد غرق بشن .
مارس 20, 2015 در 10:06 ب.ظ
این که الان ازحجاب زده شدن براگیردادن نیست همه تحت تاثیرماهواره اینطورشدن چون فکرمیکنن زن هیچ منزلتی نداره هیچ ارزشی نداره فقط جنسیتش مطرحه درست مثل دوران جاهلیت پیامبرصلی الله وعلیه وآله ۱۴قرن پیش جایگاه واقعی زن رونشون داد وزن رو از ی کالای بی خاصیت تبدیل کردبه منبع آرامش مردش خونش . وظیفه زن آدم ساختن وتربیت کردن ولی مرد به خاطرروحیه سخترش میره ماشین میسازه متاسفانه الان جاهلیت مدرنه زن دوباره شده کالای جنسی من به عنوان ی دختر نسبت به این وضعیت خراب اعتراض دارم
اکتبر 20, 2015 در 8:39 ب.ظ
این عکس که از دوران هخامنشی گذاشتید تو سایت به هیچ عنوان بیانگر حجاب در زمان هخامنشیان نیست . بلکه این مرد که روپوش بر روی صورت دارد جامه دار داریوش می باشد که یک کلاه که باشلوق نام دارد ، کلاه معمول سوارکاران ایرانی بوده است که به هنگام تاختن در صحرا و کویر شن با این باشلوق تمام سرو دهان و بینی خود را می پوشاندند و تنها چشمها را آزاد بودهمه خدمه مخصوصا کسانی که با غذا سر و کار داشتند از این باشلوقها به سر میگذاشتند تا نفسشان غذا را آلوده نکند
فوریه 25, 2016 در 10:38 ب.ظ
من با اسما موافقم حجاب فقط ما دخترا نیست که همونطور که تو کشور ما واسه هر کاری پسرا مطرح اند پس تو حجابم اول اونا هستن که باید پوشش مناسب داشته باشن همونطور که یه پسر با دیدن بد حجابی یه دختر تحریک میشه دخترا هم میشن
می 17, 2016 در 11:17 ق.ظ
سلام . به نظر من باید ادما با خودشون روراست باشن و اون چیزی رو که واقعا به نفعشون هست رو انجام بدن فک کنم هر کسی بتونه خوب و بد رو تشخیص بده، بیاین کلاه سر خودمون نزاریم.