google مختار در سجده | حجاب برتر
Find Me Here
27 جولای

مختار در سجده

مجموعه: متن

چند وقتی است که سکانس سجده مختار پیش از مبارزه با لشکر شمر در ذهنم می آید و می رود…

سجده مختار

شاید یکی از مهم ترین معضلاتی که بسیاری از ما درگیر آن هستیم – خصوصا جوانان و نوجوانان – نیافتن راه و مسیر و مقصود کل زندگی مان باشد مثلا گیج هستیم که درآینده واقعا چه کاره می خواهیم بشویم یا اینکه مثلا اگر به دنبال علایقمان برویم آیا در آینده کار یا شغلی برایمان هست یا نه؟!

این صحنه از فیلم مختارنامه یکی از صحنه هایی است که در ذهن من مانده و زمانی که در راهم، اراده ام شل می شود دوباره آن را در ذهن مرور می کنم. مختار در این صحنه – اگر یادتان بیاید – در سجده ای می رود و سپس که از سجده ای طولانی بلند می شود می گوید “اکنون وقت حمله است!” کسی که لشکریانش، خسته و کوفته هستند و از مختار می خواهند با لشکر دشمن به نحوی کنار بیاید اما او در این سجده طولانی چه ارتباطی با خدا برقرار کرده که می داند به هدفش می رسد؟!

برخی از ما حداقل دوبار، شل شدن در هدف را حس می کنیم : اول زمانی که می خواهیم آن کارمان را شروع کنیم با شک و شبهه هایی مواجه هستیم و همه اش به فکر آینده آن فعالیت هستیم که نکند شکست بخوریم؛ دوم در طول رسیدن به این هدف است که گاه شل می شویم – مثل بسیاری از فعالین فرهنگی کشور – که در این مورد دوم به قول درس شیمی دبیرستان به یک کاتالیزور یا تسریع بخش نیاز داریم مثلا فرض کنید از بیرون خسته به منزل می آیید، می نشینید و یک لیوان آبمیوه یا دمنوش – یا هرچیزی مثل اینها – می نوشید و ناگاه حس می کنید مقدار زیادی از خستگی شما دررفته و می توانید به کارهای دیگری هم بپردازید.

در حجاب داشتن بانوانی که می خواهند آن را شروع کنند و یا شروع کرده اند اما عزم راسخ طول راه را ندارند این مشکلات پیش می آید. این معضل هم قابل پیش گیری است و هم قابل درمان.

برای شروع کارمان یک سجده از آن سجده های طولانی مختار با خداوند داشته باشیم و درواقع یک عهدی با خداوند ببندیم – حواسمان باشد که در حد توان ما باشد – و پیش خودمان به خدا بگوییم “عمرا بزنم زیر این قولم!”. آنگاه هروقت به میان جامعه و دوستانمان می رویم همیشه این سجده طولانی و قول مردانه ای – قول سفت و محکم – که به خداوند داده ایم به یادمان خواهدآمد و از کارهایی که مخالف هدفمان است اجتناب می کنیم.

در طول مسیر هم گاهی به این سجده های طولانی مختاری خواهیم داشت.

 

امید وطن دوست – نویسنده اختصاصی وب سایت حجاب برتر

افزودن ديدگاه