google همه نامحسوس باشیم | حجاب برتر
Find Me Here
29 آوریل

همه نامحسوس باشیم

مجموعه: متن

چندی پیش خبری در رسانه ها منتشر شد که درمورد پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی بود…

همه نامحسوس باشیم

در متون دینی، تقوا به معنی خودداری و اجتناب از رفتن به سمت اعمال نادرست است (البته از جهت لفظی). تقوا یعنی خودداری یعنی خویش را از بردن به مهلکه بازداشتن. این معنی در روان شناسی نیز با خودکنترلی شاید در دهه های اخیر بروز پیدا کرده باشد. خودکنترلی یعنی مثلا وقتی یک فردی را در خیابان می بینیم که قدری چشم ما را به خودش جلب می کند، خودمان را بازداریم که به وی نگاه های گناه آلود نداشته باشیم.

در هریک از این تقوا یا خودکنترلی، تقریبا عاملی خارجی به ما نمی گوید که آرام باش و این کار نادرست را انجام نده یعنی خودمان نقش بسیارمهمی در این راستا داریم.

پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی در یک تشبیه نهایتا می تواند به عنوان یک دوربین نامحسوس که در مغازه ها و ادارات دیده می شود عمل کند.؛ این پلیس در چیزی که گفته می شود وظیفه ای نسبت به دستگیری افراد ندارد و صرفا مسئول است که وضعیت موجود را به مسئولین اجرایی تر گزارش کند.

این پلیس، ایجاد یک عامل بیرونی برای خودکنترلی افراد است اما همان طور که گفتیم خودکنترلی، عاملی خارجی را نمی پذیرد؛ حتی وقتی امر به معروف و نهی از منکر می کنیم تا فرد خاطی آن اشتباه خودش را نپذیرد و در اصلاح آن برنیاید نمی توانیم بگوییم خودکنترلی برای وی رخ داده است.

در یک سرزمینی که اشخاص نخبه و متفکر و کسانی که متشخص هستند حضور دارند، ایده آل این است که افراد خودشان را از کارهای ناپسند بازدارند و نهایتا در زمانی که اعمال خلافی را از دیگران می بینند نسبت به آن واکنش سنجیده (چنانکه بارها در پست های مربوط به امر معروف و نهی از منکر گفته ایم) نشان دهند. اگر واقعا قصد ما اصلاح دیگران باشد پس مسلما برای آنها باید دلسوز باشیم؛ دلسوز این باشیم که به عقیده ما، آنها دارند اشتباه می کنند و با امر به معروف و نهی از منکر مهربانانه ما می توانند به راحتی به مسیر اصلی و صحیح زندگی بازگردند.

در این سرزمین، همه افراد نامحسوس هستند و توجه خاصی دارند تا جامعه خودشان به سمت اشتباه نرود. لفظ نامحسوس نیز قدری تأمل برانگیز است. نامحسوس را پیشتر در پلیس های بین شهری و جاده ای شنیده و دیده بودیم و به معنی زیرنظر داشتن تلقی می شد، به همین دلیل وزن این کلمه، افراد فکر می کنند پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی مسئول زیرنظر گرفتن اشخاص است و به نظرشان این امر، ورود به حیطه خصوصی شان است که البته با شرح های داده شده انتخاب این لفظ برای این نوع پلیس چندان صحیح به نظر نمی رسد.

با این اوصاف، سرزمینی که می خواهد خودش به دست خودش به سلامت به مقصد برسد نیاز دارد که تمامی افراد نسبت به هریک از افراد دیگر دلسوزی داشته و با این پیش فرض به سمت اصلاح خاطیان برود.

 

امید وطن دوست – نویسنده اختصاصی وب سایت حجاب برتر

۰ دیدگاه
  • سلام با تشکر از سایت خوبتان
    لطفا به جمع ما بپیوندید
    @gordanefatemi
    “کانال تلگرام گردان فاطمی”

افزودن ديدگاه