google گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی | حجاب برتر
Find Me Here
25 اکتبر

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

مجموعه: متن

این روزها در دهه اول محرم و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش بوده ایم… اما به قول معروف کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود…

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

بسیاری از روضه هایی که در این روزهای ابتدایی محرم شنیده می شد در مورد مظلومیت های امام حسین (ع) و یارانش بود. در نگاه اول اگر انتهای داستان را ندانیم فکر می کنیم که پس از شهادت امام و یارانش باید زنان به بدترین وضعیت دچار شوند و تحقیر شوند اما در این میان روشنگری های حضرت زینب(س) باعث می شد که جایگاه اهل بیت هنوز در ذهن مردم جا داشته باشد و فکر نکنند آنچنان که تبلیغات شده است واقعا این زنان کافر و مرتد هستند.

در این میان، صحبت هایی که در کاخ یزید یا امارت کوفه انجام می شود نشان می دهد که نه تنها امام حسین (ع) به منظور امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده است بلکه زنان هم خصوصا حضرت زینب (س) در این راه گام های موثری برداشته اند. مهم ترین جمله ای که شاید برای همه ما عجیب باشد و برداشت های مختلفی از اصناف مختلف داشته باشند این است که حضرت زینب (س) در پاسخ به صحبت های توهین آمیزی، فرمودند : «هیچ چیزی غیر از زیبایی ندیدم».

مسلما کسی که به این شدت داغ برادر و بسیاری از بستگانش را دیده نمی تواند در برابر صحبت های توهین آمیز کسی صبر پیشه کند و اگر از کوره در برود شاید نتوان به آن خرده گرفت ولی حضرت زینب(س) رسالتی دیگر در این عرصه داشتند و ویژگی صبر در امر به معروف کننده را یکی از ویژگی های اساسی معرفی کردند.

امروزه در جامعه خودمان هم اگر نگاهی بیندازیم دیده می شود که یک امر به معروف کننده با رعایت شرایط و مراحل، تذکری را به یک بانوی کم حجاب می دهد و آن بانوی کم حجاب هم به قول معروف ترش می کند و می گوید :« به تو چه؟!» یا الفاظی شبیه به این. اینجا امر به معروف کننده باید ببیند قصدش از این امر چه بوده است؟ آیا برای نشان دادن خودش بوده یا اینکه می خواسته امر الهی را اجرا کند؟ اگر می خواسته امر الهی را اجرا کند پس باید در مقابل این صحبت های تحریک آمیز که به راحتی می تواند انسان را عصبی کند صبر پیشه کند. این صبر اجری بسیار بالاتر دارد. اگر امر به معروف کننده صبر نکند و دوباره شروع به سخنی کند و میان این دو نفر درگیری لفظی پیش بیاید قطعا اثر آن امر به معروف از بین خواهد رفت و امر به معروف شونده صحنه هایی از اعتراض و خشم یک امر به معروف کننده را در ذهنش (شاید به اندازه کل عمر) ضبط می کند و همین می شود ملاک قضاوت او در مورد امر به معروف کنندگان.

اما اگر صبر این فرد را ببیند، وقتی به منزل یا محل کارش می رود صحنه ای زیبا از صبر عجیب یک امر به معروف کننده را دیده است و همیشه با خودش درگیر است که چرا این فرد با اینکه من به او توهین کردم پاسخ من را نداد؟! همین باعث می شود که مفهومی فراتر از میل شخصی آن فرد به ذهنش خطور کند و آن مسئله خدا و خواست های خدا از بندگانش است. مسلما امر به معروف را برای اصلاح یک امر کوچک انجام نمی دهیم بلکه منظور کلی ما اصلاح است. امام حسین (ع) فقط به خاطر شراب خواری یزید قیام نکردند بلکه به خاطر اینکه اصلاح کلی در جامعه صورت بگیرد قیام کردند.

پس به قول معروف گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

امید وطن دوست – نویسنده اختصاصی وب سایت حجاب برتر

افزودن ديدگاه