google حجاب چشم، مظلوم ترین واجب الهی | حجاب برتر
Find Me Here
23 ژانویه

حجاب چشم، مظلوم ترین واجب الهی

مجموعه: متن

می‌بینی، دلباخته می‌شوی، به وصالش نمی‌رسی و دچار افسردگی می‌شوی …

 

دیدن هر چیز به ظاهر زیبا برای ما خوشایند و سودمند نیست مثلا نگاه مستقیم به خورشید با آن همه روشنایی و زیبایی نه تنها سودی ندارد، بلکه باعث کوری یا ضعف بینایی می‌شود. نگاه به حسن جمال جنس مخالف هم ضررها و عواقبی را در پی دارد.

می‌بینی، دلباخته می‌شوی، به وصالش نمی‌رسی و دچار افسردگی می‌شوی؛ می‌بینی، شیفته می‌شوی، عیب‌ها را نمی‌بینی، ازدواج می‌کنی و طلاق می‌دهی؛ می‌بینی، با همسرت مقایسه می‌کنی، ناراحت می‌شوی، بداخلاقی می‌کنی؛ می‌بینی، لذت می‌بری، به این لذت عادت می‌کنی، چشم‌چران می‌شوی، در نظر دیگران خوار می‌گردی؛ می‌بینی، لذت می‌بری، حب خدا در دلت کم می‌شود، ایمانت ضعیف می‌شود؛ می‌بینی، عاشق می‌شوی، از راه حلال نمی‌رسی، دچار گناه می‌شوی؛ می‌بینی، دائم به او فکر می‌کنی، از یاد خدا غافل می‌شوی، از عبادت لذت نمی‌بری و ده‌ها ضرر دیگر که با تعقل، به آنها پی خواهیم برد.

چون خداوند که سازنده و خالق جسم و روح ماست، می‌داند که چه چیزهایی برای جسم و روح ما سود دارد و چه چیزهایی مضر است، به همین دلیل، انسان‌ها را در این مورد، محدود کرده است و در سوره نور، آیه ۳۰و۳۱ می‌فرماید: «ای پیامبر به مردان و زنان مومن بگو تا چشم‌ها را از نگاه بد بپوشند و اندامشان را از کار زشت محفوظ دارند و زنان زینت و آرایش خود را برای نامحرم آشکار نسازند و باید که سینه و دوش خود را با مقنعه بپوشانند مگر برای محرمان خود».

فرو بستن چشم از گناه، پیام آور سعادت

حجاب چشم یا همان حیای چشم یکی از حیاتی‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین واجبات و تکالیف الهی است که متاسفانه از طریق بندگان مورد اهمال قرار می‌گیرد. فرو بستن چشم از گناه به معنی واقعی پیام آور سعادت و آرامش قلب است چراکه چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است.

اگر چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می‌شود و نگاه ما، عبادت و باعث رشد و تکامل خواهد بود و موجب موفقیت و تعالی در زندگی دنیوی و اخروی می‌گردد، اما اگر آن را رها کنیم تا به هر چه هوی و هوس دستور داده نگاه کند، آنچنان در زیر بار معاصی خواهیم رفت و به گناهان ناخواسته‌ای دچار خواهیم شد. قطعا یکی از دلایل و راه‌های وصول به مقام شهادت چشم پوشی از گناه، تهذیب نفس و کف نفس و دوری از گناه است، چشم بستنی که مزد آن شیرینی شهادت و همجواری با سیدالشهداست.

چشم‌چرانی در مقابل غض بصر و چشم پوشی، به معنای نگاه خیره و شهوت‌آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت طلبی جنسی و … انجام می‌شود. اهمیت چشم پوشی از گناه در برخورد با نامحرم به حدی است که بسیاری از تعالیم دینی از جمله آیات قرآنی، روایات و سیره معصومین بر این امر تاکید دارند. قرآن کریم غض بصر و چشم پوشی از نگاه به نامحرم را وظیفه مسلمانان اعلام کرده و به زن و مرد توصیه کرده است که مواظب چشمان خود باشند و خواستار رعایت عفت عمومی برای زن و مرد است و این کار را وظیفه ضروری و واجب مومنین شمرده شده است.

در حدیثی که ویژگی‌های رسول گرامی اسلام(ص) را توصیف می‌کند چنین آمده است «واذا فرح غض طرفه» وقتی که خوشحال می‌شد چشمانش را به صورت نیمه بسته در می‌آورد پلک چشم را می‌شکست و سر را پایین می‌انداخت و چشم‌ها را نمی‌گشود؛ لذا بهترین راه برای دوری از شهوات حرام، چشم پوشی از نگاه حرام است.

چنانچه حضرت علی(ع) فرمود نعم صارف الشهوات غض الابصار؛ چشم پوشی از نگاه حرام بهترین عامل بازدار از شهوت است؛ بدیهی است با توجه به عواقب و آتار نامطلوبی که نگاه به نامحرم در زندگی دارد، چشم پوشی از نامحرم نیز در خور پاداش است.

دیدن شگفتی‌ها، راحتی قلب، خلق وخوی نیک از جمله پاداش‌ها و فواید چشم پوشی از گناه و عفت در برخورد با نامحرمان است.

امام صادق(ع) فرمود: اگر کسی چشمش به نامحرمی افتد و چشم از او بردارد و یا به آسمان اندازد و یا ببندد، هنوز چشم به هم نزده خداوند حورالعینی را در بهشت به او تزویج می‌نمیاد» چشیدن شیرینی و لذت ایمان نیز از دیگر پاداش و ثواب‌های عفت نگاه و غیرت در برابر نامحرمان است.

[tabs][tab title=”منبع”]حجاب نیوز[/tab] [/tabs]
۰ دیدگاه
  • با سلام
    مفید بود!
    با تشکر

  • سلام علیکم
    هنگامی که با موجه شدن یا گذر از مقابل یک نامحرم سرتان را پایین می اندازدید و حتی یک نظر هم به او نمی اندازید زیر آهسته دعا کنید که ان شاء الله او متوجه این نگاه نکردن می شود و به ارزش خودش واقف می شود که من به خاطر خودش برای اصلاح خودش برای شکستن تبرج و خودنمایی خودش به او نگاه نکردم تا امید او ناامید شود و بداند که نگاه ارزش آور نیست به این باور برسد که گیرم که من یک ظاهر بسیار زشتی داشته باشم که هیچ کسی حاضر به نگاه کردن به من هم نشود خوب اگر قرار باشد من با هر نگاه کردن یا نکردن دیگری دل خوش یا دل آزرده شوم که لحظه به لحظه باید چشم امیدی به نگاه هرزه ی یک لاابالی داشته باشم.

افزودن ديدگاه