در این نوشتار به حرفه ای گری نظام پیش از انقلاب اسلامی در راه کشف حجاب و قانونی کردن آن می پردازیم…
ب) تدابیر اتخاذشده برای کنترل پیامدها
اعتراضات داخلی که اوج آن قیام مسجد گوهرشاد بود و همینطور سقوط حکومت اماناللهخان در افغانستان، باعث شد تا رضاخان در اجرای مرحلهی نهایی سیاست فرهنگی خود، که همان کشف حجاب اجباری بود، به دلیل ترس از واکنش مردم و خارج شدن وضعیت از کنترل، تدابیر خاصی بیندیشد.
لذا قانون کشف حجاب یکباره صادر نشد. قبل از اعلام رسمی کشف حجاب، این مسئله دهانبهدهان میگشت تا با گسترش چنین شایعهای، هم زمینهی پذیرش این طرح سنجیده شود و هم مردم آمادگی لازم را برای اعمال چنین برنامهای پیدا کنند. (ساناساریان، ۱۳۸۴: ۱۰۰)
۱. فصل سرما بهعنوان مقطع زمانی اجرای سیاست
اگر چه در اسناد بهجامانده از واقعهی کشف حجاب، بهطور مستقیم به این موضوع اشارهای نشده است، اما بیگمان انتخاب یک روز زمستانی برای این واقعه، از پیش اندیشیده و تعیینکننده بود. دربارهی انتخاب و پیشنهاد روز ۱۷ دیماه به رضاخان، در خاطرات دو عنصر اصلی مراسم، یعنی علیاصغر حکمت وزیر معارف و محمود جم نخستوزیر وقت، تفاوتهایی مشاهده میشود؛ چنانکه هر دو میکوشند پیشنهاد این روز به وی را به خود منتسب سازند.
محمود جم در خاطراتش از تردید و نگرانی خود و سایر اعضای هیئت دولت یاد کرده است و مینویسد: «مهم ترین نگرانی که نه تنها گریبانگیر من، بلکه گریبانگیر سایر اعضای دولت نیز بود، مسئلهی عکس العمل افراد متعصب در برابر این اقدام بود.» (فیاض و صلاح، ۱۳۸۵: ۸۵، به نقل از خاطرات محمود جم)
در هر حال، پس از ارائهی پیشنهاد چنین روزی در فصل زمستان، رضاخان اظهار میدارد: «باید این موضوع در هیئت وزرا مطرح شود و تصویب شود… این مسئلهی سادهای نیست، خیلی مهم است و باید حتماً انجام شود. منتها این انقلاب بزرگ باید با فکر و تدبیر صورت بگیرد.» (همانجا) این سخنان حاکی از نگرانی رضاشاه از اجرای این سیاست است.
قبل از مراسم ۱۷ دی نیز قرار بود که بانوان بدون چادر و حجاب و حتی روسری در مراسم حاضر شوند، اما بهواسطهی نگرانی از برانگیخته شدن احساسات مذهبی جامعه، در آخرین روزها تصمیم گرفته شد که بانوان بهکلی سربرهنه نباشند، بلکه کلاه بر سر بگذارند و به آن شکل در مراسم حضور یابند. (همان: ۸۶، به نقل از روزنامهی رستاخیز، ۱۶ دیماه ۲۵۳۵) با این تمهیدات و آمادهباش قبلی نیروهای امنیتی، در روز ۱۷ دیماه این طرح به اجرا درآمد.
به نظر میآید یکی از انگیزههای انتخاب این روز، آن بود که سرمای زمستان خود مانعی میشد از رفتارها و پوششهای افراطی و نامطلوب منافی عفت که میتوانست موجب خشم بیش از حد تودهی مردم شود. بنابراین اجبار در پوشیدن لباسهای بلند مثل پالتو و به سر گذاشتن کلاه روشی، برای هدایت این واقعه در مسیر مدنظر دولت بود تا این تلقی شایع نشود که غرض از کشف حجاب، تشویق آنها به رفتارهای منافی عفت است. لذا اتخاذ این مقطع زمانی تدبیری بود از سوی دولت تا کل ماجرا از کنترل خارج نشود و لوث نگردد. (صادقی، ۱۳۹۲: ۳۰ و ۳۱)
۲. معناسازی برای بیحجابی
در تبلیغات برای اجرای این سیاست ضدمذهبی، دولت بهشدت تلاش داشت که بیحجابی مترادف بیعفتی معنا نشود و سعی فراوانی داشت تا معنایی مثبت و مترادف با فرهیختگی، تمدن و همراه با نجابت را برای بیحجابی بار کند. در این جهت، به فرمان دولت، روسپیها از کشف حجاب منع شدند. در واقع دولت تلاش داشت تا عفت و نجابت را از حجاب جدا کند و بر بیحجابی بار کند. (صادقی، ۱۳۹۲: ۳۲) آنچنانکه در بخشی از بخشنامهی دولت آمده است: «اگر فواحش به کشف حجاب اقدام نمایند، باید قویاً جلوگیری شود که صدمه به این مقصود مقدس نزنند.» (واقعهی کشف حجاب، سند۲۰: ۹۷)
۳. توجیه مذهبی برای سیاست کشف حجاب
نکتهی قابل توجه در این طرح آن است که به منظور کنترل افکار عمومی و واکنشهای مذهبی مردم، نوعی توجیه مذهبی برای اقدامات بالا طرح شده است و لزوم ترویج آن گوشزد میشود. دولت در این جهت کوشید تا عدهای از علمای سرشناس را وادار کند که در مجالس و جشنهای بیحجابی حضور یابند یا با تأیید خود آن را مجاز بدانند.
بهطور مثال، آیتالله کاشانی در پاسخ به چنین پیشنهادی، بهشدت با مأموران برخورد کرد. (صحیفهی امام، ج ۱۳: ۱۵۱ و ۱۵۲) از دیگر علمای سرشناسی که از شرکت در مجالس جشن بیحجابی خودداری کردند، میتوان به شیخ علی مدرس تهرانی، شریعتمدار رشتی و امام جمعهی تهران حاج سید محمد اشاره کرد. (بصیرتمنش، ۱۳۷۴: ۷۶)
امام خمینی (ره) در رابطه با این موضوع میفرمایند: برای شرکت در مجالس جشن بیحجابی پیش علمای شهرها میرفتند و میگفتند شرکت کنید. هرکدام ضعیف بودند و ضعیف القلب بودند شرکت میکردند و هرکدام قوی بودند شرکت نمیکردند. (صحیفهی امام، ج ۱۳: ۱۵۲)
نتیجهگیری
با استقرار و تثبیت سلطنت پهلوی، دورهی اجرای سیاستهای نوین استعمار فرا رسید و سیاست مذهبزدایی و استحالهی فرهنگی از طریق اشاعهی فرهنگ تجددگرایی غربی در دستور کار هیئت حاکمه قرار گرفت. بهلحاظ تاریخی، اقدام پهلوی اول در منع حجاب (نه فقط رفع حجاب)، هیچ نمونهی قبلی در کشورهای اسلامی نداشت و برای اولینبار کشف حجاب اجباری در ایران اجرا شد. نکته اینکه این منع قانونی نه مبتنی بر مصوبهی مجلس، بلکه ناشی از فرمان شاه بود.
سیاست کشف حجاب در واقع سیاستی بود که دیکتاتوری پهلوی اول مأمور به انجام آن بود. با این حال ترس و نگرانی از واکنش مردم، این ایده را که مدتها بود رضاخان در فکر اجرای آن بود (صلاح، ۱۳۸۴: ۱۱۸)، به تعویق میانداخت.
در این مقاله سعی شد تا به جنبهای خاص از واقعهی کشف حجاب نگریسته شود. تدقیق در حولوحوش اجرای این سیاست، نمایانگر تشویش و نگرانی شخص رضاخان و دولتمردان او نسبت به واکنشهای تودهی مذهبی مردم و پیامدهای آن است.
لذا ملاحظات و تدابیر فراوانی برای کنترل واکنشها و آمادهسازی اذهان و تغییر نگرشهای جامعه به این مقوله انجام شد. در نظر گرفتن فصل سرما برای آغاز رسمی این سیاست (تا از این طریق جایگزینی لباسهای بلند و کلاه بهعنوان پوشش بهجای چادر، موجب خشم بیش از حد جامعه نگردد)، معناسازی برای بیحجابی و معناسازی منفی برای چادر، توجیهات مذهبی و… همگی نشان از این نگرانی و تشویش دارد.
با این حال، ناگفته پیداست که هیچکدام از این تدابیر کارساز نبود و سیاست کشف حجاب، نه تنها مشروعیتی نزد مردم نیافت، بلکه برعکس، بستر اصلی بحران مشروعیت دیکتاتوری پهلوی اول را رقم زد. با آغاز واکنشهای منفی مردان و زنان جامعه در انواع گونههای مختلف، دولت به سرکوب خشونتبار جامعه و اجرای اجباری کشف حجاب متوسل شد. در نهایت، پس از سقوط پهلوی اول در جریان شهریور ۱۳۲۰، قانون کشف حجاب سریعاً فراموش شد.
منابع:
– جعفری، مرتضی، اسماعیلزاده، صغری و فرشچی، معصومه (۱۳۷۱)، اسناد منتشرنشده از واقعهی کشف حجاب در عصر رضاخان، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی و مؤسسهی پژوهش و مطالعات فرهنگی
– رحمانیان، داریوش (۱۳۹۱)، ایران بین دو کودتا، انتشارات سمت.
– فیاض انوش، ابوالحسن و صلاح، مهدی (۱۳۸۵)، هفدهم دیماه ۱۳۱۴ امتداد یا انقطاع نهضت بانوان، فصلنامهی کتاب زنان، سال نهم، شمارهی ۳۳.
– صادقی، فاطمه (۱۳۹۲)، بازخوانی یک مداخلهی مدرن کشف حجاب، نشر نگاه معاصر.
– صلاح، مهدی (۱۳۸۴)، کشف حجاب، زمینهها، پیامدها و واکنشها، تهران، مؤسسهی مطالعات و پژوهشهای سیاسی.
– بصیرتمنش، حمید (۱۳۷۴)، روند کشف حجاب و واکنش روحانیان، مجلهی تاریخ معاصر ایران.
– ساناساریان، الیز (۱۳۸۴)، جنبش حقوق زنان در ایران، طغیان، افول و سرکوب از ۱۲۸۰ تا ۱۳۵۷.
ژانویه 15, 2015 در 11:12 ق.ظ
salam.jaleb bood.dar zemn daste shoma dard nakonad ke site be in khoobi darid
ژانویه 17, 2015 در 9:10 ب.ظ
سلام
ممنون از اینکه با نظرات خودتان ما را یاری می کنید…