حجاب زن نه تنها می تواند کمک کند تا ظرفیت های وی به درستی استفاده شود بلکه باعث می شود مردان هم در جایگاه انسانی خودشان قرار بگیرند
حجاب اسلامی؛ اثبات قدرت فرهنگی زن است, تا زن به این وسیله نه تنها تمامی سرمایه هایش را به درستی به جریان اندازد و در محیط فعالیت, شهوت را از مطلوبیت دائمی بیندازد و مردان را در جایگاه انسانی خود قرار دهد؛ بلکه بر تفکر, اراده, فرهنگ و معنویت و اخلاق (به عنوان عنصر اساسی رفتار انسانی) تأکید مبرم نماید.
حجاب اسلامی؛ قویترین وسیله برای زن در راه تعدیل و همخوانی نقش های متعددی است که در خانواده, یا اجتماع به او عرضه شده است.
حجاب اسلامی؛ زن را به عنوان انسانی متفکر مطرح می سازد, تا قدرت تفکر و اراده ی او اجتماع را تحت پوشش بگیرد. لذا می توان گفت: حجاب در بردارنده ی سه اثر مهمّ اجتماعی است:
«رشد شخصیت زن», «رشد فرهنگ» و «رشد اجتماع».
رشد شخصیت زن:
الف. ایجاد انگیزه؛
حجاب به ایجاد و تقویت انگیزه جهت فعالیت هدفدار زن کمک می کند و نه تنها او را به عنوان انسانی فعال و پویا مطرح می سازد, بلکه تصویر زن مسلمان را تصویر زنی که به همراه فعالیت های علمی, اجتماعی, اقتصادی خود رسالت فرهنگی را نیز بر عهده دارد, مطرح می سازد.
ب. تنظیم رفتار؛
حجاب اسلامی به سازماندهی رفتار زن وجامعه مدد می رساند وموجب می شود تا زن محیط اجتماعی را شناسایی کرده و رفتار خود را با این شناخت, بازسازی فکری نموده و به سوی ارزش ها بکشاند. از همین رو علاوه بر دقت در تنظیم رفتار خود, تلاش همه جانبه ای را در شناسایی انتظارات محیط به عمل آورده و مراحل رفتاری خود را برای دور نشدن از آن طراحی می نماید.
ج. تحرک؛
حجاب اسلامی, لباس ارتباط و فعالیت اجتماعی است. اسلام از انسان خمود و سست بیزار است. هر فرد مسلمان مسؤولیت گردش چرخه ی حیات را بر عهده دارد. لذا بازیابی مسؤولیت فردی و ایجاد زمینه ی رشد و فعالیت اجتماعی, جزء رسالت های فردی هر مسلمان است, و طرح مسأله ی حجاب زن مسلمان خود شاهدی گویا بر ثمربخشی نقش و تحرک اجتماعی او در جامعه اسلامی است. لباس تحرک اجتماعی و زنده بودن زن در جامعه اسلامی را اعلام می نماید.
د. یگانگی رفتاری؛
حجاب هماهنگی میان تمامی اجزای فرهنگی و نقش های زن را فراهم می آورد و کارکرد تمامی آنها را به سوی وحدت می کشاند. حجاب علامت و نشان درک صحیح و هدفمند زن از زندگی است که براساس آن ارزش ها شکل می گیرد و نقش ها و امور زندگی او تنظیم می گردد.
ﻫ . الگوپذیری؛
حجاب اسلامی, لباس الگوی زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است, از همین رو زن محجبه در این لباس خود را پیرو ایشان قرار داده و زمینه های رفتاری براساس سیره ی بزرگان را می آموزد. حجاب, پیام فرهنگی این الگوی متعالی است که آن را می توان نقطه ی عظیم اتصال به ولایت دانست.
رشد فرهنگ:
از آنجا که متأسفانه فرهنگ همیشه در مقابل اقتصاد و سیاست عقب نشینی کرده است و القائات بین المللی برای همراهی فرهنگ با مقاصد اقتصادی و سیاسی, از آن چهره ای غیر مستقل, وابسته و منفعل ساخته است هرگاه عناصری از فرهنگ به جلوه گری پرداخته و بحث های فکری, فرهنگی به عنوان امر مطلوب اجتماعی راه خود را باز کرده و مورد توجه انسان ها قرار گرفته, اصالت وجود زن و احترام به ارزش های او مطرح شده و آینده ی جوامع را امیدبخش ساخته است. در این فضا, هر زمینه ای که به کنترل هر چه بیشتر مادیات منجر گردد و بتواند انرژی ذهنی را جهت استدلالات منطقی آزاد نماید, جزء عوامل رشد فرهنگ محسوب می گردد.
نحوه ی پوشش همواره به عنوان یکی از قوی ترین وسایل, جهت کنترل نفس و مادیات و کشاندن جوّ جامعه به سوی تعقل و تفکر, مطرح بوده است. کارکرد حجاب در فعال نمودن عناصر فرهنگ بر هیچ کس پوشیده نیست. حجاب به استقلال فرهنگی و عدم وابستگی فرهنگ به اقتصاد یا سیاست کمک نموده و به عنوان وسیله ای مهم در جهت اصلاح ساختار فکری, فرهنگی جامعه به سوی عقل سلیم و معنویت به شمار می آید. به بیان دیگر؛ حجاب در جهت دهی و ارشاد فرهنگ جامعه به سوی کانون های رشد اثر قطعی دارد.
رشد اجتماع:
حجاب اثرات قابل توجهی در رشد جامعه همچون امور ذیل دارد:
۱ . توسعه ی امنیت و نظم در جامعه از طریق کنترل زمینه های غرایز و طغیان آنها.
۲ . تبلیغ حاکمیت رفتار معقول انسانی در جامعه و عقلایی شدن رفتارها.
۳ . توسعه ی مسؤولیت پذیری جهت رشد و تعالی جامعه.
۴ . توسعه ی همبستگی میان انسان ها براساس اصول پذیرفته شده ی معنوی.
۵ . استحکام خانواده ها.
ویژگی جامعه ی صنعتی مدرن؛ بر پایه ی تسلط نهادهای اقتصادی و ساختن انسان اقتصادی است, همان انسانی که مقهور قدرت مادی شده باشد. اما ویژگی جامعه ی الهی؛ تسلط نهادهای فرهنگی و ساختن انسان فرهنگی مقتدر و مختار است. لذا با وجود آن که نظام صنعتی, شکل گیری رفتار انسانی را براساس اقتصاد می داند و تنازع بقا میان انسانها را امری عادی جلوه می دهد, نظام ارزشی نقش اصلی آدمی را در رفتار انسانی به فرهنگ می دهد و جامعه و زن را وا می دارد که از دریچه ی ایمان به جامعه بنگرند.
نتیجه این که زن مسلمان با حجاب اسلامی، خود را در حصن و حریم الهی می یابد, چرا که او سرباز سپاه الهی است که باید بر تعهدی که با خدای متعال بسته, پایبند بوده و از آن چه که گزندی به این تعهد برساند در هراس باشد. گو اینکه لباس ظاهرش نشان از این وظیفه و تعهد دارد. حجاب به گونه ای برای او طراحی شده که نه تنها عاطفه ی زندگی را حفظ کرده و امکان فعالیت را برای او میسر می سازد, بلکه زن مسلمان محجبه با حضور همیشگی خود در صحنه بر اقتدار و تداوم حرکت صحیح اجتماع به سوی اهداف متعالی نقشآفرین بوده است.
[tabs active=”3″][tabs] [tab title=”منبع”]وبلاگ حجاب اسلامی در جامعه اسلامی[/tab] [/tabs]
دسامبر 1, 2014 در 3:37 ب.ظ
راضی باشین من مقداری از مطالیتون برداشتم
دسامبر 3, 2014 در 2:00 ب.ظ
خواهش می کنم اختیار دارید…
دسامبر 3, 2014 در 9:28 ب.ظ
مردان کلا ذات شون خراب . مرد تا حیا نداشته باشه انتظار از حیای زن چیز عجیبی است .
مثل اینکه احادیث مربوط به مردان را نمیخونید فقط چسبیدین به زنان , باعث تاسفه , میدونید با این کاراتون چن میلیون نفر از دین زده شده اند ؟ لطفا جواب دهید
دسامبر 8, 2014 در 11:46 ب.ظ
سلام اسما جان
ببینید اینکه مردها کلا ذاتشون خرابه درست نیست…
پس مردهای بزرگی نظیر پیامبراکرم و خاندان ایشون مگر مرد نبودند؟
کسی دین رااجبار نکرده که کسی بخواهد از دین زده بشه.
دین اختیاری است…همانطور که خداوند در قران میفرمایند من شمارا به راه درست رهنمون میسازم خواه پندگیریید خواه ملال…
مارس 20, 2015 در 1:36 ق.ظ
ممنونم
اکتبر 24, 2015 در 12:56 ب.ظ
خوش حال میشم به وبلاگمم بیاین و من از مطالبتون استفاده کردم … !
اکتبر 24, 2015 در 12:58 ب.ظ
من از مطالبتون استفاده کردم در وبلاگم من این وبلاگو برای مسابقه وبلاگ نویسی دارم میسازم و طراحی می کنم اگه ایرادی داره و.. لطفا بهم بگین .. !ممنون میشم ازتون ..!