google حجاب زن، مرد را آدم می کند! | حجاب برتر
Find Me Here
۰۷ آذر

حجاب زن، مرد را آدم می کند!

مجموعه: متن

حجاب زن نه تنها می تواند کمک کند تا ظرفیت های وی به درستی استفاده شود بلکه باعث می شود مردان هم در جایگاه انسانی خودشان قرار بگیرند

محرم و بوی مشکی

حجاب اسلامی؛ اثبات قدرت فرهنگی زن است, تا زن به این وسیله نه تنها تمامی سرمایه­ هایش را به درستی به جریان اندازد و در محیط فعالیت, شهوت را از مطلوبیت دائمی بیندازد و مردان را در جایگاه انسانی خود قرار دهد؛ بلکه بر تفکر, اراده, فرهنگ و معنویت و اخلاق (به عنوان عنصر اساسی رفتار انسانی) تأکید مبرم نماید.

حجاب اسلامی؛ قوی­ترین وسیله برای زن در راه تعدیل و همخوانی نقش ­های متعددی است که در خانواده, یا اجتماع به او عرضه شده است.

حجاب اسلامی؛ زن را به عنوان انسانی متفکر مطرح می­ سازد, تا قدرت تفکر و اراده ­ی او اجتماع را تحت پوشش بگیرد. لذا می ­توان گفت: حجاب در بردارنده ­ی سه اثر مهمّ اجتماعی است:

«رشد شخصیت زن», «رشد فرهنگ» و «رشد اجتماع».

رشد شخصیت زن:

الف. ایجاد انگیزه؛

حجاب به ایجاد و تقویت انگیزه جهت فعالیت هدف­دار زن کمک می­ کند و نه تنها او را به عنوان انسانی فعال و پویا مطرح می­ سازد, بلکه تصویر زن مسلمان را تصویر زنی که به همراه فعالیت­ های علمی, اجتماعی, اقتصادی خود رسالت فرهنگی را نیز بر عهده دارد, مطرح می­ سازد.

ب. تنظیم رفتار؛

حجاب اسلامی به سازماندهی رفتار زن وجامعه مدد می ­رساند وموجب می شود تا زن محیط اجتماعی را شناسایی کرده و رفتار خود را با این شناخت, بازسازی فکری نموده و به سوی ارزش ­ها بکشاند. از همین رو علاوه بر دقت در تنظیم رفتار خود, تلاش همه جانبه ­ای را در شناسایی انتظارات محیط به عمل آورده و مراحل رفتاری خود را برای دور نشدن از آن طراحی می­ نماید.

ج. تحرک؛

حجاب اسلامی, لباس ارتباط و فعالیت اجتماعی است. اسلام از انسان خمود و سست بیزار است. هر فرد مسلمان مسؤولیت گردش چرخه­ ی حیات را بر عهده دارد. لذا بازیابی مسؤولیت فردی و ایجاد زمینه ­ی رشد و فعالیت اجتماعی, جزء رسالت­ های فردی هر مسلمان است, و طرح مسأله ­ی حجاب زن مسلمان خود شاهدی گویا بر ثمربخشی نقش و تحرک اجتماعی او در جامعه اسلامی است. لباس تحرک اجتماعی و زنده بودن زن در جامعه اسلامی را اعلام می­ نماید.

د. یگانگی رفتاری؛

حجاب هماهنگی میان تمامی اجزای فرهنگی و نقش ­های زن را فراهم می­ آورد و کارکرد تمامی آن­ها را به سوی وحدت می­ کشاند. حجاب علامت و نشان درک صحیح و هدفمند زن از زندگی است که براساس آن ارزش­ ها شکل می­ گیرد و نقش­ ها و امور زندگی او تنظیم می­ گردد.

ﻫ . الگوپذیری؛

حجاب اسلامی, لباس الگوی زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است, از همین رو زن محجبه در این لباس خود را پیرو ایشان قرار داده و زمینه های رفتاری براساس سیره­ ی بزرگان را می­ آموزد. حجاب, پیام فرهنگی این الگوی متعالی است که آن را می­ توان نقطه ­ی عظیم اتصال به ولایت دانست.

رشد فرهنگ:

از آن­جا که متأسفانه فرهنگ همیشه در مقابل اقتصاد و سیاست عقب نشینی کرده است و القائات بین المللی برای همراهی فرهنگ با مقاصد اقتصادی و سیاسی, از آن چهره­ ای غیر مستقل, وابسته و منفعل ساخته است هرگاه عناصری از فرهنگ به جلوه ­گری پرداخته و بحث­ های فکری, فرهنگی به عنوان امر مطلوب اجتماعی راه خود را باز کرده و مورد توجه انسان­ ها قرار گرفته, اصالت وجود زن و احترام به ارزش های او مطرح شده و آینده­ ی جوامع را امیدبخش ساخته است. در این فضا, هر زمینه ­ای که به کنترل هر چه بیشتر مادیات منجر گردد و بتواند انرژی ذهنی را جهت استدلالات منطقی آزاد نماید, جزء عوامل رشد فرهنگ محسوب می­ گردد.

نحوه­ ی پوشش همواره به عنوان یکی از قوی ­ترین وسایل, جهت کنترل نفس و مادیات و کشاندن جوّ جامعه به سوی تعقل و تفکر, مطرح بوده است. کارکرد حجاب در فعال نمودن عناصر فرهنگ بر هیچ­ کس پوشیده نیست. حجاب به استقلال فرهنگی و عدم وابستگی فرهنگ به اقتصاد یا سیاست کمک نموده و به عنوان وسیله­ ای مهم در جهت اصلاح ساختار فکری, فرهنگی جامعه به سوی عقل سلیم و معنویت به شمار می ­آید. به بیان دیگر؛ حجاب در جهت دهی و ارشاد فرهنگ جامعه به سوی کانون­ های رشد اثر قطعی دارد.

رشد اجتماع:

حجاب اثرات قابل توجهی در رشد جامعه همچون امور ذیل دارد:

۱ . توسعه­ ی امنیت و نظم در جامعه از طریق کنترل زمینه­ های غرایز و طغیان آن­ها.

۲ . تبلیغ حاکمیت رفتار معقول انسانی در جامعه و عقلایی شدن رفتارها.

۳ . توسعه ­ی مسؤولیت ­پذیری جهت رشد و تعالی جامعه.

۴ . توسعه­ ی همبستگی میان انسان­ ها براساس اصول پذیرفته شده­ ی معنوی.

۵ . استحکام خانواده­ ها.

ویژگی جامعه ­ی صنعتی مدرن؛ بر پایه­ ی تسلط نهاد­های اقتصادی و ساختن انسان اقتصادی است, همان انسانی که مقهور قدرت مادی شده باشد. اما ویژگی جامعه ­ی الهی؛ تسلط نهادهای فرهنگی و ساختن انسان فرهنگی مقتدر و مختار است. لذا با وجود آن که نظام صنعتی, شکل ­گیری رفتار انسانی را براساس اقتصاد می­ داند و تنازع بقا میان انسان­ها را امری عادی جلوه می­ دهد, نظام ارزشی نقش اصلی آدمی را در رفتار انسانی به فرهنگ می­ دهد و جامعه و زن را وا می ­دارد که از دریچه­ ی ایمان به جامعه بنگرند.

نتیجه این که زن مسلمان با حجاب اسلامی، خود را در حصن و حریم الهی می ­یابد, چرا که او سرباز سپاه الهی است که باید بر تعهدی که با خدای متعال بسته, پای­بند بوده و از آن چه که گزندی به این تعهد برساند در هراس باشد. گو این­که لباس ظاهرش نشان از این وظیفه و تعهد دارد. حجاب به گونه ­ای برای او طراحی شده که نه تنها عاطفه ­ی زندگی را حفظ کرده و امکان فعالیت را برای او میسر می ­سازد, بلکه زن مسلمان محجبه با حضور همیشگی خود در صحنه بر اقتدار و تداوم حرکت صحیح اجتماع به سوی اهداف متعالی نقش­آفرین بوده است.

۷ دیدگاه

افزودن ديدگاه