google بی در و پیکر | حجاب برتر
Find Me Here
24 اکتبر

بی در و پیکر

مجموعه: متن

نظم در عین بی در و پیکری…

بی درو پیکر

به ماه محرم خیلی نزدیک شده ایم. بسیاری از مسلمین جهان و ایران را در خیابان می بینیم که به دنبال بستن لامپ های هیئت، بخاری و پرچم ها و چلچراغ و علم و… هستند. هیچ کس با دیگری سر وظیفه ای که انجام می دهد دعوا نمی کند و به دیگری حسادت نمی کند. مثلا کسی که چای می ریزد به کسی که کفش جفت می کند حسادت نمی کند چون این دو نفر کارهایشان را برای نشان دادن و نمایش به همدیگر انجام نمی دهند بلکه هدفی والاتر در میان است.

همیشه کارهای هیئات ماه محرم به درستی و بنا به یک برنامه خاصی انجام می شود. هرکسی می داند چه کار باید بکند. مسئول صوت همیشه آمپلی فایرش را در بغل دارد و سماور هیئت برای چای دادن به عزاداران آماده است. حتی کسی که آب را برای منبری و مداح می آورد کاملا مشخص است. نکته مهم تر اینجاست که این افراد شاید تا یک ماه قبل در حد سلام و علیک رابطه داشته اند و آن چنان رابطه ای برای هماهنگ شدن این چنینی نداشته اند.

همین مسئله بود که شاید باعث شد یکی از متفکرین ایران به فکر نظریه پردازی این الگو بیفتد تا نظریه مدیریت هیئتی برای اولین بار در میان نظریه های مدیریت تبیین شود.

اما از این مسئله بگذریم…

عرصه فضای مجازی، عرصه ای بی در و پیکر است اما نظم خاصی برای خودش دارد. برای مثال اگر ویدئویی در انتقاد از اسرائیل در وب سایت یوتیوب منتشر کنید یقین داشته باشید در فاصله کمی حذف خواهد شد. این یکی از مثال های نظمی است که وجود دارد. مثال دیگری نیز در کشور ما وجود دارد و آن مسئله جنجالی فیلترینگ است. نظمی که باعث می شود تا عامه جامعه (خصوصا برای عدم دسترسی نوجوان ترها) به وب سایت هایی که احتمال منحرف کردن دارند جذب نشوند و وارد نشوند. البته این اقدام، باید اقدامی ثانویه باشد اما در زمانی که ما حزب اللهی ها کم کاری می کنیم و قدری به دنبال آگاه کردن نوجوانان خودمان نیستیم اقدامی است که باید انجام شود. گاهی در مساجد که عبور می کنی و در بسیج این مساجد اگر به بچه ها بگویی نام ۱۲ امام را بگو نمی توانند. این یعنی کم کاری ما حزب اللهی ها.

نکته دیگری در این فضای بی در و پیکر (اما با نظم) مسئله کپی رایت است. در فضای مجازی به راحتی مطالب همدیگر را کپی می کنیم بدون اینکه منبعی ذکر کنیم یا اینکه نام نویسنده را در آن منظور نماییم. اگر خاطرتان باشد در مسئله بازیگران و ورزشکاران گفته بودم که اینان افرادی هستند که مردم از آنها الگو می گیرند. چرا مردم ما نباید الگویشان وب سایت یا نویسنده ای دغدغه مند و حزب اللهی آگاه باشد؟!

و اما نکته (مثال) آخر این مطلب:

نکته بارزی که در امام خمینی (ره) وجود داشت این بود که فضای بی در و پیکر قبل از انقلاب را نظم داد. همه انقلاب می خواستند اما تفاوت سلیقه هایشان باعث می شد تا متحد نشوند و همین مسئله بهترین فرصت را به حکومت برای سرکوب آنان می داد. امام خمینی(ره) اینان را منظم کرد. هدفشان را به ایشان دوباره نشان داد و آنان پس از سال ها مبارزه (که گاهی تا صدسال می رسید) فهمیدند تنها راه پیروزی در منظم بودن و متحدبودن است.

پس چرا ما نویسندگان عرصه حجاب و عفاف و به طور کلی مذهبی نویس ها متحد نیستیم؟! چرا نمی خواهیم خواسته های شخصی مان را دور بریزیم، نفس را در زمزم دل شستشو دهیم و با اخلاص بیشتری به ادامه راه بپردازیم تا مبادا به جای حمله به دشمن، مشت هایی در هوا رها کنیم که گاه به دوستان برخورد نماید؟!

امید وطن دوست – نویسنده حجاب برتر

افزودن ديدگاه