google نقش معلم و مدرسه در پوشش فرزندان | حجاب برتر
Find Me Here
18 اکتبر

نقش معلم و مدرسه در پوشش فرزندان

مجموعه: صوت

نقش معلم و مدرسه در پوشش فرزندان – برنامه رادیویی همراه با چاشنی سخنان سرکار خانم اعرابی

از آن سه مقطع ۷ ساله سیادت، اطاعت و نظارت؛ فرزندان ما در دوران اطاعت وارد مدرسه می شوند. جشن ورود به مدرسه را باید نامش را جشن اطاعت بگذاریم. از اینجا به بعد هرقدر سیادت داشته ای، داشته ای… از این پس باید اطاعت کنی

اینکه یک فرد بتواند با مسئله حجاب و پوشش در مدرسه آشنا شود چند نوع است: ارتباط با کتاب، ارتباط دانش آموز و معلم، فضای مدرسه مانند انجمن های اسلامی مدارس و ….

آموزش هایی که در مدرسه ارائه می شود باید طوری باشد که با روحیه مذهبی فرزندمان یکسان و هماهنگ باشد تا فرزند دچار تناقض ناشی از تفاوت تعالیم منزل و خانواده و مدرسه نشود.

برای راهکارهایی که برای حجاب دختران در نظر می گیریم ابتدا روش الگویی را در نظر می گیریم سپس می آییم ارائه آثار حجاب را می دهیم و پس از انتخاب، آن الگو را آموزش می دهیم و سپس فلسفه حجاب را می گوییم و بعد از آن مدرسه وی را انتخاب می کنیم. یک معلم بسیار نقش موثری در حجاب می تواند داشته باشد و این تنها به خاطر ارتباط چهره به چهره با فرزندانمان است.

اگر یک معلم با حجاب باشد و فلسفه حجاب را برای خودش تبیین کرده باشد می تواند به راحتی آن اهداف و روش ها را آموزش و توضیح دهد. اما اگر معلم، حجاب نداشته باشد هیچ تاثیری نخواهد داشت اثرپذیری دانش آموز به واسطه نگاهش است. وقتی معلم خود را می بیند احساس می کند که این نوع پوشش معلم بهترین نوع پوشش است.

در رابطه با فشار و زورکردن، یک کار فرهنگی به ثمر نمی رسد. این مطمئنا عمل عکس به ما می دهد چراکه نوجوان و جوان حالت لجبازی دارند و دوست ندارند در کنار باشند خصوصا با اولیای خودشان. اگر به صورت تحکمی به فرزندمان بگوییم که بالاجبار باید پوشش و حجاب داشته باشید، آن دختر و فرزندمان در خلوت خودش از این حجاب گریزان می شود.

مدرسه باید طوری فرزند من را آموزش بدهد که وقتی دختر من وارد جامعه شد از آن حجاب گریزان نباشد و آن را کنار نگذارد چون جوانان ما به دنبال تنوع هستند و به دنبال شادی و خوشحالی هستند و به دنبال رنگ های خاص هستند. اگر ما بیاییم بگوییم که حجاب فقط در رنگ های تیره است و سیاه است همین مسئله باعث می شود که بر پوشش وی تاثیر منفی بگذارد.

تا ما سوالی را از نوجوان خودمان در مورد حجاب شنیدیم حتی فلسفه و اینکه چرا حجاب داشته باشیم نباید به او انگ بزنیم که بی دین هستی و… اگر این شبهات را برای وی توضیح دهیم برای آن فرزند نهادینه می شود و دیگر نیازی به زور و اجبار هم نیست.

ممکن است در بیرون از مدرسه، دانش آموز، حجاب معلم خودش را متفاوت از درون مدرسه ببیند. این تناقض را چگونه می تواند حل نماید؟

در این صورت ما باید وقتی عادت پوششی را به فرزند داده ایم باید معرفت دینی را نیز چاشنی آن کنیم . اکنون وقتی در مکان دوم قرار می گیرد آن چنان با تناقض جدی ای مواجه نیست. باید به عنوان مادر و معلم و مربی خوب دینی طوری این شاکله را توجیه کرد که آن فرزند خودجوشی دینی داشته باشد که وقتی در فضایی دیگر قرارگرفت باید با پوششی دیگر باشد و خودش را جمع کند و شوکه نشود.

[tabs active=”3″][tabs] [tab title=”دانلود صوت”] دانلود برنامه رادیویی نقش معلم و مدرسه در پوشش فرزندان با حجم ۸٫۵۵ مگابایت[/tab] [/tabs]

 

۰ دیدگاه

افزودن ديدگاه