google بازی امر به معروف | حجاب برتر
Find Me Here
01 اکتبر

بازی امر به معروف

مجموعه: متن

مراحل امر به معروف و نهی از منکر مانند بازی است که اگر مرحله اول را رد نکنیم به مرحله بعدی نمی رسیم…

بازی امر به معروف

مراحل امر به معروف و نهی از منکر، مراحل مختلفی است. اول از همه این است که انزجار ذاتی و درونی از آن عمل داشته باشیم به عنوان مثال اگر بانوی کم حجابی را مشاهده کردیم از عمل ایشان که نوعی گناه نیز محسوب می شود، در درون خودمان بدمان بیاید. پر واضح است که اگر این حالت اتفاق نیفتد به مرحله بعدی نمی توانیم برویم.

مرحله بعدی این است که با رفتارهایمان به وی بفهمانیم که کارش درست نیست(نه اینکه همان اول قضاوت کنیم آن فرد، مغرض است). خود من در مطالب گذشته ام به این مسئله اشاره کرده ام که گاهی آه و افسوس کشیدن می تواند یکی از همین رفتارها باشد که گاهی تاثیرش از صد بار گفتن و تذکر بیشتر است. پرواضح است که اگر این مرحله را هم انجام ندهیم به مرحله بعدی نمی رسیم.

مرحله بعدی همان چیزی است که شاید انتظار شنیدنش را می کشیدید… و آن تذکر کلامی است. پس از دو مرحله به اینجا می رسیم که تذکر لسانی دهیم. آن هم شرایطی دارد و آن اینکه برای خود امر به معروف کننده مفسده نداشته باشد. مثلا اگر جوانی بفهمد که اگر به آن بانوی کم حجاب نهی از منکر کند به گناه می افتد نباید نهی از منکر کند چراکه حداقل در این میان، یک نفر (نهی از منکر کننده) از گناه حفظ می شود.

اما در همین مرحله نکته مهمی نهفته است و آن اینکه باید به گونه ای این عمل انجام شود که تاثیر داشته باشد. برای این تاثیرگذاری راه های مختلفی وجود دارد؛ یکی از این راه ها این است که اول باید این فرد به صحبت های ما گوش دهد. برای این مسئله شاید امر به معروف کردن بانوان به آن بانو مفیدتر باشد چون از جنس موافق هستند. اما اگر از جنس مخالف بود، نباید با حالتی قهرآلود باشد. شما ۱ درصد احتمال بدهید که آن فرد، حدود حجاب اسلامی را نمی داند( واقعا دیده ام این افراد را که می گویم…). متاسفانه آن قدر سطح آگاهی مردم از دین اسلام گاهی پایین است که اسامی معصومین را هم نمی توانند (حتی بدون ترتیب) نام ببرند و این چیزی است که تقصیر ماست که هنوز این چیزهای پایه را به مردم یاد نداده ایم و اکنون به حجابشان رسیده ایم.

حجابی که هیچ مبنایی برای فرد متصور نباشد پس از مدتی به راحتی در برخورد با فرهنگ های مختلف به زمین می افتد. به قول یکی از علما برای رفع مسئله کم حجابی در جامعه باید حیا و عفت را درست کرد. اگر حیا و عفت درست شد خود فرد به صورت اتوماتیک به سراغ حجاب می رود.

برای اینکه آن فرد به سخنان ما گوش دهد بد نیست با لبخند به او تذکر دهیم. خودمان را فرض کنیم اگر کسی محکومانه با ما برخورد کند ما بهتر می پذیریم یا زمانی که به آرامی ما را دعوت به کاری کنند. همین مسئله را بیاییم در امر به معروف های خودمان تعمیم دهیم و با توجه به آن عمل کنیم.

امید وطن دوست – نویسنده وب سایت حجاب برتر

۰ دیدگاه
  • ریاست محترم جمهوری : اولین معروف ، توسعه و پیشرفت کشور است.

    پس در نتیجه می توان گفت : همه باید برای توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی و نظام علوی و شیعی تلاش کنیم که این بالاترین معروف است

  • گذشت دیگه الان جوونا بی غیرتن , همون خوب خوبشم گوشیشو نگاه کنی با چه صحنه هایی که روبه رو نمیشی .
    ایت الله احمد مجتهدی خدا بیامرز میگفت روحانیون ما میگن گفتگو با زن نامحرم حرام است ولی خودشان اختلاط میکنن . در نتیجه جوونی که اینارو میبینه با خودش میگه خب اینم حروم نیست . پس اول بیایم خودمان را اصلاح کنیم بعد دیگران را .
    حیف همچین کسی که از دنیا بره واقعا حیفه . چه چهره ی نورانی داشتن ایشون اقای مجتهدی رو میگم .
    عاشق حرفاشونم که اگه حرفم میزنن عمل هم میکنن . خدایا بهترین مکان بهشت به ایشون بده . من براشون هر شب اخلاص میخونم . واقعا حیف شد دیگه هیچکس مثل اون نیست , حاضرم عمرمو به ایشون بدم زنده بشن . برای شادی روحش یه صلوات بفرستید

افزودن ديدگاه