google الگوهای مدرن و سنتی | حجاب برتر
Find Me Here
24 سپتامبر

الگوهای مدرن و سنتی

مجموعه: متن

شاید تیتر این مطلب بعضی از شما را به یاد سریال معراجی ها بیندازد…

الگوهای مدرن و سنتی

از ابتدای زندگی همه ما انسان ها الگو می پذیریم. از صحبت کردن هایمان گرفته تا نوع پوشش و حتی نوع تفکر. مثلا کسی که در نواحی آذری زبان ایران به دنیا می آید و بزرگ می شود با توجه به الگوگیری از محلی های آن نواحی، لهجه آذری پیدا می کند.

معمولا این طور است که کودکان بیشترین الگوگیری را از دیگران دارند چون ذهنشان از الگو خالی است و همین بخش خالی زندگی شان باید به نحوی پر شود. پدر و مادر نزدیک ترین الگوها به فرزندان هستند. البته برخی از نظریه پردازان امروزه به این مسئله عقیده ندارند و نقش رسانه را بیش از اینها تلقی می کنند به طوری که می گویند: « گاهی کسی بیرون از خانواده، از پدر و مادر بیشتر به فرزند دسترسی دارد…»

آرام آرام در این عصر سرعت و مدرنیته که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن می رود و زندگی دومی برای انسان ها در حال تشکیل است؛ خانواده، پدر و مادر، فامیل و … نقش الگویی خود را از دست می دهند و پس از مدتی شاید بتوان نقش های الگویی آنها را در کتاب های تاریخ یافت.

در زندگی مدرن امروزی، الگوهای کودکان و حتی بزرگترها، فیلم ها، انیمیشن ها و وسایل ارتباطات جمعی است. حدود دو سال پیش بود یکی از برنامه های آقای سازگارا را داشتم گوش می کردم تا بتوانم نقدی بر ایشان بنویسم. ایشان در آن برنامه در مورد نقش نخبگان صحبت می کرد. منظور ایشان نه نخبه های سیاسی و نه نخبه های علمی بود بلکه نخبه هایی که مردم از آنها بیشترین الگوپذیری را دارا هستند.

در بسیاری از کشورهای دنیا، هنرمندان و ورزشکاران نقشی اساسی در الگودهی به جامعه و جوانان دارند به طوری که در ایران حتی به مدهایی که روز به روز تغییر می کنند، نام بازیگر یا فوتبالیستی که آن را باب کرده است را بر آن می گذارند. در کشورهای غربی از این الگوها برای شکل دهی ذهن جوانان استفاده می شود و البته این مسئله در دنیای مدرن دیگر اجتناب ناپذیر شده است و همه مجبور هستند به نحوی الگوهای دلخواه خودشان را ارائه کنند و به قول بعضی ها تحمیل کنند.

در ایران نیز هماننذ آن کشورهاست با این تفاوت که الگوهای سنتی به دلیل ریشه های مذهبی مردم همچنان پایدار مانده است. شاید هیئت های ماه محرم در میان جوانان قدری تغییر کرده باشد اما این تغییر در شکل است. در کشور ایران بسیاری از مردم (خصوصا طبقه متوسط به بالا) که اوقات خالی خود را با تلویزیون و رسانه ها پر می کنند، بازیگران و ورزشکاران نقشی اساسی در زندگی شان دارند به طوری که پس از خداحافظی فرهاد مجیدی (مهاجم سابق تیم استقلال تهران) یکی از هواداران وی که نوجوان بود سکته کرد و فوت شد!

وضعیت هنرمندان ایران تقریبا در این دوره های اخیر مشهود و واضح است اما اگر بخواهیم به ورزشکاران بپردازیم باید بگوییم که به راحتی می توان از آنها الگوهای مدرنی برای جامعه ایرانی یافت. درست است که حضرات معصومین (ع) الگوهای سنتی ما هستند اما انسان های امروزی ما نیز هستند که در یک قالب کوچک تر سعی می کنند تا صفات آن حضرات را داشته باشند به عنوان مثال جهان پهلوان تختی یکی از این افراد بود.

در این روزها که کاروان ورزشی تیم ملی ایران به کره جنوبی رفته است بسیاری از بانوان در حال کسب افتخارات مختلف برای کشورمان هستند. تفاوت آنها با دیگر کشورها این است که ایشان از نوعی لباس خاص استفاده می کنند که تیم های دیگر معمولا این کار را نمی کنند اما تیم ایران اصرار دارد تا این نوع حجاب را حفظ نماید. همین افراد اگر توسط رسانه ها حمایت شوند به راحتی می توانند الگوهای مدرن جوانان و حتی بزرگترهای جامعه ایرانی شوند.

گرچه نیمه خالی لیوان را هم می توان دید ولی همیشه نیمه پر لیوان است که سودمند و قابل استفاده است…

امید وطن دوست – نویسنده وب سایت حجاب برتر

۰ دیدگاه

افزودن ديدگاه