google حجاب راه حل است نه مسئله 3 | حجاب برتر
Find Me Here
16 سپتامبر

حجاب راه حل است نه مسئله ۳

مجموعه: متن

این سؤال پیش می‌آید که حکومت اسلامی تا چه حد مجاز به دخالت و نظارت بر رعایت حجاب است؟

حجاب راه حل است مسئله نیست

نمی‌توانیم حد این موضوع را به طور کلی بگوییم. تابع مصادیق است. چون به مصادیق ربط پیدا می‌کند، حکم حاکم شرع خیلی ضروری‌تر است، چون حاکم بر اساس مصادیق حکم صادر می‌کند. فرق حاکم شرع با مفتی همین است. مفتی احکام کلی را صادر می‌کند و ناظر به مصداق و موضوع نیست، اما حاکم شرع ناظر به مصداق حکم صادر می‌کند. لذا اینکه حد و حدود و الزامات رعایت حجاب چیست باید مطابق با رأی حاکم شرع تعیین شود. وجوب حجاب یک امر کلی است. حکومت موظف است این اصل اساسی را اجرا کند، اما قلمروش باید طبق مصادیق مشخص شود.

در صدر اسلام، حکومت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) و حضرت امیر (علیه السلام) چه حکمی درباره‌ی حجاب زنان غیرمسلمان داشتند؟

اجباری نبود که آن‌ها حجابشان را رعایت کنند، اما امام صادق (علیه السلام) امر کرد که باید حجاب را رعایت کنند.

بنابراین ولی فقیه این اختیار را دارد که امر کند اهل ذمه حجاب بگذارند یا نگذارند؟

بله. ولی فقیه مثلاً می‌تواند بگوید که لزومی ندارد اهل ذمه حجاب داشته باشند یا مثلاً می‌تواند بگوید آن‌ها هم باید حجاب را رعایت کنند.

اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم، آیا در حال حاضر حاکم شرع، یعنی مقام معظم رهبری، در این زمینه صریحاً حکمی صادر کرده‌اند؟

نه،. در شرایط فعلی همین حکم داده می‌شود که اهل ذمه هم باید حجاب داشته باشند.

این حکم استنباط دستگاه‌های اجرایی و حکومتی است یا اینکه نظر صریح حاکم شرع این است که همه باید حجاب داشته باشند؟ ممکن است زنی بگوید من اهل ذمه هستم. پس واجب نیست حجاب داشته باشم.

در حال حاضر ولی فقیه این حکم را صادر کرده است که همه، از جمله اهل ذمه، باید حجاب داشته باشند. آن زمانی که حکومت حجاب را اجباری کرد، این تفکیک صورت نگرفت که مثلاً اهل ذمه جدا شوند و ولی فقیه هم اهل ذمه را استثنا نکرد.

یعنی هم امام (رحمت الله علیه) و هم مقام معظم رهبری دستورشان این است؟

بله. دستورشان این است، به دلیل اینکه در وضعیت فعلی ولی فقیه صلاح نمی‌داند که آن‌ها را استثنا کند. بنابراین برای اهل ذمه هم الزامی است که حجاب را رعایت کنند. به اندازه‌ای که من استنباط می‌کنم، به هر حال عده‌ای که تاب حجاب را ندارند ممکن است به همین بهانه بگویند ما اهل ذمه هستیم و با این بهانه از رعایت حجاب اجتناب کنند. البته برای این موضوع هم در شریعت اسلامی راه‌هایی وجود دارد، منتها جامعه‌ی امروز تاب آن را ندارد. مثلاً در گذشته این طور بود که اهل ذمه لباس مخصوصی داشتند.

در زمان معصومین (علیهم السلام) اهل ذمه ملزم بودند که لباسشان از لباس مسلمانان متفاوت باشد. همین که گفته می‌شد اهل ذمه مثلاً حجاب نداشته باشند به این دلیل بود که زن مسلمان و غیرمسلمان مشخص شوند. بنابراین وقتی می‌گوییم برای اهل ذمه حجاب واجب نیست، باید معیاری برای تشخیص آن‌ها از مسلمانان داشته باشیم تا بدانیم این زن اهل ذمه است یا مسلمان. بنابراین می‌گفتند زنان اهل ذمه باید لباس مخصوصی تن کنند تا معلوم شود او اهل ذمه است که حجاب ندارد.

امروز نمی‌توانیم بگوییم که مثلاً زنان اهل ذمه باید این لباس خاص را بر تن کنند و در این صورت می‌توانند بی‌حجاب باشند. با توجه به تهاجم فرهنگی و توطئه‌هایی که علیه ما وجود دارد، نمی‌توانیم چنین حکمی را صادر کنیم. لذا می‌گوییم آن‌ها هم باید حجاب داشته باشند.

[tabs][tabs][tab title=”منبع “]مجله اینترنتی سبک زندگی[/tab][/tabs]

افزودن ديدگاه