google حجاب ، سلاح زنان الجزایر | حجاب برتر
Find Me Here
05 سپتامبر

حجاب ، سلاح زنان الجزایر

مجموعه: متن

تاریخ نشان می دهد که حجاب زن مسلمان نه تنها او را به انزوا و نقطه ای پرت نبرده و مانع فعالیت های اجتماعی او نبوده بلکه…

 

تاریخ نشان می دهد که حجاب زن مسلمان نه تنها او را به انزوا و نقطه ای پرت نبرده و مانع فعالیت های اجتماعی او نبوده بلکه حجاب در فعالیت های اجتماعی حریم امنی را برای زنان ایجاد می­ کند تا با آرامش به فعالیت بپردازند. حال آنکه  از بین رفتن شخصیت زن و ایجاد ناامنی برای او، سستی بنیان خانواده، گسترش فساد در جامعه و ضربه به فعالیت ها و مسئولیت های اجتماعی از جمله آثار مخرب آزادی غربی و کم رنگ شدن چادر و حجاب در جوامع امروزی است.

در این نوشتار درصدد هستیم تا نوشته های فرانتس فانون در کتاب بررسی جامعه شناسی یک انقلاب یا سال پنجم انقلاب الجزایر در مورد نقش زن و حجاب در جلوگیری از توسعه استعمار فرانسه و نیز نقشه های شوم استعمارگران برای مبارزه با حجاب را بیان کنیم.حجاب سلاح زنان الجزایر

چادر از جمله سنت ها و پوشش های مسلمانان تونس، لیبی، مراکش و الجزایر در آفریقا می­ باشد. به ویژه در الجزایر چادر نقش تعیین کننده و تاریخی در مقابله با اشغالگران داشته است. فرانتس فانون در کتابش می ­نویسد:
اشغالگران درصدد بودند تا اصالت ملت الجزایر را نابود کنند و در این راه بیشترین توجه خود را به چادر معطوف داشتند چون آن را امری بسیار تاثیرگذار در اصالت زنان این کشور می ­دانستند.

همفر، جاسوس انگلیسی نیز، در خاطرات خود می ‏نویسد: باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر و عبا بیرون کشید با این بیان که حجاب یک عادت است، از خلفای بنی‏ عباس و یک برنامه اسلامی نیست و لذا مردم زنان پیامبر را می‏ دیدند و زمان صدر اسلام در هر کاری با مردان شرکت می‏ کردند. پس از آنکه زنان را از چادر و قبا بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنها بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد و برای پیش برد این نقشه لازم است که زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون بیاوریم تا زنان مسلمان از آنها یاد بگیرند.

فانون اظهار می دارد: استعمارگران معتقد بودند که تعداد انجمن های تعاون و کمک را برای مقابله با فرهنگ زنان الجزایری مرتباً باید افزایش دهیم، و این انجمن ها باید در بین زنان تبلیغات کنند که وضع شما باعث ننگ زن الجزایری است و در این مرحله مددکاران اجتماعی مانند سگهای شکاری در محله های عرب فعالیت کنند. ابتداء باید محلات مسکونی زنان مسکین و گرسنه هدف این اقدامات قرار گیرد با هر کیلو آرد که تقسیم می شود، تحقیر زنان نسبت به چادر سرکردن و در پرده نشستن انجام پذیرد.

بعد از تحقیر از زنان دعوت می شود تا نقش مهم و اساسی را به عهده گیرند. در این مرحله باید آنها را ملزم کرد تا به نقش تابعیت و فرمانبری که قرن ها نسبت به مردان داشته اند پشت پا بزنند. دستگاه استعماری فرانسه برای مبارزه با چادر مبالغ هنگفتی را اختصاص داد چون به تشخیص آن ها زن محور اصلی مبارزات بود. از دیدگاه فانون استعمارگران می ­دانستند که زن الجزایری استوار است و تا وقتی که زن هوای دل خود را تغییرندهد عوض نخواهد شد.

وی می نویسد: مردان الجزایری به نوبه خود در مورد چادر سرکردن همسران شان هدف انتقادهای دوستان اروپایی و یا مورد طعن کار فرمایان اروپایی قرار می گیرند. به عنوان مثال به او می گویند: زن تکه چادری است، چرا نمی خواهی مثل اروپایی ها زندگی کنی؟ چرا زنت را به مسابقه ها و کافه ها نمی بری؟

استعمارگران معتقد بودند که زن الجزایری سد محکم و دژ عظیمی در برابر نفوذ غربی هاست. هر چادری که دور انداخته می شود، افق جدیدی که تا آن هنگام برای استعمارگر ممنوع بوده، در برابر او می گشاید و بدن زن الجزایری که عریان شده است تماماً به او نشان داده می شود. پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امید حمله ور شدن استعمارگران ده برابر می گردد.

هر بار که یک زن الجزایری کشف حجاب می کند با این عمل خویش در واقع وجود جامعه الجزایر را با سیستم دفاعی سست بنیاد و باز متلاشی به استعمارگر اعلام می دارد.

هر چادری که می افتد، هر چهره که به بدن جسور و نا آرام استعمارگر عرضه می گردد به این معنا است که او انکار وجود خویشتن را آغاز کرده و هتک ناموس را از جانب استعمارگر پذیرفته است.

با هر چادری که رها می شود گویی جامعه الجزایر خویشتن را به مکتب ارباب تسلیم کرده و تصمیم می گیرد تحت رهبری و انقیاد استعمارگر، عادات و رسوم خویش را تغییر دهد.

امروزه نیز که استعمار در شیوه های نوین و نامحسوس مانند تهاجم فرهنگی و جنگ نرم مطرح شده است، اهمیت حفظ فرهنگ دینی و پوشش اسلامی بیش از پیش اهمیت یافته است. با حفظ پوشش اسلامی دشمنان از اندیشه تسلط بر ممالک اسلامی مایوس می­ گردند.

[tabs][tabs][tab title=”منبع “]باحجاب[/tab][/tabs]
۰ دیدگاه
  • سلام
    با پوستر حجاب برتر بروزیم بهم یه سری بزنید

    درضمن بنده للوگو رو براتون فرستادم ولی توو سایتتون نمیبینم

    نیومده؟

  • جای تاسفه که امروز غربی ها با ناجوانمردی تابلویی از برهنگی زنانه را به نام زنان الجزایری در صدر اخبار هنری جهان شاخص می کنند

افزودن ديدگاه