حجاب و معانی آن به همراه دو بعدی که حجاب دارد
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود.
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است . استعمال این کلمه، بیشتر به معنی پرده است. (در قرآن این کلمه در هشت مورد به کار رفته که بیشتر به معنای حاجز، مانع، حایل و پرده است.)
این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. (استاد مطهری، مسئلهی حجاب، ص ۷۸)
در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، این است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد.
بنابراین، حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
گاهی مشاهده میکنیم که بسیاری از زنان محجبه در پوشش خود از رنگهای شاد و زیبا و تحریک برانگیز استفاده میکنند که به اندامشان زیبایی خاصی میبخشد و در عین پوشیده بودن بدن زن، زیباییاش آشکار است، گویی که اصلاً لباس نپوشیده است؛ و این دور از روح حجاب است. (علامه سیدمحمدحسین فضل الله، مجلهی پیام زن، «جوانان، ورزش و حجاب» شماره ۷۴، ص ۱۹)
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در ابعاد مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که میتواند از لغزشها و گناههای روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند:
لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ ای رسول ما به مردان مۆمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.(سوره نور (۲۴)، آیه ۳۰)
قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ ای رسول به زنان مۆمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند. (سوره نور (۲۴)، آیه ۳۱)
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد. (سورهی احزاب (۳۳)، آیهی ۳۲)
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. (سورهی نور (۲۴)، آیهی ۳۱)
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در ابعاد مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
[tabs][tabs][tab title=”منبع “]وبلاگ حجاب اسلامی در جامعه اسلامی[/tab][/tabs]
آگوست 16, 2014 در 11:32 ب.ظ
با سلام و خدا قوت
با توجه به ادله ای که از آیات و روایات خودتان زحمت کشیده و آورده اید به نظرتان هیچ کدام از طرح های فوق صحیح می باشند؟
آیا این ها نشان دهنده ی تغییر ذائقه ما و دور شدن از اسلام ناب محمدی (ص) ندارد.
امیدوارم همه ما ترویج دهنده اسلام ناب باشیم.
با سپاس
آگوست 17, 2014 در 11:17 ب.ظ
سلام.
ممنونم از اینکه مطالب را ریزبینانه مطالعه می کنید. به نظرم بنابر همین مطلب، تصویر سمت چپ صحیح می باشد. نظر شما چیست؟
دسامبر 17, 2014 در 9:48 ب.ظ
حجاب با مانتو تمام .
رنگی ام بپوشید حرام نیست .
الان خودتون در متن بالا میگید حجاب برای دیده نشدن در برابر نامحرمه بعد از اون طرف میگن موقع نماز اگه یک تار مو دیده بشه نماز باطله انگار خداوند مهربانمان نامحرم ماست .
اگه لازم بود خداوند و پیامبران و حضرت فاطمه هم به ان اشاره میکردن .
چی جواب دارید بدین , هیچی , چون نمیتونید جواب بدین
فوریه 27, 2015 در 12:01 ق.ظ
جواب (که توانستیم بدهیم!):در اسلام، احکام تا زمانی که نتوانسته ایم اجتهاد کنیم محکوم به تقلید از فقها هستیم. اگر نگاهی به کتب فقهی بیندازیم می بینیم بسیاری از روایات و آیات قرآن هستند که برای تمامی احکامی که یک فقیه می دهد کمک حال او هستند و او درواقع از آنها برداشت می کند…
فوریه 27, 2015 در 9:59 ب.ظ
ممنون
مارس 7, 2015 در 7:53 ب.ظ
اسما راست میگه دیگه من که یک مرد هستم واقعا دارم میبینم دارید به اسم اسلام قانون میزارید و زنان را اذیت میکنید
آگوست 24, 2015 در 6:39 ب.ظ
ی چی بگم خلاص
همه میدونیم چی درسته چی غلط ، لطفا احساساتتونو قاطی چیزی ک درسته نکنید ، در ضمن الان مسئله حرام فقط مطرح نیست .
اونی ک عقلش میرسه ، خودش میدونه ک پوشش خانم سمت چپی پرفکته ؛ پ الکی دلیل نیارید .کسی ک نخواد حجاب داشته باشه هر چقد هم براش بحرفی ی دلیل میاره .