google پیش به سوی راحتی... | حجاب برتر
Find Me Here
01 جولای

پیش به سوی راحتی…

مجموعه: متن

از این پس بانوان تهرانی می توانند بدون حجاب در پارک های اختصاصی به راحتی ورزش و فعالیت نمایند…

پیش به سوی راحتی

راه‌اندازی بوستان ویژه بانوان طرح خوب و ایده کارسازی بود.

استفاده از نور خورشید و قدم زدن در فضای آزاد بدون پوشش حجاب برای بانوان زمینه تجربه یک حس متفاوت و در عین حال جذاب را فراهم می‌کند، مثلا شیده دختری است که به‌دلیل اضافه وزن ترجیح می‌دهد هر روز صبح به جای فضای بسته سالن‌های بدنسازی از فضای باز و هوای تازه بوستان بهشت مادران در منطقه ۳تهران استفاده کند، یک ساعت پیاده‌روی یا دوچرخه سواری دراین پارک فرصت بسیار مغتنمی است برای او و سایر بانوانی که شانس سکونت در نزدیکی این بوستان را دارند.

در گوشه دیگری از همین بوستان زیر یکی از آلاچیق‌ها شاهد یک قرار دورهمی ۵بانوی میانسال هستیم. هرکدام از آنها اما برای رسیدن به این پارک مسافتی نسبتا طولانی را طی کرده‌اند. آنها از وجود چنین بوستانی بسیار خرسندند اما نظراتی هم دارند. مثلا فاطمه که در این جمع از همه خوش‌روتر است وجود چنین بوستانی را گزینه بسیار خوبی برای پرکردن اوقات فراغت در کنار دوستان و فامیل خود می‌داند اما برای آنها که از منطقه یک به این نقطه از شهر آمدند شاید تکرار چنین قراری دیگر به ندرت اتفاق بیفتد. لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی احداث بوستان‌های زنان را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: بوستان‌های بانوان، این فرصت را ایجاد می‌کنند که زنان نیز همچون مردان امکان حضور آزادانه را در فضاهای شهری داشته باشند و بتوانند به درستی به ورزش و تفریحات سالم بپردازند.

ایده راه‌اندازی بوستان‌هایی برای بانوان

در سال ۱۳۸۳به ابتکار کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر تهران طرح احداث بوستان‌های ویژه بانوان در صحن علنی شورا به تصویب رسید. رسول خادم که آن زمان ریاست این کمیسیون را برعهده داشت در دفاع از این طرح از ﮔﺴﺘﺮش آپارتمان نشینی سخن گفت و اینکه بیشتر وقت زنان در چهاردیواری خانه می‌گذرد و به‌دلیل اینکه نمی‌توانند به راحتی مردان در فضاهای عمومی آزادانه تحرک داشته باشند بعضا دچار فقر حرکتی و مشکلات جسمانی ناشی از آن می‌شوند.

دفاع خوب رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر سایر اعضای این شورا را قانع کرد تا رأی به اجرایی شدن این طرح بدهند. درهمان زمان تصمیم بر این شد تا در ۵نقطه تهران بوستان‌های بزرگی برای استفاده بانوان جانمایی و احداث شود.

بر همین اساس نخستین بوستان بهشت مادران در سال ۸۷درمنطقه ۳تهران به بهره‌برداری رسید. این بوستان حدود ۲۰هکتار وسعت دارد و به‌دلیل نداشتن مشرف به سرعت تبدیل به محیطی امن ومناسب برای خانم‌ها شد تا بدون محدودیت در پوشش از این پارک استفاده کنند، استقبال چشم گیر بانوان از این بوستان دست اندرکاران مدیریت شهری را تشویق کرد تا کار ساخت بوستان مشابه را در سایر مناطق شهر تهران به‌صورت جدی دنبال کنند. به همین دلیل با گذشت ۵ سال، ۳ پارک بانوان دیگر به نام‌های پردیس بانوان در آزادگان، نرگس در منطقه ۱۸و سپس مجموعه شهربانو در بوستان بزرگ ولایت در مجموع به وسعت بیش از ۷۷۰هزار مترمربع در تهران به بهره‌برداری رسید.

برخورداری از پیست دوچرخه سواری، سالن والیبال، بسکتبال، تیر و کمان، وسایل بازی کودکان، استخرهای سرپوشیده، محوطه اسکیت، آمفی تئاتر روباز، سالن همایش و سینما، سالن مد و لباس، مرکز زیبایی، گالری آزاد هنری و فروشگاه ویژه عرضه محصولات، کارتینگ اتومبیلرانی، مرکز مشاوره و… ازجمله امکاناتی است که در این اینگونه بوستان‌ها برای بانوان تدارک دیده شده است.

پنجمین بوستان بانوان تهران، در دست ساخت

یکی دیگر از پهنه‌های شهر تهران این بار در شمال شرق پایتخت برای احداث بوستان بانوان درنظرگرفته شده است. عملیات اجرایی این بوستان آغاز شده و قرار است ۳۰هکتار از اراضی جنگلی پارک لویزان تا نیمه دوم سال آینده تبدیل به پنجمین و بزرگ‌ترین بوستان ویژه بانوان شود. به‌نظر می‌رسد کار توسعه بوستان‌های ویژه بانوان با محدودیت‌هایی مواجه باشد. زیرا آنطور که علی محمد مختاری رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران می‌گوید، بوستان بانوان باید در محل‌هایی احداث شود که مشرف نداشته باشد این درحالی است متأسفانه در این زمینه در مناطق مرکزی کمبودهایی وجود دارد.

[tabs][tabs][tab title=”منبع”]حجاب نیوز[/tab] [/tabs]

افزودن ديدگاه