google زن باید کشف شود | حجاب برتر
Find Me Here
19 ژوئن

زن باید کشف شود

مجموعه: متن

به قول آلفرد هیچکاک، زن باید بگذارد که مرد او را کشف کند…

آلفرد هیچکاک

حجاب ، تا چندروز دیگر و با شروع بخش اصلی گرمای سالانه – یعنی تابستان- موضوع درجه یک جامعه ایرانی خواهدشد. حجابی که سالیان بسیار است در کشورها و تمدن های مختلف بشری با کیفیت های مختلف وجود داشته است.

حجاب هایی که آن دوران شکل می گرفته بیشتر در حد پوشاندن خود از نگاه دیگران بوده است اما چرا؟

به نظر می رسد یک حالت درونی در انسان وجود دارد که از این که اندام های بدن خودش را به دیگران نشان دهد حیا و شرم می کند. این را می توان در کودکان آن هم پس از رشد عقلی آنها مشاهده کرد که دیگر حاضر نیستند کسی آنها را در لباس عوض کردن و پوشیدن یاری دهد و از آن طرف هم پدر و مادر این مسئله را می دانند و در این مسئله اصرار نمی ورزند و اتفاقا آن را نشانه ای از استقلال فرزند می دانند.

اما فرزند تنها در خانواده محبوس نیست بلکه با دوستان مدرسه خودش هم رفت و آمد دارد و ممکن است هرروز با دوستان هم محلی خود به بازی بپردازند. در کوچه و خیابان های شهر نیز تنها دوستان و هم جنس های خودش حضور ندارند بلکه جنس مخالف نیز حضور پررنگی دارد. انسان ها سعی می کنند تا به نحوی برتری خودشان را نسبت به دیگری نشان دهند. این مسئله دختر و پسر هم نمی شناسد گرچه دخترها به دلیل مزایایی که نسبت به پسران دارند در این مسئله حرفه ای تر عمل می کنند!

زن باید کشف شود

عواملی مانند درس خوان بودن در مدرسه و دانشگاه، حرفه ای بودن در یک مهارت مانند ورزش، زبان خارجی و…. چیزهایی هستند که انسان ها (بنا بر ذائقه شان) سعی می کنند تا با آن جور بودن، خودشان را نمایش دهند. اگر از این موارد که واقعا برتری است و انسان برای رسیدن به آن تلاش زیادی می کند بگذریم می رسیم به مسائلی که انسان تلاش زیادی برای آن ندارد و از ابتدا به همان شکل بوده است.

مثلا باهوش بودن چیزی نیست که در دوره های مختلف و با سعی و تلاش به دست بیاید. یا زیبایی یا اصیل بودن یک خانواده و…. به نظر می آید که اینها مایه ای برای فخر نیست مثلا در این دوره کنونی که ما در آن هستیم خانواده اصیل بودن آن چنان در جامعه مهم نیست. زیبایی هم چون از ابتدا همراه فرد بوده مایه ای برای فخر و برتر بودن او به حساب نمی آید.

بسیاری از انسان ها زیبایی های خاص خودشان را دارند. گاهی بدن یک بدنساز زیبا به نظر می رسد و گاهی صورت کودکانه یک دختر یا پسر اما قصه از آنجایی آغاز می شود که فرد می خواهد به زور خودش را زیبا جلوه دهد. همان طور که در ابتدای مطلب گفتم، این مسئله دختر و پسر هم ندارد. پسران چون نمی توانند روی صورت های خودشان کار کنند و به قولی خودشان را شبیه دختران کنند به اضافه کردن چیزی از بیرون به خودشان روی می آورند مثل آویزان کردن گردنبند، کمربند با سگک های اژدها، تغییر حالت مو و هرکار دیگری که به ابهت پسرانه آنها ضربه ای وارد نکند.

اما دختران، به دلیل زیبایی ذاتی که نسبت به پسران دارند و البته سلیقه خوبشان می توانند حرفه ای تر عمل کنند. با آرایش های فراوان و ترکیب رنگ های مختلف بر روی صورت و لباس هایشان می توانند خودشان را بهتر نمایش دهند.

از یک جا به بعد پسران برای همدیگر جذاب به نظر نمی رسند چون همه اش از بچگی و دوران مدرسه با هم بوده اند. آنها دلشان می خواهد تا با نوع دیگری از بشریت هم آشنا شوند و چون تابحال رابطه ای با آنها نداشته اند شناخت اندکی دارند و فکر می کنند اول باید خودشان را در چشم آنها به بهترین شکل نشان دهند فارغ از اینکه دختران چه پسری را دوست دارند. دختران نیز در همین مسئله یکسان هستند.

اگر این دو جنس خودشان را به همدیگر نمایش دهند چه اتفاقی می افتد؟

در حالت خوب و رویایی هیچ. اما این دو قطعا نمی خواهند تا آخر عمر یکدیگر را به هم نمایش دهند که اگر این گونه باشد روزی مانند دوستان دبستان و مدرسه خسته شان می کند پس باید بروند به دنبال مزیت های واقعی خودشان و آن هم چیزی نیست جز چیزهایی که آنها در این ۲۰ سال عمری که داشته اند تلاش کرده و کسب نموده اند. هرچقدر کفه اکتسابیات بیشتر باشد آن موقع برای همدیگر جذاب تر و مهم تر می شوند. کسب کردن چنین چیزهایی نیازمند این است که پسر یا دختر به کارهایی غیر از نمایش خود برای دیگران مبادرت کند. مثلا درس بخواند، زبان خارجی بیاموزد، در یک ورزش و یا حرفه موفق شود و …

اینها چیزهایی است که در مورد پسران به خوبی صدق می کند. دختری که پسر را تنها یک لفاظ بیابد پس از مدتی آن پسر برایش خسته کننده خواهدبود مگر اینکه مزیتی و جذابیتی در او بیابد که در پسران دیگر کمتر دیده می شود؛ آن موقع است که تمام تلاش خود را می کند تا با او همراهی کند.

درمورد دختران به دلیل دید منفی مردان دوره های قبل ایران ( به هردلیل)، تنها زیبایی شان منشأ مزیت است درحالی که بسیاری از زنان هستند که زبان خارجی را به خوبی صحبت می کنند، تحصیلات فوق العاده ای دارند، مهارت های خوبی دارند. از جمله مهارت هایی که پسران ( به قولی عمرا) بتوانند به آن دست یابند، مهارت آشپزی و تربیت فرزند است. این درحالی است که زنان در بسیاری از کارها می توانند وارد شوند و موفق باشند.

برای اینکه بتوانیم بهتر به مزیت های واقعی همدیگر پس ببریم نیازمند آن هستیم که از ظاهر افراد مقداری دور شویم و به داخل شخصیت آنها وارد شویم. راه هایی برای این دو جنس پیشنهاد شده است. زنان، زیبایی دارند که مزیت آنها نیست لذا سعی کنند تا زیبایی خودشان را پنهان کنند وگرنه پسران نمی توانند به مزیت های آنان پی ببرند. به قول آلفرد هیچکاک، زن باید بگذارد که مرد او را کشف کند…

پسران هم باید کارهایی انجام دهند. دیگران نگذارند تا گردنبندها آویزان آنها شوند، موهایشان را به طوری حالت ندهند که مانع شناخت شخصیت آنها توسط زنان شود. طوری لباس نپوشند که زن به جای اینکه به ماهیت آنها پی ببرد بیشتر شیفته لباس شود.

اگر این اتفاق ها بیفتد به راحتی می توان گفت بزرگترین مشکل ازدواج های امروز ( عدم شناخت کافی) حل می شود و شاهد آمار ۴۰ درصدی طلاق( تازه این رسمیشه!) نخواهیم بود. روابط اجتماعی به طور فوق العاده ای رشد خواهد کرد و به دنبال آن مهم ترین مشکل مملکت (عدم شایسته سالاری) حل خواهدشد چون همه انسان ها به مزیت های همدیگر پی برده اند و می توانند مسئولیتی مطابق با مزیت هایشان به عهده بگیرند.

نوشته امید وطن دوست (نویسنده اختصاصی حجاب برتر)

۰ دیدگاه
  • الفرد هیچکاک خیلی داستان های پلیسی جذاب و غیر قابل پیش بینی نوشتند و از از این امر برای زنان استفاده کردند.
    گفته ایشون برای ایجاد عشق بین زن و مرد است که یعنی:
    زن از همون اول عاشق مرد نباشه و عشقش رو ابراز نکنه بزاره مرد خودش کشف کنه.

افزودن ديدگاه