google بهانه نیار...! | حجاب برتر
Find Me Here
15 ژوئن

بهانه نیار…!

مجموعه: متن

برخی از بهانه هایی که برای ترک امر به معروف و نهی از منکر می آوریم…

امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر

عمده ی توجیهاتی که برای ترک امر به معروف و نهی از منکر آورده می شود:

۱) گناه دیگران کاری به ما ندارد:
اینکه ضرب المثل مخربی که «موسی به دین خود و عیسی به دین خود» را ورد زبان ها کرده اند باید بدانیم که جرم در جامعه قابل سرایت است .گناه در جامعه مانند سوراخ کردن کشتی در دریاست» آیا می توان گفت که من جای خود را سوراخ می کنم و به کسی هم مربوط نیست مسلماً خیر. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند « گناه مخفیانه تنها به گناهکار ضربه می زند؛ ولی اگر گناه علنی نهی نشود به همه مردم ضربه خواهد زد (بحار ۹۷ ، ص ۷۸ به نقل از میران الحکمه)

۲) امر به معروف و نهی از منکر خلاف آزادی است:
آزادی در چارچوب قانون الهی و عقل و فطرت صحیح است؛ وگرنه می شود هرج و مرج و بی بند و باری و …
اگر کودکان را آزاد می گذاشتیم، در روی زمین انسانی باقی نمی ماند چون همه خودشان را به نحوی نابود کرده بودند و در معرض خطر قرار می دادند اگر آزادی کنترل نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود.

۳) خجالت:
عار و خجالت موقت در دنیا نتیجه ای جز آتش ابدی در قیامت نخواهد داشت

۴) ترس:
در روایات متعدد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب و امام صادق علیهم السلام آمده است: « امر به معروف و نهی از منکر کنید و نترسید ؛ زیرا نه رزق شما قطع و نه مرگ شما نزدیگ می شود.» (میزان الحکمه، ج ۶ ، ص ۲۶۳)[pullquote]گاهی امر به معروف یک قطره ی باران است که اگر وارد دهان صدف شود مروارید زینتی درون آن تشکیل می شود.[/pullquote]

۵) با یک گل بهار نمی شود:
باید بدانیم که سید و سالار شهیدان یک گل بود که توانست بهاری فراموش نشدنی را متجلی کند.

۶) توقع نابجا:
توقع داریم که با همین یک بار گفتن همه ی مشکلات بر طرف شود و کاری زود بازده داشته باشیم و توقع داریم که طرف مقابل با تشکر از ما بگوید خیلی ممنون چشم حتماً.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند « به خدا سوگند اگر حتی یک نفر را خداوند توسط تو هدایت کند، برای تو از آنچه خورشید بر او می تابد بهتر است»

ممکن است که به ظاهر طرف مقابل واکنش تندی نشان دهد و هیچ نتیجه ای حاصل نشود ولی باید دانست که یک قطره ی باران است که اگر وارد دهان صدف شود مروارید زینتی درون آن تشکیل می شود.

۷) ترک وظیفه به گمان خود سازی:
برخی به صلاح دید خود و اینکه ممکن است به گناه بیفتند ترک می کنند. این افراد مانند فراریان جنگ تبوک هستند که به پیامبر اکرم(ص) گفتند: ما برای حفظ تقوا در جبهه به کمک تو نمی آییم زیرا در سفر به تبوک و جنگ با روم نگرانیم که چشممان به دختران آنان بیفتد و گناه کنیم. لذا تو را در جبهه تنها می گذاریم.

نوشته محمد رحیمی (نویسنده اختصاصی حجاب برتر)

افزودن ديدگاه