google کشف حجاب محصول چیست؟ | حجاب برتر
Find Me Here
30 می

کشف حجاب محصول چیست؟

مجموعه: متن

حسام الدین آشنا، مولف کتاب خشونت و فرهنگ است که در آن کتاب به اسناد محرمانه کشف حجاب اشاره کرده است…

کشف حجاب

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به موضوع کشف حجاب در ایران گفت: آنچه در کشور به عنوان کشف حجاب اتفاق افتاد محصول خشک مغزی چون رضا شاه نبود بلکه محصول اندیشه اندیشمندان غرب گرایی بود که تصور می کردند آزادی زنان یعنی آزادی زنان از حجاب.

حسام الدین آشنا ظهر پنج شنبه با بیان این مطلب در کنگره بین المللی چشمه آفتاب با تاکید بر اینکه این اندیشمندان غرب گرا، حجاب زن را مساوی غیبت وی در جامعه تلقی می کردند افزود: این اندیشمندان غرب گرا، به غلط تصور می کردند حضور زنان با حجاب در جامعه، یعنی غیاب زن در جامعه.[pullquote]کشف حجاب محصول اندیشه اندیشمندان غرب گرایی بود که تصور می کردند آزادی زنان یعنی آزادی زنان از حجاب.[/pullquote]

وی در ادامه با اشاره به نهضت اسلام اجتماعی و اسلام انقلابی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد، افزود: بعد از دوران صفویه که نسبت نزدیکی میان دین و دولت در ایران برقرار شد تا پایان دوره پهلوی دوم مردم ایران شاهد دین زدایی از حکومت، جامعه و زندگی فردی مردم بود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه تلخ دوران قاجاریه باعث شد نه فقط روشن فکران که بیش و پیش از آن روشن فکران روحانی به فکر چاره اندیشی برای نجات ایران بیفتند، گفت: تلاش هایی که برای برقرای مشروطه مشروعه در ایران صورت گرفت و مبارزات عظیم و بسیار طولانی روحانیت علیه استبداد که گاه رنگ دین هم به خود گرفته بود منجر به انقلاب مشروطه در ایران شد و از آن به بعد دو رویکرد در تقابل با همدیگر قرار گرفتند.

آشنا افزود: رویکرد نخست رویکردی بود که در آن نجات کشور از مسیر طرد سنت ها از اصل و ریشه می گذشت و رویکرد دیگر رویکردی بود که با توجه به تلاش در جهت زدودن زنگارها و توجه به ریشه ها صورت می گرفت.

وی ادامه داد: کسانی که بازنگری سنت و بازسازی جامعه بر اساس مدنیت شیعه ای را اصل می دانستند در مقابل کسانی قرار گرفتند که فریاد می زدند از فرق سر تا نوک پا باید فرنگی شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ابراز کرد: تجربیات پهلوی اول نشان داد کسانی که شعار مبارزه با استبداد از طریق تمدن غرب گرایی سر می دادند به جایی نرسیدند مگر نوکری استبداد و در این زمان بود که بزرگترین اندیشمندان غرب گرای مشروطه تبدیل به وزرا، نخست وزیران و کارگزاران رضا شاه شدند و این واقعه تلخ باعث شد تا دین زدایی در کشور نه توسط نظامیان متاسفانه توسط روشن فکران رقم زده شود.

آشنا در ادامه با اشاره به تجربیات دوران رضا شاه بیان داشت: این تجربه نشان داد اگر حمایت اجتماعی پشت سر دولتی نباشد آن دولت در برابر تجاوز خارجی به هیچ روی نمی تواند ایستادگی کند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش روحانیت آگاه در دوران رضا شاه افزود: روحانیت آگاه و شاگردان حضرت امام(ره) که مهمترین ویژگی آنها تلاش برای آموختن زبان نسل جدید بود وارد میدان شدند.

آشنا در ادامه با اشاره به تلاش دوران پهلوی بر رواج خود کم بینی و حقارت مردم ایران در برابر غرب اظهار داشت: امام و خاندان خمینی به ما آموختند مردم ایران نباید تحت هیچ شرایطی خود را در برابر غرب دست کم بگیرند. شبکه عظیم روحانیت هم که در این زمان در کشور فعال بود به رهبری شاگردان امام (ره) توانست بنیاد حکومت رضا شاهی را درهم بپیچد.

[tabs][tab title=”منبع”]حجاب نیوز[/tab] [/tabs]

 

افزودن ديدگاه