google آزادی ، دونفر | حجاب برتر
Find Me Here
25 می

آزادی ، دونفر

مجموعه: متن

راننده تاکسی داد می زند: آزادی دونفر! برای آزادبودن و رهایی جامعه از مشکلات و گناهان به دونفر نیازمندیم: اول گناهکار که معمولا ناخواسته این کار را می کند و دوم، ناهی از منکر…

عفاف مرد= عفاف زن

ضرورت امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر حافظ مرزها و حقوق افراد است؛ و جامعه بی فریاد جامعه ای مرده است و افراد ساکت، جامداتی متنفّس بیش نیستند. امر به معروف نشانه ی غیرت دینی، احساس مسئولیت و مشکلات مردم را مشکلات خود دانستن است.

در روایت آمده است که کسی که جلو منکر را نگیرد همانند کسی است که مجروحی را در کنار جاده رها کند تا بمیرد (بحار جلد ۱۴ صفحه ۳۰۸)

امر به معروف نشانه ی آزادی در جامعه و فطرت بیدار است.

از مقدمات فوق این نتیجه حاصل می شود که آمران به معروف و ناهیان از منکری که با روشی صحیح و منشی درست ادای تکلیف می کنند خواهان اصلاح جامعه و آزادی بشر هستند. هر فردی هم باید از خود شروع کند و به اصلاح خود بپردازد و در سطح جامعه هم توان تشخیص منکر از معروف را داشته باشد و احساس مسئولیت کند تا به لطف الهی نتایج آن حاصل شود.

اگر ما از درون مراقب خود باشیم و مردم از برون مراقب ما باشند و در رأس نظامی سیاسی و حکومتی مشوق خوبی ها و مانع بدی ها باشد بهترین امت خواهیم بود همان گونه که قرآن می فرماید:
کُنتم خَیرَ اُمَّهٍ اُخرِجَت لِلناسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ تَنهون عَن المُنکَر تَؤمِنونَ بِاللهِ (سوره آل عمران آیه۱۱۰)

چند درس از نهی از منکر امام حسین (علیه السلام):

۱٫ نهی از منکر واجب است حتی در لحظه آخر عمر
۲٫ حمایت از ناموس از بزرگترین واجبات است
۳٫ اگر چند منکر انجام می شود و ما می توانیم از یکی از آنها جلوگیری کنیم از هم نسبت به آن یکی واجب است که اقدام کنیم

 

سکوت کافی نیست حرکت و فریاد لازم است

امام صادق (ع) در مهمانی شرکت کرده بودند. یکی از مهمان ها آب درخواست کرد؛ صاحب خانه شرابی آورد. حضرت به محض آنکه متوجه شد مجلس را ترک کرد و فرمود: «جلسه ای که در آن شراب بنوشند، نه تنها نباید خورد که باید آن جلسه را ترک کرد تا دیگران بفهمند که شراب خواری کاری زشت است.»[pullquote]در امر و نهی با شیوه سؤال، وجدان ها را بیدار کنید[/pullquote]

برخی از اصول و درس های اولیه:
۱٫ کسی که امر به معروف می کند باید از رشد و کفایت خاصی برخوردار باشد
۲٫ در امر و نهی شرط سِنّی وجود ندارد
۳٫ امر و نهی را از نزدیکان شروع کنید
۴٫ ابتدا از بزرگترین منکرها شروع کنید
۵٫ مردم را به کرامت و شخصیت خودشان متوجه سازید
۶٫ در امر و نهی با شیوه سؤال، وجدان ها را بیدار کنید
۷٫ قاطعیت و صراحت داشته باشید

دو نکته قابل توجه در امر به معروف و نهی از منکر :

• اثر فوری لازم نیست؛ گاهی امر به معروف و نهی از منکر شما اثر فوری ندارد ولی مطمئن باشید که در آینده اثر دارد؛ زیرا گاهی حالات انسان طوری است که حال حق شنوی ندارد ولی تذکر شما در زمان دیگر کار خودش را روی افکار خواهد کرد. یعنی اگر که نتیجه ی کار را با توکل به خدا بسپاریم ان شاء الله مؤثر خواهد بود

• از قضاوت فوری بپرهیزید و باور نکنید که آنچه را که می فهمیم حقیقت دارد و واقعیت است

نوشته محمد رحیمی (نویسنده اختصاصی حجاب برتر)

افزودن ديدگاه