google انتقاد از پوشش های زننده در جامعه | حجاب برتر
Find Me Here
07 می

انتقاد از پوشش های زننده در جامعه

مجموعه: متن

همیشه مخصوصاً در سال اقتصاد و فرهنگ باید فرهنگ در جامعه اسلامی و انقلابی ما تا حد ممکن اصلاح شود، و یکی از بخش های مهم فرهنگی فرهنگ لباس است.

آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام حسن عسگری(علیه السلام) از تواضع به عنوان نشانه ایمان و از تکبّر به عنوان عامل بسیاری از انحرافات یاد کردند.

ایشان فرمودند: تمامی مردم بویژه اهل علم باید در گفتار و مهم تر از آن در کردار تواضع را رعایت کنند و یکی از نشانه های مهم آن نیز سلام کردن به دیگران است.

معظّم له در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی تأکید کردند: همیشه مخصوصاً در سال اقتصاد و فرهنگ باید فرهنگ در جامعه اسلامی و انقلابی ما تا حد ممکن اصلاح شود، و یکی از بخش های مهم فرهنگی فرهنگ لباس است.

ایشان یادآورشدند: متأسفانه بر اثر غلبه فرهنگ غرب جامعه ما در لباس پوشیدن دچار مشکلات بسیاری شده است، برخی از لباس ها تصاویر نامناسبی دارد و یا خطوط لاتین در آن وجود دارد که نشان تهاجم فرهنگ بیگانه است و پوشیدن این لباس ها در شأن جوانان عزیز ما نیست.

معظّم له بیان کردند: از سوی دیگر بعضی از لباس ها نیز رنگ های ناجور و زننده ای دارند و لباس های رنگ باخته و احیاناً پاره که در میان بعضی معمول شده یکی دیگر از انحرافات فرهنگی پوشش اسلامی است؛ آموزه های دینی و آیات قرآن تأکید دارند که لباس نشانه شخصیت است، اما این وضعی که مشاهده می شود نشانه غلبه فرهنگ مبتذل غرب است.[pullquote]آموزه های دینی و آیات قرآن تأکید دارند که لباس نشانه شخصیت است[/pullquote]

ایشان فرمودند: برخی از لباس ها نیز به قدری تنگ است که فردی که آن را پوشیده قادر نیست به راحتی بنشیند، اینها لباس نیست، بلکه نوعی زندان است.

معظّم له افزودند: برخی از لباس ها نیز به گونه ای است که به صورت کامل بدن انسان را نمی پوشاند و مثلا هنگامی که در مجلسی برای پذیرایی از مهمان کمی خم می شود بخش زیادی از بدن آنها نمایان می گردد و اسباب سخریه حاضران می شود. اینها چه لباس هایی است که برخی می پوشند؛ وضع لباس پوشیدن جامعه و مردم باید اصلاح شود!!

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: به عقیده من جوانان قلب های پاکی دارند و در این زمینه بی گناه هستند، منتهی این فرهنگ به آنها تحمیل شده است، بسیاری از این لباس ها از خارج می آید و تولیدکنندگان داخلی نیز از آن تقلید می کنند، آنها تهاجم کرده اند و متأسفانه ما هم پذیرفته ایم.

ایشان با تأکید بر این که باید در زمینه لباس ما یک تحوّل ایجاد کنیم، اظهار داشتند: باید دولت بر ورود لباس های خارجی و همچنین تولید لباس های داخلی نظارت کند، در صدا و سیما و مدارس و دانشگاه ها نیز این مسائل گفته شود تا ان شاءالله در فرهنگ پوشیدن لباس تحولی ایجاد شود چراکه لباس نشانه شخصیت انسان است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با طرح این سؤال که چرا باید جوان عزیز ما پوشیدن لباس پاره و رنگ و رو رفته را برای خود افتخار و شخصیت بداند؟ افزودند: اماکن و دیگر نهادهای ذیربط باید در این عرصه نظارت کامل داشته باشند، خانواده ها و والدین نیز توجه لازم را داشته باشند تا خدایی ناکرده ما در این عرصه دچار مشکل نشویم.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کردند: ما در برخی از سخنان خود گفتیم نباید به گونه ای حرف زد که توقع اقلیّت ها بالا رود و برخی هم همین سخنان را بهانه ای کرده بودند، در حالی که ما معتقدیم برای اکثریت هم نباید توقع بی حساب ایجاد کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: بالا بردن سطح توقع مردم خواه اکثریت و خواه اقلیت باشد، به طوری که قابل عمل نیست، به هیچ وجه درست نمی باشد، مثلا این که کسی بگوید تا سال آینده برای تمام جوانان کار و زمینه ازدواج ایجاد می کنیم درست نیست، اینها سطح توقع را بالا می برد و البته عملی هم نیست و موجب نارضایی مردم می شود. امیدواریم بهانه جویان، بهانه ها را رها کنند و در وحدت امت اسلامی بکوشند.

[tabs][tab title=”منبع”]پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی[/tab] [/tabs]

افزودن ديدگاه