google حجاب مدارس در 3 نما | حجاب برتر
Find Me Here
30 آوریل

حجاب مدارس در ۳ نما

مجموعه: متن

وقتی دانش آموزان حیا را آموختند حجاب را نیز به خودی خود خواهند آموخت، و این هنر معلم است که چگونه این مباحث را در دل و جان دانش آموز نهادینه کند

حجاب مدارس در سه سکانس

برداشت اول
اون روز زنگ تفریح تو دفتر کنار بقیه معلم ها نشسته بودم. یه دفعه یکی از همکارا که نسبتا مسن تر هم بود سر صحبتو با این موضوع باز کرد که دختر هم دخترای قدیم! بچه کلاس اولی سر کلاس همش می خواد مقنعشو دربیاره! آخه چه خانواده هایی دارن اینا؟!
من اولش فکر کردم چه مسئله ی مهمی پیش اومده، ولی بعد که خانم همکار ادامه دادن متوجه شدم بازم قراره یه سری از این بچه ها بشن قربانی اجبارهای بی دلیل ما…
البته نه اینکه من مخالف حجاب باشم نه بلکه طرفدار پر و پاقرص حجاب تو جامعه هستم…
تو افکار خودم غرق بودم که یکی دیگه از همکارا گفت خانم سخت نگیر طفلی شاید گرمش بوده؛ منم دانش آموزامو دیدم سرکلاس مخصوصا الان که هوا داره رو به گرمی میره طفلکی ها گرمشونه و کولرم که هنوز راه نیافتاده مقنعه هاشون رو بردارن؛ من که جرات پیدا کرده بودم گفتم اصلا یه پیشنهادی چطوره خودمون بهشون اجازه بدیم سر کلاس هامون مقنعه هاشونو در بیارن؟! به خصوص که خدا رو شکر مدرسه ما مشکل ساختمون های بلند که دید دارن رو نداره.
بیشتر همکارا موافق بودن، البته بعضی ها هم مخالف بودن و میگفتن یعنی چی؟ این جوری بی نظم میشه…

برداشت دوم
بعد از چند روز پرداختن به زیر و بم این طرح و جذب موافقت اکثریت قرار شد یه مدت این کارو انجام بدیم و نتیجشو ببینیم. اما با رعایت این نکته که همکارا حواسشون به چندتا نکته باشه، اینکه به بچه ها یاد بدن که این راحتی پوشش فقط مال جاییه که نامحرم نباشه. دوم این که حواسشون باشه پوشش ها متناسب مدرسه باشه….

برداشت سوم
اون روز زنگ تفریح تو دفتر همه همکارا از این طرح راضی بودن… و البته به نظر من به حجاب هم علاقه بیشتری نشون می دادن …

حجاب مدارس در سه سکانس

تحلیل

آنچه که در جامعه امروز در مقوله حجاب و عفاف ضروری به نظر می ­رسد انجام کار به صورت زیر بنایی است. اساسی ترین کارها بعد از نقش خانواده پی ریزی مدرسه ای با دارا بودن تمام اهداف آموزشی و عقیدتی است. آنچه که در حال حاضر در جامعه از قشر دانش آموز شاهد هستیم، یک حجاب گریزی و زدگی از حجاب است که دلایل مختلفی دارد که شاید یکی از دلایل آن فشارها و اجبارهای مکرر برای پوشیده بودن در مکان هایی است که اگر امکانات لازم فراهم شود دیگر این سخت گیری ها لازم نیست.
به طور مثال مکانی که در آن دانش آموزان به علت نبودن حضور آقایان می توانند لباس راحت بپوشند و حتی مقنعه به سر نداشته باشند که در طرحی به نام محرم سازی مدارس مطرح و مورد بحث کارشناسان می­ باشد.

این طرح با هدف استتار مدارس دخترانه در تمام دوره های تحصیلی اجرا می شود که به اندرونی و بیرونی های خانه های قدیم شباهت دارد و به طوری که  حیاط مرکزی در وسط قرار می گیرد و کلاس ها و آزمایشگاه ها و اتاق های اداری در چهار طرف حیاط هستند، در این طرح اولیاء و مراجعه کنندگان مرد وارد فضای مرکزی حیاط نمی شوند و امورات شان در قسمت بیرونی مدرسه انجام می­ شود.

این طرح باعث می­ شود که دانش آموزان به آزادی در حیاط مدرسه تردد کنند و با توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی و محدودیت دانش آموزان در تحرک و شادابی، دو عنصر محفوظ بودن و مفرح بودن حاصل شود.
معلم در این مدارس نقش و جایگا ه اش بسیار مهم تر و اثر گذارتر از مدارس با حجاب پوشیده است، به این منوال که معلم با پوشش خود به دانش آموز می آموزد که آزاد بودن در محیط مدرسه به معنای هر پوشش دل بخواهی نیست، بلکه حتی در محیطی که همه خانم هستند مجاز نیستند به بهانه نامحرم نبودن هر نوع پوششی را استفاده کنند بلکه در این محیط است که حیا تجلی پیدا می کند وقتی حیا در بین محارم رعایت شد، در بین نامحرمان نیز رعایت می شود و این وظیفه معلم است که علاوه بر ریاضی و ادبیات، درس حیا را در عمل و رفتار به دانش آموزان بیاموزد، چرا که وقتی دانش آموزان حیا را آموختند حجاب را نیز به خودی خود خواهند آموخت، و این هنر معلم است که چگونه این مباحث را در دل و جان دانش آموز نهادینه کند که همه جا آن را رعایت کند، سرفصلی اساسی که امروزه در مدارس ما جای خالی اش عیان است.

البته در اجرای این طرح باید مد نظر قرار داد که ذوق و سلیقه هنری و مسائل روانشناسی هم در کنار این طرح در نظر گرفته شود تا با اعمال کج سلیقگی در طراحی این دست از مدارس فضای نامطلوب ایجاد نشود.

[tabs][tab title=”منبع”]باحجاب[/tab] [/tabs]

افزودن ديدگاه