این سوالی است که هر از گاهی بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که اصلا چرا حجاب؟ و کجای قران گفته حجاب داشته باشد؟…
این سوالی است که هر از گاهی بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که اصلا چرا حجاب؟ و کجای قران گفته حجاب داشته باشد؟
در جواب سوال این بعضی ها ،باید ایتدا یک چیز را متذکر شد:
اینکه شما نباید منتظر باشید همه مسائل و جزییات در قرآن بیاید.در واقع قرآن کلیات و اصول عمومی را بیان می کند .بنابراین، انتظار این که مصادیق و جزئیات در قرآن بیاید، همانند این است که انتظار داشته باشم همه جزئیات در قانون اساسی کشور ذکر شود.
اما از آن جایی که حجاب یک اصل عمومی ست این موضوع در قرآن ذکر شده که این خودش اهمیت موضوع را می رساند.
حالا جواب اینکه دقیقا کجای قران! آمده را می دهیم:
آیات مربوط بدین موضوع در دو سوره از قرآن آمده است : یکی سوره ” نور “ و دیگر سوره ” احزاب “ .
در سوره نور آیه ای که مربوط به این مطلب است آیه ۳۱ میباشد . چند آیه قبل از آن آیه متعرض وظیفه اذن گرفتن برای ورود درمنازل است و در حکم مقدمه این آیه میباشد:[pullquote]به مردان مؤمن بگو دیدگان فرو خوابانند و دامنها حفظ کنند . این برای شما پاکیزه تر است . خدا بدانچه می کنید آگاه است .[/pullquote]
و لا یضربن بارجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون لعلکم تفلحون(۳۱) …
ای کسانی که ایمان آوردید ! به خانه دیگران داخل نشوید مگر آنکه قبلا
آنان را آگاه سازید . و بر اهل خانه سلام کنید . این برای شما بهتر است .
باشد که پند گیرید .
اگر کسی را در خانه نیافتید داخل نشوید تا به شما اجازه داده شود . اگر
گفته شد باز گردید ، بازگردید که پاکیزهتر است برای شما . خدا بدانچه انجام میدهید داناست .
باکی نیست که در خانه هائی که محل سکنا نیست و نفعی در آنجا دارید (بدون اجازه ) داخل شوید .
به مردان مؤمن بگو دیدگان فرو خوابانند و دامنها حفظ کنند . این برای
شما پاکیزه تر است . خدا بدانچه می کنید آگاه است .
به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش حفظ کنند
و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است ، سرپوشهای خویش بر
گریبانها بزنند ، زیور خویش آشکار نکنند مگر برای شوهران ، یا پدران ، یا پدر شوهران ، یا
پسران ، یا پسر شوهران ، یا برادران ، یا برادر زادگان ، یا خواهرزادگان
، یا زنان ، یا مملوکانشان ، یا مردان طفیلی که حاجت به زن ندارند ، یا
کودکانی که از راز زنان آگاه نیستند ( یا بر کامجوئی از زنان توانا نیستند ) و
اینکه این بحث(حجاب) رابا مساله “استیذان” و اجازه گرفتن مطرح کرده می توان اینگونه نتیجه گرفت که:
مبنای حجاب در اسلام “استیذان” است.یعنی نگه داشتن حریم افراد!.به رسمیت شناختن هویت فردی در اجتماع و در ارتباط با هم ، حریم نامیده می شود.
و اینکه زن پوشش دارد ، به این معنی ست که اجازه ورود به حریم خود را به هر کسی نمی دهد.[pullquote]مبنای حجاب در اسلام “استیذان” است.یعنی نگه داشتن حریم افراد![/pullquote]
و در آخر این آیات به زنان و مردان مومن دستور می دهد که چشمان و عوارت خود را بپوشانند و تاکید کرده برای زنان که زینت های خود را آشکار نکنند و روسری هایشان را روی گردن هایشان بیندازند و پاهای خود را طوری نکوبند که صدای زینت های آشکار شود.
آیات ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۱ سوره نور نیز مربوط به همین مباحث است :
یبلغوا الحلم منکم ثلاث مرات…
ای کسانی که ایمان آوردهاید ! بایست مملوکهای شما و کودکان نا بالغ
شما در سه وقت اجازه دخول بگیرند : پیش از نماز صبح ، و هنگام نیمروز
که جامه های خویش مینهید ، و بعد از نماز عشاء ( که آماده خواب میشوید ) .
این سه وقت ، خلوت شما است . در غیراین سه وقت بر شما و بر آنان باکی نیست ( که بی اجازه وارد شوند ) .
آنها و شما زیاد بر یکدیگر میگذرید . خداوند آیات را چنین بیان میکند .
خداوند دانا و حکیم است .
و چون کودکان شما به حد بلوغ رسیدند باید مانند دیگران اجازه ورود
بگیرند . خداوند آیات خویش را چنین بیان میکند . خداوند دانا و حکیم است .
زنان بازنشسته که امید ازدواج ندارند باکی نیست در حالی که خود را به
زیوری نیاراستهاند و قصد خودنمائی ندارند جامه خویش به زمین نهند ، و
اگر از این نیز خودداری کنند برایشان بهتر است . خداوند شنوا و دانا است .
آیات اصلی مربوط به وظیفه پوشش همان آیات سوره نور بود که بیان شد .آیاتی چند هم در سوره احزاب است که میتوان آنها را در حاشیه این مطلب ذکر کرد .
قسمتی از این آیات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت دیگر دستورهائی است که درباره حفظ حریم عفاف وارد شده است.
اما قسمت اول:( آیه ۳۲و ۳۳سوره احزاب ) :
الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا ( ۳۲ ) و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن
تبرج الجاهلیه الاولی ». . . (۳۳)
ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید – اگر پرهیزکار
باشید – مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه به کار نبرید که
موجب طمع بیمار دلان گردد . به خوبی و شایستگی سخن بگوئید . در خانه های
خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین ، به خودنمائی و
خودآرائی از خانه بیرون نشوید .
در این دو آیه ،خداوند ، مخاطب خود را زنان پیغمبر قرار داده که طبق نظر مفسرین ،مخاطب این آیه خاص است ولی مراد ،عام است و شامل همه زنان مسلمان می شود.[pullquote]مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه به کار نبرید که موجب طمع بیمار دلان گردد [/pullquote]
همچنین آیه ۵۳ سوره احزاب چنین است :
غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا
مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من
الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اظهر لقلوبکم و
قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده
ابدا ان ذلکم کان عند الله عظیما ».
در این آیه ، کلمه ” حجاب ” ذکر شده است .در کلمات قدماء هر جا سخن از آیه حجاب است مقصود همین آیه است .دستور حجاب که در این آیه است غیر از دستور ” پوشش ” است که مورد بحث ما میباشد . دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد . طبق
این دستور ، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود ، بلکه اگر چیزی میخواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند . این مسأله ربطی به بحث” پوشش ” که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان ” ستر ” نه ” حجاب “نامیده میشود ، ندارد .
جمله : ” « ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن »” مانند جمله : ” « و ان یستعففن خیر لهن »” که در آیه ۶۱ از سوره نور آمده است ، دلالت میکند
که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است . همانطور که گفتیم رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت داده شده است ، نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد .
آیه ۵۹ – ۶۰ سوره احزاب چنین است :
من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما ( ۵۹ )
لئن لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینه
لنغرینک بهم ثم لا یجاورونک فیها الا قلیلا (۶۰) »] .
ای پیغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که
جلبابهای ( روسریها ) خویش را به خود نزدیک سازند . این کار برای اینکه
شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیکتر است و خدا آمرزنده و
مهربان است .اگر منافقان و بیمار دلان و کسانی که در شهر نگرانی به وجود میآورند ،
از کارهای خود دست بر ندارند ما ترا علیه ایشان خواهیم برانگیخت . در
آنوقت فقط مدت کمی در مجاورت تو خواهند زیست.
مطلبی که از این آیه استفاده میشود و یک حقیقت جاودانی است اینست که زن مسلمان باید آنچنان در میان مردم رفت و آمد کند که علائم عفاف و
وقار و سنگینی و پاکی از آن هویدا باشد و با این صفت شناخته شود ، و در اینوقت است که بیمار دلان که دنبال شکار میگردند از آنها مأیوس میگردند
و فکر بهره کشی از آنها در مخیله شان خطور نمیکند . میبینیم که جوانان ولگرد همیشه متعرض زنان جلف و سبک و لخت و عریان میگردند . وقتی که به آنها اعتراض میشود که چرا مزاحم میشوی ؟ میگویند اگر دلش این چیزها را نخواهد با این وضع بیرون نمیآید .[pullquote]ای پیغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که جلبابهای ( روسریها ) خویش را به خود نزدیک سازند .[/pullquote]
این بود کلیات آیاتی که درباره حجاب و عفاف بود.البته خوب تر است این آیات به همراه تفاسیرشان خوانده شود.
آگوست 16, 2014 در 12:30 ب.ظ
عالی بود.ممنون
نوامبر 16, 2014 در 3:40 ب.ظ
خدایا خب قربونت برم چرا به مردان نگفتی که یکم پوشش شون رو حفظ کنن و دختران را به گناه نیا ندازند .
حالا من کاری ندارم ولی زنان چه کار کنند با این طرز پوشش مردان .
به خدا دارم راست میگم شما نمیدونید تو مدرسه دخترانه چی میگذره همش از هیکل و … صحبت میکنن و این باعث خودارضایی شون میشه .
حالا این ها گناه نیست؟ دخترا به روشون نمیارن ولی توی دلشون غوغاست .
هیچ کس هم کاری نمیکنه چون خداوند تو قرآن نگفته . خب حجاب موقع نمازم نگفته پس لزومی نداره رعایت کنیم درسته ؟
نوامبر 16, 2014 در 3:44 ب.ظ
میدونید چون تموم مسولین مرد هستند خب درسته که به حق خودشون رای میدهند و برای خانم ها قانون وضع میکنند.
نوامبر 17, 2014 در 12:32 ق.ظ
اتفاقا همه ی جزیات رو توی قران خداوند بیان کردند .,
من خودم روزی دوبار قران میخونم .
بچه ها میدونید هر موقع که قران میخونید مثلا صبح یک چیزی میفهمید حالا اونو شب بخونید یک چیز دیگه ؟ من تا حالا خیلی چیزای عجیب فهمیدم
نوامبر 17, 2014 در 12:33 ق.ظ
بیایید یکم نرم و زیبا دین را یاد بدیم شاید دلی نرم شد و دین زیبای خدا رو پذیرفت