google قلعه حجاب | حجاب برتر
Find Me Here
24 ژانویه

قلعه حجاب

مجموعه: متن

پوشش، سدّى بزرگ در برابر تهاجم فرهنگى غرب است. اگر قلعه مستحکم حجاب زن مسلمان، فتح شود، راه بردگى جامعه اسلامى هموار مى گردد.

قلعه حجاب

قلعه حجاب

از دیدگاه اسلام، زن شخصیتى شایسته و رسالتى الهى دارد که مى تواند با پیمودن مدارج کمال، به مراتب عالى انسانیت بار یابد و مصداق تحقق فلسفه خلقت؛ یعنى جانشینى خدا گردد. زن، مربى بشر است و مى تواند با تربیت فرزند صالح، امتى را از گمراهى رهایى بخشد. [pullquote] زن، مربى بشر است و مى تواند با تربیت فرزند صالح، امتى را از گمراهى رهایى بخشد. [/pullquote]

جایگاه والاى زن مى طلبد که این گوهر آفرینش در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش هاى انسانى اش محفوظ بماند. فلسفه نگهبانى و پوشش اشیا، ارزش آنهاست و هر قدر افزایش یابد، درصد محافظت از آنها بیشتر مى شود. حجاب، خیمه عفاف بانوان است و ایمان به خدا و ترس از آخرت از مهم ترین پایه هاى حجاب به شمار مى روند. وقتى زن به علم و حکمت خداى تعالى ایمان بیاورد و بپذیرد احکامى که براى انسان تشریع شده است، آثار مثبتى دارند، از حکم الهى درباره حجاب استقبال مى کند. شناخت آثار زیان بار خودنمایى زن، مکمل آگاهى هایى است که از آن سخن خواهیم گفت.

پوشیدگى زن، نماد تقواى اوست. وقتى زن، تقواى جنسى را رعایت کند و خود را بپوشاند، وعده هاى الهى درباره پرهیزکاران، درباره او نیز محقق مى شود. غلبه بر هواهاى نفسانى و چشم پوشى از لذت هاى حرام، به انسان، هیبت و وقار مى بخشد. به صورت ناخودآگاه، برخورد مردان با زنانى که پوشش نامناسبى دارند، برخوردى شهوانى و ابزارى است، ولى برخوردشان با زنان پوشیده، برخوردى همراه با احترام و تکریم قلبى است. نوع پوشش زن، معرّف شخصیت عفیف یا هوس انگیز اوست که موضع گیرى مرد را در برابر او مشخص مى کند. در حقیقت، حجاب زن، جهاد اکبر اوست.[pullquote]وقتى زن، تقواى جنسى را رعایت کند و خود را بپوشاند، وعده هاى الهى درباره پرهیزکاران، درباره او نیز محقق مى شود.[/pullquote]

امنیت و آرامش خاطر نیز از آثار حجاب اسلامى است. انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشترى دارد. پوشش اسلامى نیز نگهبان زن است و به زن آرامش مى بخشد. هرچه این پوشش کامل تر شود، درصد امنیت و حفاظت زنان بالاتر مى رود. سختى حجاب، حق بیمه اى است که زن، براى تأمین سلامت خود مى پردازد؛ زیرا پوشش، مانع نفوذ هواى نفس و نگاه هاى آلوده و افکار فاسد به حریم پاک زنان مى گردد و زیبایى ها و ظرافت هاى جسمانى آنان را نیز از گزند سرما، گرما و آلودگى هاى هوا حفظ مى کند.

پوشش، سدّى بزرگ در برابر تهاجم فرهنگى غرب است. اگر قلعه مستحکم حجاب زن مسلمان، فتح شود، راه بردگى جامعه اسلامى هموار مى گردد. در حقیقت، حجاب دینى، پادزهر تهاجم فرهنگى غرب است. همچنین، پوشش زنان در کاهش مفاسد اجتماعى نقش مؤثرى دارد. زن و مرد همانند دو سیم برق هستند که نبود عایق میان آنها آتش بى عفتى را شعله ور مى سازد و ارزش ها را مى سوزاند. تا وقتى بانوان، خود را از دید چشم هاى حریص مردان مى پوشانند، دریاى نفس آنها آرام است، ولى وقتى به جلوه گرى دست مى زنند، اضطراب روحى و نابسامانى روانى خود و براى مردان فراهم مى آورند.
حجاب، ارزشى است که رعایت آن، زنان را چون گوهرى در درون صدف از شر آسیب ها مصون مى دارد. کسانى که از توجه به شخصیت حقیقى و باطنى و کمالات روحى خود غفلت مى ورزند، به تدریج، زمینه لازم را براى انحطاط و ابتذال خود فراهم مى سازند.

خودنمایى و خودآرایى در صحنه اجتماع، به شخصیت ارزشمند زن آسیب وارد مى سازد. با وقار بودن دختر و رعایت کردن حریم میان محرم و نامحرم به او اصالت مى بخشد و او را در دیدگان همه بزرگ و محترم مى گرداند. در آموزه هاى اسلامى و روایت هاى اهل بیت علیهم السلام، به ارزش و اهمیت عفت و پاک دامنى، بسیار تأکید شده است، چنان که در حدیثى مى خوانیم: «أَفْضَلُ الْعِبادَهِ العِفافُ؛ پاک دامنى، بهترین عبادت است.»۱ امیرالمؤمنین على علیه السلام مى فرماید:
ما الْمُجاهِدُ الشّهیدُ فى سَبیلِ اللّهِ بِأَعْظَمَ أَجْرا مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادَ الْعَفیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکا مِنَ الْمَلائِکَهِ.۲
اجر رزمنده شهید راه خدا، بالاتر از اجر کسى نیست که قدرت، بر خلاف عفت داشته، ولى عفت خود را حفظ کرده است. به حقیقت که فرد عفیف، نزدیک است که فرشته اى از فرشتگان باشد.
همچنین در روایات اسلامى در این باره آمده است:
أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الجَنَّهَ رَجُلٌ عَفیفٌ متَعَفَّفٌ ذُو عِبادَهٍ.۳
نخستین کسى که وارد بهشت مى شود، فرد عفیفِ پاک دامن و اهل عبادت بوده است.
عفت و پاک دامنى، پى آمد نیکوى تقواى الهى و مایه ارزش معنوى و قرب خداوندى است که در هر جامعه اى نشانه شخصیت و عامل سعادت و مایه منزلت اجتماعى است.

پی نوشت ها:

۱ . کافى، ج ۲، ص ۷۹٫
۲ . نهج البلاغه، حکمت ۴۷۴٫
۳ . بحارالانوار، ح ۷۱، ص ۲۷۳٫

[tabs][tab title=”منبع”]وبلاگ بوستان حجاب[/tab] [/tabs]

افزودن ديدگاه