google کشف حجاب 3 | حجاب برتر
Find Me Here
08 ژانویه

کشف حجاب ۳

مجموعه: متن

بخش سوم از سلسله مقالات حجاب برتر درمورد کشف حجاب- سیر کشف حجاب در مناطق

 کشف حجاب

سیر کشف حجاب در مناطق

بر اساس اسناد موجود موانع بر سر راه کشف حجاب عبارت است از:
۱٫ میزان تعلقات مذهبی مردم
۲٫ مشکل تهیه البسه جدید
۳٫ کمبود نیروهای انتظامی، به منظور حمایت و حفاظت از زن تازه از حجاب در آمده
در برخی مناطق با برگزاری جشن هایی که شرط حضور در آن ها ورود مرد با زن بدون حجاب بود بی حجابی را تا حدی جا انداختند و «بعضی از مردها که چند زن داشتند جوان ترینشان را به همراه می بردند و برخی هم که زنشان قابل بیرون بردن نبود یکی از زن های دوست خود را قرض می گرفتند!!»(۱). برخی از سازمان ها به طور شفاهی به کارمندان خود اعلام کرده بودند که شرط دریافت حقوق ثابت این نکته است که زنشان از چادر بیرون آمده است. به همین جهت زنانشان را برای ساعتی هم که شده به اداره می بردند و مستمری کشف حجاب همسر خود را دریافت می داشتند.[pullquote]زنانشان را برای ساعتی هم که شده به اداره می بردند و مستمری کشف حجاب همسر خود را دریافت می داشتند.[/pullquote] برای اجرای بهتر این برنامه، حاکمان شهری برنامه هایی را تدوین می کردند تا جلوی هرگونه احتمال مخالفت از جانب مردم روستانشین و عشایر سد گردد از جمله آن امور:
۱٫ برگزاری مجالس جشن و سرور در روستاها و مراکز بخشها
۲٫ دعوت از بزرگان محل و سران عشایر به اتفاق همسرانشان به شهرها و شرکت در مراسم جشن رفع حجاب
۳٫ برخورد با مخالفین و استفاده از اهرم فشار
واکنش های اجتماعی در برابر کشف حجاب
واکنش اقشار مختلف:
• روشنفکران: اغلب روشن فکران واکنش های مشابهی انجام دادند از آن جمله نویسندگان و شاعرانی مانند ملک الشعرای بهار، عارف قزوینی، عشقی، پروین اعتصامی به چشم می خورند و همچنین کسانی که در غرب به تحصیل پرداخته بودند و یا غرب را دیده بودند حجاب را مانع ترقی و بی حجابی را مترادف با ترقی و تمدن می دانستند
• دولتمردان: اکثریت رجال سیاسی کشور این طرح را پذیرا بودند و در پیشبرد آن تلاش می کردند؛ اما مأمورین جزء کاملاً مطیع نبودند؛ بلکه فرمان را اجرا می کردند بیشتر از روی تحکم و سخت گیری و بازخواست مقامات فرادست بود.
• روحانیون: از آنجا که این قضیه مخالف صریح حکم شرع بود، واکنش روحانیون در برابر کشف حجاب، واکنشی منفی بود. آنها آشکار و پنهان به مخالفت با اجرای آن پرداختند و مردم را نیز تشویق کردند که مانع از حضور دختران و همسران خود در اجتماع، به شیوه ای که رضاشاه می خواست،گردند.
• واکنش اقشار مختلف زنان
o خانواده سلطنتی، زنان امراء، رجال سیاسی و اشراف: زنان اشراف، امراء و رجال سیاسی در فراهم ساختن زمینه های کشف حجاب نقش چندانی نداشتند. در واقع، روز ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ بانوان رجال و وزرا برای اولین بار بدون حجاب در مراسم افتتاح دانشسرای مقدماتی شرکت کردند(۲) و در همین مراسم بود که آقایان وزرا برای اولین بار توانستند با خانم های یکدیگر آشنا شوند(۳). البته لازم به ذکر است در میان همسران رجال و امراء معدود زنانی هم بودند که با قضیه کشف حجاب همگام نبودند. مانند همسر صدر الاشراف، -وزیر علّیه رضاشاه- پس از آنکه بالاجبار در مراسم مربوط به کشف حجاب، به عنوان میزبان شرکت کرد از شدت ناراحتی چنان بیمار شد که دیگر از خانه بیرون نیامد تا مدت یک سال بعد که درگذشت و جنازه ی او را از خانه بیرون بردند.(۴)
o زنان روشنفکر و تحصیل کرده: آنها از جمله پیشگامان کشف حجاب بودند که در میان طبقه دختران و زنان جوان، خصوصاً در حوزه معارف به موفقیت های چشمگیری دست یابند و آمال و آروزهای رضا شاه را در رابطه با زنان در سطح بسیار وسیعی جامه عمل بپوشانند
o زنان سایر طبقات شهری: از پذیرش کشف حجاب اجباری خودداری کردند تا جایی که کنج خانه را بر قبول این طرح اجباری ترجیح دادند و اگر به ضرورت از خانه خارج شدند با ترس و لرز و دور از چشم مأمورین بود. اما فرزندان جوان این زنان واکنشی متفاوت از مادرانشان داشتند، به طوری که پس از مدتی عده ای از آنها به صف بی حجابان پیوستند؛ اما این مسئله در شهرهای مذهبی کمتر مصداق داشت.[pullquote]فرزندان جوان این زنان واکنشی متفاوت از مادرانشان داشتند، به طوری که پس از مدتی عده ای از آنها به صف بی حجابان پیوستند[/pullquote] o زنان روستایی و عشایر: آنها در برابر کشف حجاب واکنش مثبتی نداشتند و از اجرای آن علیرغم برخوردهای انتظامی خودداری ورزیدند.

پاورقی ها:
۱- زن روز، شماره ۴۵ سال ۱۳۴۴
۲- مکی، حسین؛ تاریخ بیست ساله ایران ، ج ۲ ، ۲۵۷
۳- روزنامه رستاخیز ف شماره ۵۱۱، مورخ ۱۶ دی ماه ۲۵۳۵؛ به نقل از خاطرات جم
۴- صدر، محسن؛ خاطرات صدرالاشراف، ص ۳۰۶ به بعد

۰ دیدگاه
  • میدونید چرا این کارو میکردن ؟ هدفشون فقط حجاب نبوده.فقط و فقط لجبازی با اسلام بوده که بگویند ببینید دختران را چکار میکنید؟!

    • امید وطن دوست

      فلسفه های بهتری هم پشت این قضیه هست… هیچ دولتی آن قدر سرمایه گذاری نمی کند صرفا برای لجبازی

افزودن ديدگاه