google تحریم کشف حجاب | حجاب برتر
Find Me Here
07 ژانویه

تحریم کشف حجاب

مجموعه: متن

نقش آیت الله شیخ مرتضی آشتیانی، فرزند میرزای شیرازی( تحریم کننده تنباکو) در مقابله با حکم ننگین کشف حجاب

شیخ مرتضی آشتیانی

او در سال ۱۳۲۳ قمری دستور خرابی بانک روس را (که در جهت منافع دولت روسیه فعالیت می‌کرد و سیاست‌های مغایر با اصول شرع اسلام داشت) صادر کرد و عمارت مذکور را مردم ویران کردند.

در آستانه جنبش مشروطه خواهی در ایران توجه وی به مسائل سیاسی بیشتر شد و به جمع هواداران اصلاحات سیاسی پیوست به طوری که پیش از صدور فرمان مشروطیت نامه‌ای به مظفرالدین شاه نوشت و در آن راجع به ناتوانی رجال حکومتی برای رفع معضلات اجتماعی تذکر داد.

در جریان نهضت مشروطه، عضو مجمع روحانیون یا همان مجلس شورای ملیون بود. در پی وقوع جریان مسجد شاه ۴ با دیگر روحانیون معترض به شهرری مهاجرت کرد و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم متحصن شد.

همین امر منتج به برکناری نامبرده از تولیت مدرسه «خان مروی» و امامت مسجد «خازن الملک» به دستور عین الدوله صدراعظم وقت شد. متحصنین درخواست بازگرداندن تولیت مدرسه مذکور را از مظفرالدین شاه کردند که وی سرانجام مجبور به اجابت تقاضای آنان شد.

پس از آن مهاجران به تهران بازگشتند و بر خواسته خود که تأسیس عدالتخانه بود اصرار ورزیدند. در همین رابطه شیخ مرتضی با عین الدوله ملاقات کرد اما توافقی حاصل نشد. بنابراین علمای تهران در سال ۱۳۲۴ قمری به همراهی شیخ مرتضی آشتیانی به نشانه اعتراض به قم مهاجرت کردند.

شیخ مرتضی در سال ۱۳۴۰ قمری پس از فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان و قبل از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ رضاخان، به مشهد رفت و در آنجا به تدریس پرداخت و اداره حوزه علمیه را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۰۴ شمسی پس از خلع احمدشاه از سلطنت توسط مجلس شورای ملی و واگذاری آن به رضاخان سردارسپه، آشتیانی ضمن ارسال تلگرافی به شاه خواستار توجه بیشتر وی به امور مسلمین و روحانیون شد.

در پس سفر رضاشاه به ترکیه و تأثیرپذیری از اقدامات مصطفی کمال آتاتورک در مدرنیزه کردن ترکیه، دستور کشف حجاب زنان و تغییر لباس مردان و استفاده از لباس متحدالشکل صادر شد.

پس از تصویب این قانون آشتیانی تحت فشار حکومتی قرار گرفت تا از صدور جواز اجتهاد برای طلبه‌ها اجتناب کند. شیخ مرتضی به همراه ۷ نفر دیگر از روحانیون مشهد تلگرافی برای رضاشاه ارسال کردند و درخواست توقف طرح کشف حجاب را کردند.

پس از این جریان آشتیانی و تعدادی از مقامات سیاسی و نظامی خراسان به مذاکره با شیخ محمدتقی بهلول، طلیعه‌دار معترضان پرداخته و تقاضای متفرق ساختن جمعیت را کردند.

فعالین اصلی واقعه مذکور مغضوب رضاشاه شدند و برای هر یک مجازاتی تعیین شد. شیخ مرتضی نیز به تهران فرا خوانده شد و حدود ۳ سال در شهرری تحت نظر شهربانی قرار داشت.

[tabs][tab title=”منبع”]حجاب نیوز[/tab] [/tabs]

افزودن ديدگاه