google بی حجابی در زمان معصومین(ع) | حجاب برتر
Find Me Here
22 دسامبر

بی حجابی در زمان معصومین(ع)

مجموعه: متن

برای اینکه بدانیم که در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام بی حجابی وجود داشته یا خیر ابتدا لازم است…

بی حجابی در زمان معصومینبی حجابی در زمان معصومین

بدانیم که تا چه زمانی حجاب واجب نبوده و از کی حجاب واجب شده و وضعیت زنان قبل و بعد از نزول آیه حجاب و واجب شدن آن چگونه بوده است لذا به نکات ذیل دقت بفرمایید:

۱- به نظر مى‏رسد حکم ایجاب حجاب در سال ششم هجرت تشریع گردید. شاهد بر آن، آیات سوره نور است که داستان معروف افک در آن آمده است. در همین زمان بود که منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر(ص) و با درست کردن مزاحمت‏هاى راهى براى زنان آزاده به بهانه کنیز انگاشتن آنها قلوب پیامبر و مسلمانان را جریحه‏دار بکنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود که خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود و حجاب و حد و مرز و اندازه آن بعد از نزول آن آیات واجب شد. پس تا اینجا معلوم می شود که تا حدود ۱۹ سال بعد از بعثت پیامبر حجاب کامل میان مسلمانان واجب نبود اما به علت علل و عواملی که ذکر شد هم حجاب واجب شد و هم دیگر کسی نمی توانست بی حجاب باشد چراکه مسلمانان در صدر اسلام و در زمان پیامبر بسیار مقید به رعایت احکام اسلامی و دستورات الهی بودند.

۲- آیات مربوط به حجاب در دو سوره از قرآن (نور و احزاب) آمده است. سوره نور، آیه ۳۰ و ۳۱ کیفیت پوشش را بیان مى‏کند. ابتدا مى‏ فرماید: بگو (اى پیامبر) براى مؤمنین و مؤمنات که نگاه‏هایشان را کوتاه کنند یعنى هنگام نگاه به یکدیگر به صورت خیره به هم نگاه نکنند. از نگاه به گونه وراندازى و استقلالى پرهیز کنند. آنگاه به زنان مومن خطاب کرده و مى‏فرماید: وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَ؛‏ می ‏باید روسرى خود را بر روى سینه و گریبان خویش قرار دهند، (احزاب، آیه ۵۹). هم به این مطلب اشاره دارد. در این آیه چنین آمده است: اى پیغمبر… به زنان مؤمن بگو که جلباب‏هاى (روسرى) خویش را به خود نزدیک سازند. روشن است که وقتى به زن بگویند روسرى‏ات را به خود نزدیک کن مقصود این است آن را رها نکن، آن را جمع و جور کن و خود را با آن بپوشان. مطلبی هم اکنون نیز متاسفانه میان بعضی از زنان رعایت نمی شود و تنها روسری های خود را بر روی سر می اندازند اما به پوشش موهای جلوی سر وگردن و اطراف سینه های خود توجی ندارند (اطلاعات بیشتر درباره کیفیت خاص پوشش را از همان آیه ۳۱ سوره نور که گذشت بهتر مى‏توانید استنباط کنید.)
۳- صاحب کتاب تفسیر کشاف، وضع زنان را در پیش از نزول آیات حجاب چنین شرح مى‏دهد: زنان، گریبان‏هایشان گشاد و باز بود، گردن و سینه و اطراف سینه‏هاشان دیده مى‏شد و داخل روسرى‏ها را معمولاً از پشت سر برمى‏گرداندند (همان‏طور که الان بین مردان عرب متداول است) و قهراً قسمت‏هاى گردن و بناگوش و سینه دیده مى‏شد، (کشاف، ج ۳، ص ۲۳۱). اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که درباره حضور زنان در اجتماع، باید خاطر نشان کنیم که زنان قبل از نزول این آیات چنان نبوده است که مثل مردان با سر باز در معرض اجتماع رفت و آمد بکنند، بلکه چون بد حجاب بودند و این موجب مسائل نامناسبی برای بعضی شد لذا خداوند برای جلوگیری از فساد حجاب را واجب کرد، بنابراین آنچه در جامعه رواج داشت و قرآن به مبارزه با آن برخاست، پدیده بدحجابى بود، نه بى‏ حجابى.[pullquote] آنچه در جامعه رواج داشت و قرآن به مبارزه با آن برخاست، پدیده بدحجابى بود، نه بى‏ حجابى.[/pullquote]

۴- چنان که گذشت، افراد هوس‏باز و اراذل با ایجاد مزاحمت‏ها باعث دلتنگى زنان مدینه مى‏شدند. روشن است که با آمدن حکم حجاب و دستور مجازات این‏گونه افراد به طور طبیعى حضور زنان راحت‏تر و چشمگیرتر انجام مى‏شد.

اما نحوه برخورد را نیز خود خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده و درباره مجازات آنان مى‏فرماید: «اگر اینها دست از عمل زشت خود برندارند، تو را فرمان مى‏دهیم که به آنها حمله ‏برى که دیگر جز اندکى در پناه تو نخواهند بود»، (احزاب، آیه ۶۰) ، بنابراین مى‏ توان گفت با وجوب حجاب هم خود زنان به آرامش و ایمنی بیشتری رسیدند و هم ارازل و اوباش سرکوب شدند و هم خداوند با تعیین مجازات متخلفین به برخورد با مسئله بی حجابی پرداخت و راه و رسم حفظ حجاب و نحوه مقابله با متخلفان را به همگان نشان داد.

[tabs][tab title=”منبع”]حجاب نیوز[/tab] [/tabs]
۰ دیدگاه
  • پس میبینید زمان پیامبر کسی حجاب نداشته و لزومی نبوده و خداوند هم ایه نازل نکرده , بعد از این موضوع ایه نازل شده .
    پس هر اتفاقی که می افتاده ایه نازل میشده .
    پس هی نگید زن حجاب کن , اون زمان هم اگه زنی گناه میکرد خدا ایه میفرستاد که ای مردان خود را بپوشانید درسته ؟
    ببخشید یک سوال من میتونم بدون حجاب بدون حضور نامحرم نماز بخونم ؟ کاری به فقهه و اینا نداشته باشید که چی تشخیص دادن , فقط بگویید توی قران و احادیث که ذکر نشده پس میتونیم نه ؟ اگه اره است که من از امروز نمازم رو میخونم ولی اگه نه بگید تا اخر عمرم نماز نمیخونم .
    اینو از شما میپرسم چون شما مومن هستید و اگه میشه از روحانیون اطرافتون هم بپرسید .

  • خدایا چرا مردم به قران عمل نمیکنن و اونو سخت معرفی میکنن ؟
    خدایا خودت راهنمایی شون کن چون با این کارشون خیلی هارو از دین دور کردن .
    گناه ۱۱ سال نماز نخوندنمو ببخش , اون موقع ها نمیفهمیدم ولی حالا فقط وفقط میخوام به حرف تو گوش کنم و بدون حجاب دور از نامحرم مقابلت بیایستم و عبادتت را بکنم .

  • در مورد آیه ای که فرمودید باید بگم که عربها چه مرد و چه زن برای در امان ماندن از آفتاب عربستان چیزی شبیه به روسری می پوشیدند. همین حالا هم از این پوشش به صورت نمادین توسط مردهادر عربستان استفاده میشه ولی تو اون زمان زنها اون رو پشت گردن مینداختن که باعث میشد قسمت جلوی بدن و سینه اونها که بدون پوشش بود دیده بشه. به عقیده من ظاهرا این آیه داره میگه اون روسری رو باید زنهای عرب به پایین برگردونن تا سینه هاشون پوشیده شه. ولی اصلا اشاره به اینکه همه زنها چه عرب و چه غیر عرب باید از این روسری مخصوص عربها استفاده کنند نشده. در واقع این آیه واجب بودن پوشش قسمتهای لخت بدن زن رو گفته نه موی سر که تحریک کننده هم نیست. الان تو کشور ما برعکس شده یعنی لباسهای تحریک کننده و آرایش غلیظ رو استفاده میکنن درحالی که موها رو که دیده شدنش کسی رو تحریک نمی کنه با یه شال یا رنگ تحریک کننده میپوشونن. در ضمن هیج جای قرآن نمی بینم که همه زنهای جامعه رو از مسیحی و یهودی و کافر و غیره مجبور کرده باشه به پوشیدن روسری. این حکم فقط مخصوص کساییه که اسلام رو انتخاب کردن تا از غیر مسلمونا شناخته بشن، همین و ربطی هم به تحریک شدن کسی نداره که باز در کشور ما برعکس شده یعنی اصلا معلوم نیست کسی که داره روسری میپوشه اعتقاد داره بهش یا نه. تمام این آیه ها فقط دو چیز می خوان بگن یکی اینکه زن خودش رو شهوت انگیز نشون نده که این با زیبا نشون دادن خودش فرق داره مو زیبایی هر آدمه چه واسه مرد و چه زن. دو برای فرق داشتن با غیر مسسلمونها روسری بپوشند تا از بقیه متمایز باشن واز آزار و متلک افراد لاابالی مصون باشند که این هم به خود طرف بستگی داره.

    • امید وطن دوست

      توی ایران خیلی دیگه از احکام اسلامی هم اجرا نمیشه. مثلا اگر کسی مسلمان نیست و معتقد به دین دیگری است اگر بخواد در یک مملکت اسلامی زندگی کنه باید جزیه بده که این قانون را در ایران نداریم.
      مورد بعدی اینکه بگذارید تفسیر و برداشت صحیح از این آیه را به متخصصینش واگذار کنیم. البته اگر شما متخصصش هستید سخن شما را به عنوان یک سخن علمی می پذیرم که باید در مجامع علمی مطرح کنید به همراه استدلال هایتان و تلاش کنید که عقیده غالب را به سمت نظر خودتان (که نظر صحیح مستدل باشد) برگردانید

افزودن ديدگاه